مرثیه خونبار آب در شهرضا

داستان پرماجرای کم آبی در شهرضا، در واقع مرثیه‌ای دوگانه است از کم آبی و بی مهری برخی افراد که ظالمانه چنگ در بند آب زده‌اند و انگار تا آن را از اساس نگسند، دست بردار نیستند.

ایمنا: داستان پرماجرای کم آبی در شهرضا، در واقع مرثیه‌ای دوگانه است از کم آبی و بی مهری برخی افراد که ظالمانه چنگ در بند آب زده‌اند و انگار تا آن را از اساس نگسند، دست بردار نیستند.

خشکسالی یک پدیده طبیعی و تکرار شونده اقلیمی است. وقوع این پدیده در تمام نقاط جهام محتمل است. هر چند که ویژگیهای آن از نقطه ای به نقطه دیگر کاملا متغیر و متمایز است.استان اصفهان در بخش مرکزی فلات مرکزی ایران و در کانون این بحران در کشور قرار دارد و شهرستان شهرضا در جنوب این استان و بر اساس آنچه کارشناسان می‌گویند، در شرایط حادّی قرار دارد.بحران آب از جمله مهمترین مشکلات کشور است که به اندازه کافی در مورد آن هشدار داده شده و به همان اندازه درباره علتهای آن نیز مطالبی بیان شده است اما گویا این مسئله هنوز هم از سوی برخی افراد جدی گرفته نشده است.شهروندان زیادی هستند که همچنان با مصرف بی رویه آب زندگی خود و دیگران را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، در این باره گفت: در شهرضا بحران آب، به ویژه آب شرب بسیار جدی است.

محمد حسین صالح اظهار کرد: شهرضا تنها شهر «الف» آب و فاضلاب استان است که از طرح آبرسانی اصفهان بزرگ سهمی ندارد، اینکه توانسته‌ایم روی پای خودمان بایستیم بسیار خوب است اما از نظر پدافندی به ویژه باتوجه به بحران شدید موجود در این زمان، نبود این سهمیه ممکن است شرایط بدی را ایجاد کند.
رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا با اشاره به وجود ۵۰ هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب شهری این شهر، بیان کرد: میزان مصرف آب شرب در شهرضا در ساعات پیک مصرف بیش از ۴۵۰ لیتر بر ثانیه است.
صالح ادامه داد: داستان آب شهرضا، روضه خونباری است که یک سر آن در کمبود منابع آب و سر دیگر آن بی مهری شهروندان در مصرف آب است.
وی اذعان کرد: بعد از هجوم ریزگردها به هوای شهرضا شهروندان بی انصافی بودند که می‌خواستند همه این غبارها را با آب شرب پاک کنند، همین کار باعث شد تا روز جمعه پرسنل شرکت آب و فاضلاب شهرضا به سختی از قطع آب در بیمارستانها و مراکز حساس و حتی مناطل مسکونی جلوگیری کنند.
رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا اضافه کرد: در حالی که منابع آبی تا بیشترین حد آن کاهش یافته و تاکنون تنها با تلاش جمعی ادارات مرتبط و تلاش شبانه روزی پرسنا شرکت آب و فاضلاب شهری از قطع آب جلوگیری شده، برخی قضاوتهای ناعادلانه و نشر آن در فضای مجازی دل را می‌آزارد و غصه ای بر غصه‌ها می‌افزاید.
صالح در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: امسال تاکنون ۲ حلقه چاه جدید برای تأمین آب شرب شهر حفر شده که حفاری یکی از آنها تا عمق ۱۶۰ متری انجام شد اما هیچ آبی از آن به دست نیامد و متعاقب آن چاه دیگری در محل دیگر حفر شد که تاکنون به عمق ۱۰۵ متری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: روز یکشنبه تست پمپاژ از چاه جدید انجام می‌شود و شواهد امر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این آب به آبدهی برسد.
رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا همچنین با اشاره به حفر چاه‌های غیر مجاز در منطقه جنوب استان، گفت: متأسفانه قبح حفر این چاه‌ها ریخته شده و افرادی علناً تبلیغ حفر این چاه‌ها را منتشر می کنند؛ وقتی قبح کار بدی ریخته شد خودش یک بحران می شود بنابراین باید با اینگونه از افراد برخورد شود.
صالح در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری در مناطق بالادست چاه‌های تأمین آب شرب در شهرضا، عنوان کرد: دوسوم از آب شهرب شهرضا از مناطق جنوب استان تأمین می شود و اجرای این طرحها در این مناطق ضروری است.
وی در ادامه افزود: BOD و COD پساب تصفیه شده فاضلاب شهرضا زیر ۱۰۰ است و فلزات سنگین نیز در آن بسیار اندک است، دانه گیر و آشغالگیر نصب شده در مسیر آن هم به خوبی عمل می‌کند بنابراین مشکلی از نظر استفاده از آن بخش صنعت و فضای سبز وجود ندارد.
رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا اظهار کرد: در حال حاضر از ۸۰ لیتر پساب تصفیه شده فاضلاب شهرضا حدود ۲۵ لیتر بر ثانیه آن برای آبیاری ۲۵ هزار اصله درخت موجود در محیط تصفیه خانه استفاده می شود اما لازم است طرحهای پیشبینی شده برای استفاده از آن هرچه سریعتر اجرا شود.
از آنچه رییس اداره آبفار شهرضا مطرح کرد، اینگونه برداشت می‌شود که شرایط آب شرب در شهرضا بحرانی تر از آن چیزی است که بارها گفته شده است؛ تلاش جمعی مسئولان تاکنون از جیره بندی آب جلوگیری کرده اما این احتمال هر روز تشدید می شود.
مردم باید بدانند تأمین آب آن هم در شرایط فعلی کاری نیست که تنها وظیفه شرکت آب و یا دستگاه‌های مسئول باشد، اگر روزی سفره های آب زیرزمینی تمام شود، در یکی از همین خبرها اعلام می کنند که از این پس، آب شهرضا طبق جدول زمانبدی و به صورت جیره بندی آن هم در مقیاس بسیار محدود توزیع می شود.
بیایید با مصرف درست آب از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنیم؛ شست و شوی ماشین با آب شرب در این شرایط یک اسراف بزرگ است، آب پاشی جلوی منازل و حیاط خانه ها گناهی نابخشودنی است و بازگذاشتن شیر آب در زمان شستن ظروف و مسواک زدن اشتباهی خطرناک است؛ رعایت الگوی مصرف آب در این شرایط یکی از بهترین انواع خوبیها است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار