لزوم مدیریت فرهنگ تردد موتور سیکلت در معابر شهر

فرماندار شهرستان لنجان گفت: به رغم اینکه یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای حفظ جان راکبان موتور سیکلت، استفاده از کلاه ایمنی محسوب می‌شود؛ اما بی توجهی راکبان موتور سیکلت به این امر هموراه موجب بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری در حوادث رانندگی بوده است.

وسایل نقلیه امروزه با توجه به بعد مسافت و همچنین سهولت در جابه جایی به یکی از مهمترین دغدغه ی انسانی تبدیل شده اند، موتور سیکلت یکی از وسایل نقلیه پر خطری است که هنوز در کشور ما آنطور که باید استفاده از آن به طور صحیح استفاده نمی شود، راکبان موتور اکثراً جوان هستند و از مهمترین ایمنی آن که کلاه ایمنی است استفاده نمی کنند.

معمولا تبعات عدم استفاده از کلاه ایمنی می تواند تصادفات وحشتناک و وارد شدن ضربه به سر و نواحی دیگر افراد شود، در شهرستان های سیستان اکثر جوانان به دلیل ارزان بودن این وسیله از موتور سیکلت استفاده می کنند، موتور سیکلت ها گرچه می توانند وسایل کوچک و تند رو تری نسبت به خودرو ها باشند اما خطرات استفاده از آن همواره انسان را تهدید کرده است.

در شهرستان هایی همچون زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و ... بسیاری از راکبان موتور با وجود اینکه از خطرات عدم استفاده از کلاه ایمنی آگاه هستند اما همچنان استفاده از آن را به دور از فرهنگ خود می دانند.

سرعت بالا یکی دیگر از خطراتی است که راکبان موتور سیکلت را تهدید می کند، این سرعت باعث شده است که در سال های اخیر تصادفات وحشتناکی را برای راکبان موتور شاهد باشیم چراکه متاسفانه استفاده سنتی از موتور سیکلت از زمان های گذشته در اذهان مردم نقش بسته و عدم توجیه راکبان این وسیله نقلیه به قوانین و مقررات باعث بروز حوادثی تلخ و ناگوار می‌شود.

سید محسن سجاد در نشست شورای ترافیک شهرستان لنجان اظهار کرد: باید توجه داشت که امروز تصادفات رانندگی و ایمنی ترافیک در کشور ما به مسئله ای بسیار حساس تبدیل شده است، به طوری که ذهن اکثر مردم و مسئولان را به خود مشغول کرده است.

وی افزود: تحقیقات نشان داده اند که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده لذا ارتقاء سطح ایمنی ترافیک و حمل و نقل از طریق فرهنگ سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به عموم افراد جامعه می تواند نقش مهمی را در کاهش تصادفات ایفا کند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت آمار تصادفات، زیبنده کشوری با فرهنگ و تمدن ایران زمین نبوده و باید با صراحت گفت، امروز تنها از وضعیت وخیم و بغرنج بدتر به شرایط بد رسیده ایم و می طلبد با همگرایی و هم افزایی عمومی نسبت به کاهش هر چه بیشتر میزان خسارات و تلفات سوانح جاده ای و رانندگی تلاشی مجدانه کرد.


سجاد ادامه داد: متاسفانه از حیث رعایت اصول و قواعد رانندگی در شرایط مطلوبی به سر نمی بریم و تاسف آور است که برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودروها و وسایل نقلیه سبک و سنگین باید با لحاظ کردن تدابیر ویژه، آنها را مجاب به رعایت ضوابط نمود .

وی با اشاره به نقش کارآمد تجهیزات نظارتی و کنترلی همچون دوربین های ثبت تخلفات در شهرها اضافه کرد: تجهیز، استقرار و تعبیه چنین ادواتی، بازدارنده و موثر خواهد بود زیرا همواره نظارتی هدفمند و هوشمندانه در سطح معابر و جاده ها، جاری و فرماندار شهرستان لنجان اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت احداث و نصب سرعت گیر، در جوامع توسعه یافته مرسوم و شایع نیست اما در کشور ایران، تکثر و تعدد سرعت گیرها به میزانی است که بعضا حرکت عادی و متعارف وسایل نقلیه را در محورها و معابر سواره رو مختل می کند .

وی عنوان کرد:لذا باید گفت برای کاهش سرعت غیر مجاز وسائل نقلیه و برخی رانندگان متخلف و بی توجهی به اصول رانندگی، چاره ای جز نصب و تعبیه سرعت گیر و یا دوربین ثبت تخلف وجود ندارد و به تبع، اتکای صرف و مطلق به فرهنگ سازی در کوتاه مدت مطلوب اثر نخواهد بود .


سجاد بیان کرد:برخی فکر می کنند، نصب و تعبیه دوربین های نظارتی، صرفا با هدف اعمال جریمه یا کنترل و کاهش تلفات و سوانج جاده ای عملیاتی می شود اما به واقع با اتکای به چنین تجهیزات و ادواتی، مدیریت ترافیک نیز با سهولت هر چه بیشتری محقق خواهد شد .

وی خاطرنشان کرد: کاهش تلفات جاده ای و سوانح راهنمایی و رانندگی صرفا به نصب و تعبیه دوربین های نظارتی، کنترلی و ثبت تخلفات معطوف نمی شود، بلکه اصلاح مسیرهای پر خطر و حادثه خیز و ارتقاء ایمنی خودروها از دیگر ضروریاتی است که باید به نحو جدی تری مد نظر قرار گیرد .

فرماندار شهرستان لنجان در ادامه با اشاره به لزوم انضباط ‌بخشی و تردد صحیح موتورسیکلت سواران برای حفظ آرامش و ایمنی شهروندان، گفت: مهمترین راه ساماندهی موتورسیکلت سواران تشویق آنها به رعایت قوانین و مقررات و ایجاد نظم است که متاسفانه برخی موتورسیکلت سواران با آن بیگانه هستند بنابراین پلیس در جهت کاهش تخلفات باید به آن توجه داشته باشد چرا با عدم رعایت نظم سلامت خود و جامعه را در معرض تهدید قرار می دهند .

وی اذعان کرد: عدم آگاهی موتورسواران موجب بروز رفتارهای پرخطر از جمله تصادف می شود لذا فرهنگ سازی در استفاده از موتور یک ضرورت است .


سجاد متذکر شد: با توجه به ایمنی پایین موتورسیکلت و به تبع آن درصد بالای کشته های ناشی از تصادفات موتورسیکلت ها و تعداد قابل توجه مجروحان، مصدومان و معلولان این نوع تصادفات استفاده از کلاه ایمنی وحفظ آرامش در خیابان از سوی موتورسواران ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه علیرضا قاسمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان لنجان ارتقای فرهنگ رانندگی در جامعه را اصلی ترین رویکرد پلیس دانست و گفت: تحقیقات نشان داده اند که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است از این رو رویکرد اصلی پلیس در افزایش انضباط ترافیکی و کاهش سوانح و حوادث، رویکرد فرهنگی است از این رو تدوین الگوهای راهبردی برای افزایش دانش عمومی، تقویت فرهنگ ترافیک و بهره گیری از ظرفیت آموزش گاه ها و استفاده از نظرات کارشناسان راهنمایی و رانندگی می تواند در نهادینه شدن فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی موثر باشد .

وی افزود: کودکان، نوجوانان‌ و جوانان‌ بهترین‌ و مساعدترین‌ زمان‌های زندگی‌ خود را در مدارس، دبیرستان‌ها می ‌گذرانند از این رو آموزش‌ و پرورش‌ عهده‌دار حفظ‌ نظم‌ اجتماعی‌ از طریق‌ درونی‌ کردن‌ ارزش‌های اصلی جامعه است و به عنوان کلیدی ‌ترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه به شمار می‌رود چراکه در پرتو آموزش است که انسانها متحول می‌ شوند .


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان لنجان با اشاره به‌ ضرورت فرهنگ‌سازی در رعایت مسائل ایمنی بخصوص راکبان موتور سیکلت، تأکید کرد: از آنجایی‌که آموزش و پیشگیری سهم بسزایی در کاهش تصادفات دارد این موضوع باید دغدغه همه مسئولان و دستگاه‌ها قرار گیرد از سوی دیگر برای کاهش حوادث ترافیکی از جمله تصادفات موتوری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی باید به خوبی در جامعه حاکم شود و تا زمانی که راکبان همکاری لازم را نداشته باشند آمار تصادفات بالا می‌ماند .
وی با اشاره به تاثیر استفاده از کلاه ایمنی در کاهش تلفات تصریح کرد: کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت یکی از وسایل ایمنی است که استفاده از آن تاثیر بسیاری در کاهش آسیب­های بدنی برای موتورسواران، راکبان و مسافران این وسیله نقلیه دارد چراکه کلاه ایمنی سرعت ضربه وارده به جمجمه را کاهش می‌دهد.

قاسمی بیشترین علت فوت راکبان موتور سیکلت ها را ناشی از صدمه به سر عنوان کرد و گفت: بی توجهی راکبان موتورسیکلت در استفاده از کلاه ایمنی و همچنین رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی آنان موجب شده است تا در تصادفات و سوانح رانندگی، آنان بیشتر از ناحیه سر و گردن دچار آسیب دیدگی و دچار ضربه مغزی شوند .


وی یاداور شد: متاسفانه راکبان و سرنشینان موتور سیکلت به درک صحیح استفاده از کلاه ایمنی به عنوان مهم‌ترین نکته در حفظ سلامتی خود نرسیده‌اند در حالی که استفاده از کلاه ایمنی به سلامت و ایمن سازی راکبان موتور سیکلت و کاهش مرگ میرهای ناشی از تصادفات رانندگی کمک شایانی می‌کند؛ اما هنوز آنگونه که لازم است راکبان به این امر توجه نمی‌کنند و باید برای ارتقای ایمنی موتورسواران فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد .
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان لنجان اضافه کرد: امیدواریم راکبان موتورسیکلت با رعایت بیشتر قوانین و مقررات و همچنین استفاده از کلاه ایمنی در کاهش تصادفات نقش خود را به خوبی ایفا کنند از طرفی استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتور سیکلت نیازمند فرهنگ سازی است که رسانه‌ها در این زمینه نقش بسزایی ایفا می‌کنند .
وی متذکر شد: اتفاقاتی که در این سوانح رانندگی رخ می دهد تبعاتی دارد که به تدریج تاثیرات آن را می توان در فضای کلی جامعه دید، چرا که تبعات این گونه سوانح آن قدر روی روان افراد جامعه تاثیرگذار است که نمی توان از آن به راحتی عبور کرد .


قاسمی در پایان گفت: مطمئنا آگاه‌سازی مردم جامعه و انجام کارهای فرهنگی در شیوه مناسب رانندگی اغلب به نتایج مثبت منجر می‌شود که این مسئله آرامش را برای جامعه در پی خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار