ارائه خدمات به ۵۰ نفر سالمند در ماه با اجرای طرح هوم ویزیت در شهرستان لنجان

فرماندار شهرستان لنجان گفت:با اجرای طرح هوم ویزیت در شهرستان لنجان ماهانه ۵۰ نفر سالمند در این شهرستان از خدمات پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و روانکاوی بهره مند می شوند.

اینجا خانه سالمندان است، خانه‌ای که بین بودن و نبودن فاصله بسیاری نیست، همان خانه‌ای که مادرها و پدرهای جوان حالا پیری‌شان را در آن به نظاره نشسته‌اند، گاهی دلت می‌خواهد دنیا بایستد و تو پیاده شوی، دور شوی از این همه نگرانی‌هایی که اینجا برایت مهیا کرده است.چشمان پدران و مادران فرتوت در این خانه، چشمانی است که با تو گفت وگو می کنند، با تو که حالا قد کشیده ای و سرو قامتت به زمین و زمان فخر می فروشد.


آیا می توان در نگاه چنین مادرانی گلایه های تنهایی را نخواند؟!نگاهی که لرزان است و نمناک!وقتی لحظه ای هرچند کوتاه در نگاهش زل بزنی می توان آوای تنهایی اش را بشنوی. خوب گوش کن! راحت تر از آنچه فکر کنی می توانی بشنوی، او می گوید: 9 ماه چشم انتظار ماندم تا صدای اولین گریه ات، آخرین ثانیه انتظارت باشد. اما نشد! باز هم منتظر ماندم تا راه رفتنت گل های قالی را معطر کند. تو راه رفتی و با هر بار زمین خوردنت گل قلب من پرپر شد، تو بر روی سرزمین دلم قدم می گذاشتی اما هیچ وقت نفهمیدی! منتظر شدم تا بزرگ شوی، منتظر ماندم تا روزی سر سفره عقدت، عقده های انتظارم را با دانه های اشک پاک کنم. من همیشه در انتظار بودم و امروز هم منتظرم امروز در خانه ای که متعلق به من نیست چشم به در دوخته ام تا به دیدنم بیایی! اما نمی دانم که کدام زنگ خانه سالمندان با انگشتان قوی تو فشرده خواهد شد.


کاش یک بار به خانه دلم سری می زدی، سر می زدی تا بگویم که چقدر تنهایم . بگویم که تنهایی به من عادت کرده است اما من به او عادت نمی کنم، من سرو قامتی چون تو را در خانه قلبم دارم اما نمی دانم که کدام خارت ای گل تو را بی وفا کرده است .

سید محسن سجاد در حاشیه بازدید از مرکز توانبخشی سالمندان سوگند شهر ورنامخواست اظهار کرد:سالمندی دوره‌ای بسیار حساس از زندگی هر انسان به‌شمار می‌آید، دوره ای که فرد پس از سال ها فعالیت و تلاش برای رفاه هرچه بیشتر خود و خانواده به آن پای می گذارد .
وی افزود: متاسفانه برخورد برخی جوامع با سالمندان منصفانه نیست و غالبا به آنها به دیده قشر مصرف‌کننده، غیر فعال و بیحاصل نگاه می‌کنند و این درحالی است که باید این واقعیت توجه داشت که سالمندان قشر سازنده دیروز بوده‌اند و این حق مسلم آنان است که از تلاش دیروز خود، امروز بهره‌مند شوند .


فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به نگاه دین مبین اسلام به سالمندان تصریح کرد: از آنجا که رعایت عدالت و حفظ عزت و کرامت انسان یکی از بنیادی ترین اصول مورد توجه اسلام است، احترام به سالمندان در اسلام بسیار سفارش شده و رسیدگی به امور سالمندان و رفع مشکلات و معضلات آنان یکی از تکالیف مذهبی و اخلاقی هر مسلمانی به‌شمار می آید .

وی ادامه داد: ایجاد فضای لازم جهت توانمند سازی سالمندان در راستای حفظ استقلال فردی، کرامت و منزلت آنان در جامعه و خانواده الزامی است لذا بایستی با بسیج دستگاههای مرتبط با امر خدمت رسانی سالمندان، تلاش شود تا با سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب و استفاده از ظرفیتها و موقعیتهای موجود، این قشر را مورد توجه قرار دهیم .
فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی مبلمان شهری و ساختمان‌های عمومی اضافه کرد: بر همین اساس نقش شهرداری‌ها در کاهش مشکلات معلولان و مناسب‌سازی اماکن عمومی بیش از همه دستگاه‌ها مطرح است و آن‌ها باید با نظارت برساخت و ساز اماکن و معابر شهری در اجرای قانون مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی نقش کلیدی را ایفا می‌کنند .


وی نقش سازمان نظام‌مهندسی را برای تهیه نقشه و نظارت بر ساخت‌وسازها در اجرای قانون مناسب‌سازی معابر و اماکن بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری‌های ۹ گانه شهرستان لنجان باید توجه داشته باشند که از دادن پایان کار و پروانه ساخت به ساختمان‌های دارای کاربری عمومی که به این قانون توجه ندارند، خودداری کنند و مسکن و شهرسازی نیز با نظارت دقیق بر دستگاه‌های دولتی به رعایت اصول و استانداردهای مناسب‌سازی امکان توجه ویژه‌ای داشته باشد .

سجاد مناسب‌سازی مراکز درمانی و ساختمان‌هایی که پزشکان در آن اقامت دارند را ضروری دانست و عنوان کرد: مناسب‌سازی فضای شهری و درمانی باید به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های معلولان شهرستان لنجان مورد توجه قرار گیرد چراکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌عنوان نخستین مراجع ارائه خدمات به این دسته از افراد جامعه به شمار می‌آیند که باید مناسب‌سازی شده باشند .


وی با تاکید بر آنکه پدیده سالمندی توسط دولت یازدهم دیده می‌شود و برای آن برنامه دارد، بیان کرد: طی مدت گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید، چشم، نگاه و دل دولت مردان با همه کسانی که نیازمند توجه هستند همراه بوده و این واقعیت‌ها را درک می‌کند و برای آنها برنامه دارد از این جهت ما نیز موظفیم در راستای حفظ کرامت انسانی سالمندان، جانبازان و معلولان و همچنین تحقق رویکرد دولت تدبیر و امید باید با تلاش بیشتر در این راه بهتر عمل کنیم .
فرماندار شهرستان لنجان تاکید کرد: باید به این مهم توجه داشت که سالمندان به عنوان بخش مهمی از جامعه ی ایران گریبانگیر مسایل و مشکل های فراوانی هستند که در صورت رفع نشدن آنها نه تنها به این بخش از جامعه آسیب می رساند بلکه دوره ی سالمندی را برای بسیاری از مردم به دوره یی هراس آور تبدیل می کند .

وی مهمترین نیازهای سالمندان، در بعد نیاز سلامت جسمی، امکانات و مراقبت های درمانی، در بعد سلامت روانی، آرامش درونی و در نهایت در بعد نیاز سلامت اجتماعی، نیاز به حمایت اجتماعی از نوع عاطفی، نیاز به مشارکت فعال اجتماعی و نیاز به حمایت اجتماعی عنوان کرد .


سجاد در ادامه با اشاره به اجرای طرح هوم ویزیت سالمندان در مرکز نگهداری سالمندان اعصاب و روان شهرستان لنجان گفت: طیف وسیعی از سالمندان در منزل زندگی می کنند و در این میان ارائه خدمات سلامت عامل مهمی در جلوگیری از سپردن افراد مسن به خانه سالمندان است، البته خدمات پزشکی فقط مختص سالمندان نیست و معلولان نیز چنین خدماتی را دریافت می کنند و خدمات پزشکی از ویزیت ساده در منزل شروع می شود تا خدماتی که اورژانسی تر است .
وی خاطرنشان کرد: ویزیت پزشک به صورت ادواری است و براساس نیاز بیمار تعداد دفعات آن مشخص می شود و خدمات پرستاری هم شامل انجام آزمایش های ساده در منزل، پانسمان، خونگیری، گذاشتن سونداژ یا لوله داخل بینی و حفاظت از سالمند برای جلوگیری از زخم بستر و... است.

فرماندار شهرستان لنجان متذکر شد: با اجرای طرح هوم ویزیت در شهرستان لنجان ماهانه ۵۰ نفر سالمند در این شهرستان از خدمات پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و روانکاوی بهره مند می شوند.


وی در پایان یادآور شد: امروز بیش از ۴۵ نفر سالمند زن و مرد در مرکز شبانه روزی اعصاب و روان سالمندان استان در شهرستان لنجان نگهداری می شود که هزینه نگهداری هر سالمند در این مرکز بیش از یک میلیون و دویست هزار ریال است لذا باید خیرین برای اداره این مرکز به کمک و یاری بیایند تا خدمات شایسته ای به این عزیزان ارائه شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار