بازارچه هنری پارتاک و گردشگری هنری در کافه زیرزمین

یکشنبه‌های هنری، از طرح‌های گروه هنری پارتاک است که باهدف مشارکت هنرمندان و مخاطبین آثار هنری در جهت تولید و انتقال و توسعه دانش و تجربه هنری فعالیت می‌کند. ایجاد روابط در فضایی تعاملی پایه‌گذار مشارکت خلاق در تولید و یا نشر آثار می‌شود و ازاین‌جهت به زنده ماندن روح هنر در جامعه کمک می‌کند و سبب سرزندگی جامعه می‌شود.

سعید آقایی - اصفهان امروز : سالن زیرین ارگ جهان‌نما، یکشنبه 25 مردادماه، درست در ساعت پایانی روز و آغاز شب، در کافه زیرزمین، شاهد برگزاری چهارمین برنامه با عنوان یکشنبه‌های هنری بود. در این شب‌نشینی هنری، حامد کسایی با خوشنویسی، کامران شکوری با داستان خوانی و فکاری با نمایشنامه خوانی فضایی متفاوت را ایجاد کردند. همچنین امیدانی با نمایش زیورآلات، معرق و منبت و محبت پرویز نیز با نمایش آثار میناکاری، بخش‌های دیگری از این یکشنبه‌هنری را به نمایش گذاشتند.

کسایی متولد 1359 دارای مدرک ممتاز خوشنویسی و کارشناس حسابداری و همچنین بازیکن سابق تیم والیبال با قلم خود حکایت از نستعلیق زیبای ایرانی کرد. وی درباره این برنامه گفت: «به نظر من این‌جور برنامه‌ها بسیار برای ترویج کارهای هنری خوب است و حتی می‌شود در تمام کافه‌ها به‌صورت ثابت، هنرمندان ورکشاپ داشته باشند و همه باکارهای هنری آشنا بشوند. حتی می‌شود در وسعت بیشتری مثل اجرا در کنار اماکن تاریخی این کارها صورت بگیرد که بازدیدکننده بیشتری داشته باشد. با این کار، ارتباط بین هنرمند و اجتماع برقرار می‌شود و کسانی که علاقه به هنری خاص، مثل خوشنویسی یا نقاشی و مانند آن دارند، ترغیب می‌شوند که به کلاس‌های هنری بروند و حتی برای جذب توریست هم این کار خوب است. حتی پیشنهاد بنده برای هتل داران این است که تعدادی هنرمند، کارهای ورکشاپ انجام بدهند و توریست‌ها از آن لذت ببرند و با فرهنگ غنی اصفهان بیشتر و بهتر آشنا بشوند.»

وی همچنین درباره سابقه حضورش در این برنامه‌ها گفت: «بنده سابقه شرکت در نمایشگاه پارتاک، نمایشگاه چهلستون آدینه هنر، سه‌شنبه‌های بدون خودرو و عضویت در گروه هنرمندان نصف جهان را داشته‌ام». کسایی در مجموعه کارهای انجام‌شده در کافه، به سفارش یک زوج جوان، شعر «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شده به عشق را» روی سنگ اجرا کرد. در این مجموعه همچنین فکاری با نمایشنامه‌خوانی یکی از آثار تک‌بازیگر چخوف، ارجاعی به متن زندگی مخاطبان زد و سعی کرد تا با آنها به خوانش همزمان نمایشنامه و زندگی مشترکشان دست بزند.

میلاد باقری، مدیر «کافه زیرزمین» که خود دستی بر قلم دارد و جزو داستان نویسان جوان اصفهان نیز محسوب می‌شود از فعالیت‌های مختلف و متنوع فرهنگی و هنری این کافه گفت؛ از نمایشگاه‌های تجسمی تا حمایت از تهیه فیلم و تئاتر و انیمیشن. این کافه تصمیم دارد تا بستری برای همکلامی و همدلی هنرمندان رشته‌های مختلف جهت ایجاد یک اتفاق تازه و تولید محتوا را پیگیری کند.

کامران شکوری، فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی و دکترای پژوهش هنر نیز به داستانخوانی پرداخت. او که مدرس دانشگاه است و داستان نیز می‌نویسد درباره داستان خوانی‌اش و یکشنبه‌های هنری گفت: «داستان از بورخس که من خواندم باوجود دشوار و غریب بودنش توانست تا حد زیادی مخاطبان را با یک فضای تازه آشنا کند. یکشنبه‌های هنری جذاب است و امیدوارم که در ادامه مخاطبان بیشتری بیایند و استفاده کنند.»

همچنین مؤسس و مدیر بازارچه هنر پارتاک، محسن کیان‌مهر در این کافه از نگاه مجموعه او و اهدافش برای برگزاری یکشنبه‌های هنری گفت؛ از نقطه‌ای که آنها برای انجام یک کار گسترده و با حضور رشته‌های مختلف هنری انجام داده‌اند. آنها می‌خواهند بستری برای تعامل هنرمندان رشته‌های مختلف و همچنین مکانی برای ارتباط راحت و بدون دغدغه هنرمندان مختلف با مخاطبان این آثار ایجاد کنند. کارهایی که می‌تواند به گردشگری هنری در اصفهان و فعال شدن اقتصاد هنر کمک کند. مخاطبان در تعاملی غیررسمی و بی‌واسطه، می‌توانند تجلی و همنشینی چند هنر را تجربه کنند. با هنرمند صحبت کنند و درباره دغدغه‌های زندگی آنها و ارتباط آن با اثر هنری به گفتگو بپردازند.

وی برای یکشنبه‌های هنری یک نقشه در ذهن دارد و می‌گوید: «یکشنبه‌های هنری یکی از طرح‌های گروه هنری پارتاک محسوب می‌شود که باهدف مشارکت هنرمندان و مخاطبین آثار هنری در جهت تولید و انتقال و توسعه دانش و تجربه هنری فعالیت می‌کند. ایجاد روابط در فضایی تعاملی، پایه‌گذار مشارکت خلاق در تولید و یا نشر آثار می‌شود و ازاین‌جهت به زنده ماندن روح هنر در جامعه کمک می‌کند و سبب سرزندگی جامعه می‌شود. برای این طرح، پنج محور اصلی در نظر داریم: اجرای پروژه‌های هنری، اجرای ورکشاپ های هنری، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، نمایش و فروش آثار، پرورش مخاطب حرفه‌ای و فعال از طریق مشارکت اجتماعی پایدار.»

کیان‌مهر می‌گوید: «هنرمندان با تلاش و زحمت زیاد، یک اثر هنری را تولید می‌کنند. اگرچه زحمت و هزینه زیادی برای تولید یک اثر نیاز است، اما برای آنها بازگشت سرمایه به این سادگی‌های نیست. این روزها تنها راه درآمدزایی برای بسیاری از هنرمندان، فروش اثرشان است که آن‌هم به خاطر شرایط بازار و وضعیت هنرمند با مشکلات زیادی روبه‌رو است. گالری‌ها و نمایشگاه‌ها با توجه به هزینه‌ها و کیفیت برگزاری نیز بازخورد چندانی برای هنرمندان ندارند و معمولا تداوم هم نمی‌یابند. بااین‌حال راه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم از هنرمندان حمایت کنیم». وی برای کمک به هنرمندان برنامه‌هایی دارد؛ در کنار برنامه‌ای مانند یکشنبه‌های هنری، او به دنبال تشکیل کمپین‌های حمایت از هنرمندان است. در این کمپین او و دوستانش به دنبال این فعالیت‌ها هستند: حمایت از هنرمندان جهت نمایش و فروش آثار، نمایشگاه‌ها، بازارچه‌ها، کنسرت، فستیوال، گالری، مزون و ... منطقه‌ای، شهری و استانی، تأمین امکانات و موقعیت‌های فروش مجازی، تأمین مکان و موقعیت‌های فروش فیزیکی با کیفیت مناسب و درخور، برند سازی فردی، تأمین سرمایه جهت توسعه طرح‌ها و ایده‌های هنرمندان، برگزاری کارگاه‌ها و ورکشاپ های آموزشی، تأمین مکان و امکانات جهت تولید محصولات و برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط هنرمندان، تشکیل باشگاه مشتریان و کلوپ مخاطبین ویژه و درآمدزایی از آن، بازاریابی و تبلیغات مؤثر، تأمین امکانات و شرایط صادرات، تامین مواد اولیه مرغوب باقیمت مناسب، ایجاد امکانات و شرایط رفاهی با کارت‌های ویژه کمپین هنرمندان و استفاده از خدمات حامیان و مشاوره از ایده تا اجرای اثر یا برنامه می‌شود.

مجموعه بازارچه هنر پارتاک، در حال حاضر با استفاده از بستر شرکت مخابراتی آی نوتی خدمات خود را ارائه می‌کند که به‌صورت مورد برند سازی شخصی و برند سازی کسب‌وکار، مشاوره کسب‌وکار، بازاریابی و فروش آثار هنری شامل صنایع‌دستی، دست سازه‌ها و آثار تجسمی، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری، برگزاری دوره‌های تخصصی بازاریابی و فروش، برگزاری کارگاه‌های هنری، تولید آثار هنری لاکچری، صادرات صنایع‌دستی، توزیع و فروش صنایع‌دستی و دست سازه‌ها در بازارهای داخلی، برگزاری کنسرت و تئاتر و برگزاری تورهای گردشگری اعلام‌شده است.

بازارچه هنر پارتاک توانسته تاکنون سازماندهی و ساماندهی بیش از 250 هنرمند درزمینه مشاغل خانگی و صنایع‌دستی، برگزاری همایش کارآفرینی آغاز تغییر نگرش، برگزاری کارگاه بازاریابی مشاغل را در رزومه کاری خود داشته باشد. این مجموعه همچنین با شرکت در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و برگزاری جلسات متعدد هفتگی در حوزه تولید محصول و بازاریابی و فروش، برگزاری کارگاه تولید محصول بر اساس خواست بازار، برپایی نمایشگاه 9 ماهه در بازار طلا و جواهر الماس غرب، برپایی بازارچه، برپایی بازارچه هفتگی، برپایی بازارچه بوم گردی زواره و راه‌اندازی بازار قجری این شهر پس از چهل سال در شهریور 94، شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران با موضوع توانمندی روستاییان در عرصه کارآفرینی، همکاری با سایر نمایشگاه گذاران و فعالان عرصه مشاغل خانگی حضوری فعال داشته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار