آیا اصفهان توانسته از برند جدیدش «شهر جهانی صنایع دستی» در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کند؟! آیا این برند جدید پشتوانه اعتماد عمومی را در پی داشته و اصفهان را به یک مقصد خرید صنایع دستی تبدیل کرده است؟ پاسخ به این  سوالات کار ساده‌ای نیست؛ اما اجازه بدهید با یک نگاه غیرآماری ادعا کنیم که اصفهان تا جایگاه واقعی‌اش در زمینه صنایع دستی،  فاصله بسیاری دارد و کوتاه‌کردن این فاصله نیازمند حرکت‌های جدی دولتی و خصوصی است. حالا این هفته اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از «ساماندهی» و آماده سازی میدان امام (ره) به عنوان مرکز عرضه صنایع دستی، در آستانه آغاز دور دوم سفرهای گردشگران خارجی خبر داده است.

 طی دو ماه اخیر، خبرهای ناخوشایندی در مورد رابطه گردشگران و صنایع دستی اصفهان شنیده شد. ماجرا این بود که آژانس‌های ژاپنی به گردشگرانشان هشدار داده بودند که اگر مایل به خرید صنایع دستی هستند، بدون همراهی راهنمای تورشان به خرید بروند و در مورد قیمت‌ها با تردید برخورد کنند. حتی برخی از آژانس‌ها پا را فراتر گذاشته و تاکید کرده بودند که گردشگران بهتر است صنایع دستی اصفهان را از تهران بخرند که مجبور نباشند هزینه اضافی متحمل شوند. این خبر یک نکته مهم دارد: «بالا رفتن دیوار بی‌اعتمادی میان گردشگران و شهر جهانی صنایع دستی» که خطرناک است و نیازمند راه حل سریع و موثر.  حالا این هفته اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر از تشکیل کمیته «ساماندهی عرضه صنایع دستی و بهبود کیفیت خدمات به گردشگران» با هدف بهبود ارائه خدمات و اجرای طرح‌های اداره کل در محوطه جهانی میدان امام اصفهان داده است. این کمیته که 26 تیرماه تشکیل جلسه داده، قرار است در آستانه آغاز دور دوم سفرهای گردشگران خارجی، از ابتدای مرداد ماه رصد 500 فروشگاه عرضه صنایع دستی ایرانی در مجموعه جهانی میدان نقش جهان و صدها فروشگاه در بازار عظیم و تاریخی قیصریه در محور شمالی این میدان بزرگ را برعهده گرفته و بر عرضه و فروش صنایع دستی ایرانی به گردشگران (به ویژه گردشگران خارجی) نظارت کند. طبق این خبر، جلسات این کمیته به ریاست مدیرکل میراث فرهنگی استان و با محوریت مشاور امور اجرایی مدیر کل و معاونت‌های گردشگری، صنایع دستی و همچنین مدیریت میراث فرهنگی شهرستان اصفهان و مدیریت امور بناهای تاریخی، برگزار می‌شوند. از جمله تصمیماتی که تا به حال این کمیته اتخاذ کرده‌اند، به این موارد می‌توان اشاره کرد: «از این پس تمامی راهنمایان تورهای داخلی و خارجی در تمامی ابنیه تاریخی و جاذبه ها و محوطه های گردشگری اصفهان به ویژه مجموعه میدان امام موظف به الصاق کارت رسمی تورلیدری بوده و با هرگونه حضور راهنمایان غیر رسمی همراه با گردشگران به ویژه خارجی با هماهنگی نهادهای ذی ربط برخورد قاطع و قانونی به عمل خواهد آمد؛»«با توجه به برگزاری نشست‌های مشترک میان معاونت گردشگری، انجمن‌های راهنمایان گردشگری و سایر نهادهای ذی ربط، گشت‌های ویژه جهت نظارت بر حسن انجام کار راهنمایی گردشگران در محورهای تاریخی برقرار خواهد شد.»همچنین بر این اساس، تا به حال بیش از 500 فروشگاه صنایع دستی در محور داخلی میدان و بازارهای پیرامون و سپس فروشگاه های بازار عظیم قیصریه در سه مرحله دارای کد شناسایی شد و این کدها جهت شناسایی و نظارت بر فعالیت‌های آنان در معرض دید گردشگران به ویژه گردشگران خارجی نصب خواهد شد و تمامی فروشگاه های صنایع دستی این محور تاریخی برچسب قیمت به دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت ریال و دلار نصب خواهند کرد و همه فروشگاه‌ها موظف به صدور و تحویل فاکتور رسمی به گردشگران داخلی و خارجی هستند.یک نکته مهم دیگر این است که تشکیل کمسیون جدید در معاونت صنایع دستی به این معناست که این معاونت بر نرخ گذاری فروشگاه های صنایع دستی به ویژه بر نوسان قیمت ارزهای خارجی و تغییر قیمت‌های اجناس صنایع دستی بر اساس ارزهای خارجی نظارت مستقیم خواهد داشت.گروه کارشناسان نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان شامل کارشناسان دو معاونت «صنایع دستی» و «گردشگری» با استقرار در دفتر اطلاع رسانی گردشگران واقع در کاخ عالیقاپو  بر روند اجرایی این طرح نظارت خواهند کرد و البته همه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی می توانند شکایات احتمالی خود را به آدرس ایمیل این اداره کل به آدرس isfahanmiras@yahoo.com   ارسال کنند.