هنوز آمادگی لازم برای نظارت و تسهیل روند فعالیت تاکسی‌های آنلاین در سراسر کشور فراهم نشده و علی‌رغم توفیق این طرح در تهران، برای تداوم فعالیت در کلان‌شهرهایی نظیر اصفهان با وجود استقبال مردم، طرح هنوز در گیر و دار اختلاف‌نظرهاست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، خیابان‌های نصف‌جهان روزانه میزبان چند میلیون سفر درون‌شهری شهروندان و مسافرانه روزانه است که به صورت متناوبی از وسایل نقیله شخصی و وسایل نقلیه عمومی در این ترددها بهره برده می‌شود.

اصفهان برای هضم این میزان تردد در شریان‌های خود علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی نیاز به اصلاح فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی دارد که تا علاوه بر تسهیل ترددها، از میزان آلاینده‌های هوا نیز کاسته شود. آنچه که این روزها برای اصفهان در سه‌شنبه‌های بدون خودرو بیش از پیش اهمیت پیدا کرده علاقه و مشارکت مردم نسبت به طرح‌های جدید برای اصلاح فرهنگ تردد و حمل و نقل شهری است.

** مقاومتی همیشگی در برابر پدیده‌های نوظهور

بدون شک اعتراض برخی اصناف حوزه حمل و نقل در مقابل تحولات سیستم نظارتی یا تغییرات مدیریتی و به کارگیری فناوری نوین و برخی مقاومت‌ها در برابر توسعه ناوگان تاکسی‌های آنلاین در مسیر تسهیل پیشرفت شهر و افزایش رفاه مردم تلقی نمی‌شود و این مانع‌تراشی‌ها، الزام آگاهی بخشی به همه اقشار مردم در باب لزوم و ایجاد منفعت جمعی در توسعه و پیشرفت ناوگان حمل و نقل شهری را دو چندان کرده است چرا که اگر این اقشار از امتیازات چنین روش‌های نوینی مطلع شوند با آن همکاری خواهند کرد.

** قانونی که در همه جای کشور یکسان اجرا نمی‌شود

مهم‌ترین نکته‌ای که این  روزها پاشنه آشیل این طرح معرفی می‌شود و محور مقاومت‌ها در برابر این تحول است موضوع مجوزهای قانونی و کیفیت فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی آنلاین است؛ مانعی که به نظر می‌رسد در اولین گام تأسیس آن از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت و اتاق اصناف مرتفع شده و مجوزات این شرکت‌ها به تائید نهادهای دیگر نیز رسیده اما به دلیل اهمیت آن هنوز محل بحث است.

هرچند مطابق قانون (به طور مشخص آیین‌نامه اجرایی ماده 87 قانون نظام صنفی کشور) کسب و کارهای فضای مجازی موظف به دریافت پروانه کسب از وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که این پروانه بدون محدودیت جغرافیایی صادر شده و شرکت‌های دارای آن می‌توانند در سراسر کشور اقدام به ایجاد دفاتر پشتیبانی و ارتباط با مشتریان کنند.

البته مطابق بسیاری از پدیده‌های نوظهور در حوزه وب هنوز آمادگی لازم در برخی دستگاه‌ها برای نظارت و تسهیل روند فعالیت تاکسی‌های آنلاین در سراسر کشور فراهم نشده و علی‌رغم توفیق این طرح در تهران، تاکسی اینترنتی برای تداوم فعالیت در کلان‌شهرهایی نظیر اصفهان با وجود استقبال مردم هنوز در گیر و دار اختلاف‌نظرهاست.

 با توجه به علاقه مردم و راننده‌ها به این سیستم به نظر می‌رسد لازم است نهادهای دولتی در راستای تسهیل رونق چنین فعالیت‌هایی در تمامی شهرهای بزرگ که در آن‌ها مشکل ترافیک و آلودگی و عدم دسترسی به سیستم‌های حمل و نقل عمومی وجود دارد همکاری‌های لازم را انجام دهند.

دادستان اصفهان با حمایت از فعالیت قانونی تاکسی‌های آنلاین بر لزوم ایجاد رقابت در حوزه خدمات شهری در راستای منفعت رسانی به مردم تأکید کرده است. حسن رحیمی دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان اخیراً در نشستی خبری در این رابطه گفته است: تاکسی آنلاین ظرفیتی است که باید از آن‌ها استفاده کرد، این سامانه دارای متولی و مدیر است و در تهران نیز فعالیت دارد.

** شرکت‌های آنلاین تضمین‌های لازم برای مردم را فراهم کرده‌اند؟

شهرام شاهکار، مدیرعامل یکی از کسب ‌و کارهای درخواست خودرو اینترنتی می‌گوید: در اسنپ اقدامات مدنظر پلیس تهران را انجام داده‌ایم؛ با در نظر گرفتن راهکارها و اقداماتی که تاکنون انجام شده است به نظر می‌رسد کلید حل مشکل مسافرکش‌های سرگردان و نبود نظارت بر آن‌ها در همکاری بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است و امید آن می‌رود که با انجام این همکاری‌ها و استفاده از تکنولوژی‌‌هایی که ذکر شد شاهد حل شدن این مشکل در آینده‌ای نزدیک باشیم.

احسان نصر مدیر شعبه اصفهان شرکت تاکسی آنلاین تپ‌سی هم با اشاره به این که عمر پدیده تاکسی آنلاین در کشور ما کمتر از دو سال است و به دلیل نو بودن در مورد آن یک خلأ قانونی وجود داشت، معتقد است: تپ‌سی در مجوزهای قانونی پیشگام شد، پیگیری‌هایی از وزارت ارتباطات، وزارت کشور و وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شد که توانستیم مسؤولان را متقاعد کنیم که تاکسی نیستیم؛ ما واسطه‌ای هستیم که در فضای مجازی مسافر و تاکسی که در شهر وجود دارد را به هم متصل می‌کنیم.

علاوه بر این، اغلب اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی (از جمله تپ‌سی و اسنپ) علاوه بر رصد و ثبت لحظه‌ای  اطلاعات و موقعیت سفر بر روی سرورهای خود و با استفاده از GPS، قابلیت‌های امنیتی فوق‌العاده بالا از قبیل ارسال اطلاعات کامل راننده و خودرو برای مسافر و نیز امکان اشتراک‌گذاری لحظه‌ای اطلاعات و مسیر سفر با خانواده یا دوستان را دارند که امنیت خاطر مسافران را بیش از سیستم‌های سنتی حمل و نقل فراهم می‌کند. بنا بر اعلام مدیران این شرکت‌ها کلیه رانندگانی که در این سامانه‌ها ثبت‌نام می‌کنند علاوه بر عبور از فیلترهای سخت‌گیرانه کیفیت خودرو و راننده، موظف به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه جهت همکاری با شرکت هستند.

** آخرین وضعیت شرکت‌های تاکسی آنلاین در اصفهان

امروز در اصفهان 2 شرکت تپ‌سی و اسنپ از پیش قراولان و فعالان حوزه تاکسی آنلاین هستند و تمام رضایت و یا نارضایتی و حواشی مربوط به فعالیت تاکسی‌های آنلاین معطوف به این دو می‌شود. البته به نظر می‌رسد با توجه به توسعه بیشتر طرح‌های بازاریابی تپ‌سی نظیر تخفیف 20 درصدی خدمات در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، ارائه کد تخفیف 50 درصد برای تماشاچیان سینماها و هفته رایگانی که در ابتدای طرح در اصفهان سر و صدای زیادی به پا کرد، نوک پیکان تهاجم و انتقادات به سمت این شرکت پیشتاز در جذب مسافر است.

آنچه در پایان می‌توان بر آن تأکید کرد اهمیت توجه به حجم قابل‌توجه استقبال مردم اصفهان از این خدمات نوین است؛ موضوعی که بر اساس آمار روزانه چند هزار سفر با این سامانه‌ها انجام می‌شود و چنین آماری با نرخ رشد فزاینده خود قطعاً به زودی به پدیده‌ای فراگیر تبدیل خواهد شد و لازم است همه نهادهای متولی شرایط قبل و بعد از توسعه فعالیت‌ها و زیرساخت‌ها و تبعات آن را به صورتی دقیق رصد و ارزیابی کنند.

ورود فناوری‌های نوین موضوع خاص کشور ما نیست  و کشورهای دیگر نیز با این موضوع مواجه‌اند. اما تفاوت اینجاست که در کشورهای پیشرفته قوانین و نهادها به سرعت خود را با تغییرات جدید هماهنگ می‌کنند و بسترهای قانونی لازم را در جهت توسعه‌ این کسب‌وکارها فراهم می‌آورند.