کاروانسرای ابوزیدآباد یکی از 999 کاروانسرای شاه عباس صفوی است

مهندس رضا نقدی شهردار ابوزیدآباد در نشست اختصاصی با خبرنگار ما به سوالات درمورد این کاروانسرا پاسخ داد که در ادامه می خوانیم :


مهندس رضا نقدی شهردار ابوزیدآباد در نشست اختصاصی با خبرنگار ما به سوالات درمورد این کاروانسرا پاسخ داد که در ادامه می خوانیم :

س) برنامه های شهرداری ابوزیدآباد برای آینده کاروانسرا چیست ؟

ج) کاروانسرای شهر ابوزیدآباد جزء ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی تاسیس کرده و به عنوان مرکز اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی بین ملل و اقوام فعالیت داشته و به دلیل رفت و آمد ملل از شمال به جنوب دد طول جاده ابریشم و مسیرهای مختلف ترانزیتی با مال و حشم کاروانسرا در کنار یک سری ابنیه و آبراهه هایی تاسیس شده که نقش اقتصادی آن را مطرح می کند و البته در کنار آن نفش فرهنگی آن مانند تبادل و تعامل فرهنگی و بسط و توسعه فرهنگی نیز وجود داشته و موثر بوده است.

باوجود اینکه کاروانسرا در محدوده خود شهر ابوزیدآباد است اما شهرداری اختیار زیادی بر آن ندارد ولی از ۲ دهه پیش تا الان هزینه های سنگینی برای کاروانسرا متحمل شده است و آن را از یک مکان درحال تخریب و فرسوده به ثقل میراث فرهنگی و گردشگری و بوم گردی تبدیل کرده است.که اکنون در این کاروانسرا سفره خانه سنتی وگاها به صورت فصلی کارگاه های فروش صنایع دستی در ان دائر می گردد.

اخیرا متولی و مالک کاروانسرا،یعنی اوقاف و امور خیریه فراخوان جذب سرمایه گذار داده است. یک سرمایه گذار از بیرون برای مجموعه آثار تاریخی شهر مانند کاروانسرا،آب انبار،حمام خواجه،مساجد تاریخی هدایت می شود.این سرمایه گذار تعهد داده است که ظرف بیست سال با بیش از ۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری امکانات رفاهی و جذب گردشگریرا در کاروانسرا به وجوود بیاورد. که با همکاری شهرداری و هماهنگی این کار به انجام خواهد رسید‌.

س) .جذب گردشگر در این سالها چطور بوده؟آیا افزایشی هم داشته ایم؟

ج) جذب گردشگر نسبت به پنج سال پیش بیشتر شده است ولی از ۵ درصد ظرفیت کاروانسرا هم به خاطر نبود امکانات کافی استفاده نمی شود. اما اگر کاروانسرا به امکانات روز و متناسب با اقلیم تجهیز بشود قطعا می تواند در تبادل فرهنگی و جذب گردشگر بسیار موثر باشد.

س )ز.بعضی از مناطق گردشگری که بیرون از محدوده خود شهرهست مثل کویر مرنجاب نسبت به کاروانسرا ابوزیدآباد که در داخل محدوده خود شهر است در حذب گردشگر موفق تر عمل کرده است.چرا؟

ج ) مجموعه هایی مثل کمپ‌ متیین آباد و یا کویر مرنجاب در آران و بیدگل تحت نظارت و اختیار یک شرکت و بخش خصوصی است و توانسته در حذب گردشگر موفق تر عمل کند اما شهرداری اختیار زیادی روی کاروانسرای شاه عباسی نداشت .اما امیدواریم که به زودی شاهد اتفاقات خوبی برای کاروانسرا باشیم.

س ) درمورد مرمت کاروانسرا چه کارهای انجام شده؟

ج ) ۸۰درصد کاروانسرا مرمت شده و ۲۰درصد باقیمانده اصطبل های اطراف آن و یک مقدار دیواره های جنوبی این کاروانسرا است که باید مرمت شود که با وجود سرمایه گذاری که خواهد آمد به زودی مرمت و تجهیزش صورت خواهد گرفت و البتع شهرداری هم برای تجهیز آن تمام توانش را به کار خواهد گرفت.

و در آخر تشکر می کنیم از مهندس نقدی که‌وقتی رو برای انتقال این مبحث مهم اختصاص دادند و امیدواریم ظرف چند سال آینده این کاروانسرا و مجموعه های تاریخی دیگر بتواند با حفظ اصالت خویش هویت این شهر و ملت را به مردم اثبات کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار