از یک شهر کویری بر سکوی افتخار یخ‌نوردی جهان

در ابتدای کلام باید بگویم هنگامی که صحبت از محمدرضا صفدریان می‌شود صحبت از ورزشکار پدیده یخ‌نوردی در جهان است، به طوریکه پس از سال‌ها طلسم قهرمانی‌های مکرر کشور روسیه در این رشته را شکست.

پیام رحمان ستایش (فرمانده ارشد نجات در ارتفاع و کوهستان) - اصفهان امروز - در ابتدای کلام باید بگویم هنگامی که صحبت از محمدرضا صفدریان می‌شود صحبت از ورزشکار پدیده یخ‌نوردی در جهان است، به طوریکه پس از سال‌ها طلسم قهرمانی‌های مکرر کشور روسیه در این رشته را شکست. حدود بیست سال است که ورزشکاران یخ‌نورد روس به دلیل شرایط اقلیمی خاص موجود در منطقه و وجود امکانات سخت‌افزاری مناسب و کافی، رکورددار این رشته در جهان هستند، به طوری که در طول این سال‌ها نفرات اول تا بیستم در تمام مسابقات، روس بوده‌اند و پس از آن کشور‌های اروپایی و آمریکا حرفی برای گفتن پیدا می‌کردند. برای نخستین‌بار این طلسم در سال 1395 با حضور محمدرضا صفدریان در مسابقات جهانی شکسته شد و برای اولین بار در تاریخ یخ‌نوردی ایران یک ورزشکار به فینال مسابقات راه پیدا کرد و پس از آن نیز با پشت سر گذاشتن یک رقابت بسیار سنگین در میان نامداران جهانی این رشته ورزشی موفق به کسب مقام پنجم جهان شد.

در سال 95 باز هم این ورزشکار به عنوان یک پدیده ظاهر شد و توانست با اقتدار بر سکوی سوم مسابقات جام‌جهانی فرانسه بایستد و این در صورتی است که همه ورزشکاران قهرمان این رشته شگفت‌زده شدند. زیرا ما در ایران به واقع شرایط تمرینی مناسبی از نظر اقلیمی نداریم بخصوص اصفهان که باران هم در آن نمی بارد. شرایط سخت افزاری نیز با وجود رقابت در مسابقات جهانی راضی کننده نیست اما باز هم با ایجاد فشارهای مکرر و تنوع در تمرینات و شبیه‌سازی‌های تمرینی گوشه‌ای از مشکلات مرتفع کرده که البته باز هم کافی نیست و نیاز است حتما در فصل زمستان اردوهای متعددی برای تمرینات در کشورهای سردسیر از جمله روسیه با امکانات کافی را به انجام رساند. به دلیل عدم وجود شرایط محیطی و امکانات سخت‌افزاری کافی مجبوریم با شبیه سازی تمرینات و کار بر روی چوب به جای یخ و ایجاد فشار مضاعف شرایط جسمانی و تکنیکی ایشان را در وضعیت مطلوب قرار دهیم اما این امر انرژی و زمان بسیار زیادی از ما می‌گیرد در صورتی که می‌بایست این زمان و انرژی صرف تکنیک‌های مورد نیاز در محیطی با برودت هوای محیط مسابقات شود. از همه مهمتر شرایط اعزام این ورزشکار نامی به مسابقات جهانی است که از بزرگترین معضلات است زیرا باوجود اینکه در تمام مسابقات ملی انتخابی موفق به کسب مقام اول می شود بازهم هزینه های مربوط به مسابقات تامین نمی‌شود به‌طوری که برای حضور در المپیک، امتیاز رنکینگ تمامی مسابقات جهانی در نظر گرفته می‌شود. توسط مقام‌های مسئول فقط اعزام و هزینه یک کشور محاسبه و پرداخت می‌شود و برای حضور در سایر مسابقات می‌بایست هزینه ها به صورت شخصی پرداخت شود که خدا را شکر بخشی از آن توسط اسپانسرهای محترم تأمین میگردد. با وجود تمام این مشکلات خوشبختانه با حضور در تمامی مسابقات جهانی سال گذشته امتیاز لازم جهت حضور در مسابقات المپیک کسب شده و افتخار دیگری به افتخارات این ورزشکار با اخلاق و پهلوان و کشور عزیزمان رقم خورد. در پایان حمایت همه جانبه مدیران ذیربط را جهت اعزام همه ورزشکاران در هر رشته ورزشی که افتخار آفرین میهن‌مان هستند را خواستاریم و امیدواریم از «مسئولیت» جز یدک کشیدن عنوان و حضور در عکس‌های یادگاری هنرهای دیگری هم دیده شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار