همه خدمات شهرسازی در اصفهان مکانیزه شد

صبح دیروز و در شصت و چهارمین برنامه از مجموعه برنامه‌های «هر هفته،‌ چند افتتاح» از فاز اول سیستم جامع، هوشمند و یکپارچه شهرسازی و درآمد شهرداری اصفهان و برون‌سپاری خدمات بهره‌برداری شد.

اصفهان‌امروز: صبح دیروز و در شصت و چهارمین برنامه از مجموعه برنامه‌های «هر هفته،‌ چند افتتاح» از فاز اول سیستم جامع، هوشمند و یکپارچه شهرسازی و درآمد شهرداری اصفهان و برون‌سپاری خدمات بهره‌برداری شد. پروژه شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری خدمات در سال ۹۴ باهدف ارائه خدمات به‌صورت ۲۴ ساعته در تمام ایام هفته، ‌ پاسخگویی دقیق و سریع و ارائه خدمات به بخش خصوصی و شهروندان در شهرداری اصفهان آغاز شد. با راه‌اندازی فاز اول این سیستم، تمامی خدمات شهرسازی و درآمد شهرداری در مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان به‌صورت مکانیزه ارائه می‌شود. شهروندان ازاین‌پس می‌توانند اطلاعات طرح‌های جامع تفصیلی، نقشه‌های هوایی و غیره را در سیستم جامع، هوشمند و یکپارچه شهرسازی و درآمد شهرداری اصفهان از طریق سایت IR.ESUP.ISFAHAN به‌صورت رایگان با استفاده از موبایل‌های هوشمند و سیستم کامپیوتر خود مشاهده کنند. همچنین شهروندان با مراجعه به این سایت می‌توانند از عوارض نوسازی خود، هزینه‌های پروانه، ضوابط ساخت‌وساز و غیره مطلع شوند و همچنین از همین طریق عوارض خود را پرداخت کنند.

برای خدمت به مردم جنگیدیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم گفت: حاصل فشارهای دولت و مجلس بر شهرداری‌ها همین اتفاق ها و معضلات شهری مانند آلودگی هواست که همه با آن مواجه هستیم. رضا امینی اظهار کرد: باید از همه‌کسانی که طی چهار سال گذشته به تحقق دیدگاه مردم در نمایندگان شورای اسلامی شهر اصفهان نگاه ویژه‌ای داشتند، تشکر کنیم. وی بابیان اینکه از سال 78 برای اجرای فرمان امام خمینی(ره) نخستین انتخابات شوراهای اسلامی در کشور برگزار شد و امروز بعد از چهار دوره موفق فعالیت این شوراها را شاهد هستیم، افزود: شورای اسلامی شهر به وجود آمد تا مردم مطالبات خود را بهتر به گوش مسئولان برسانند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه 150 الی 160 خیابان در شهر اصفهان با مطالبات شورای اسلامی شهر اصفهان در این شهر طی 10 سال اخیر ساخته شد، تأکید کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان دوران سختی را به لحاظ کمبود بودجه و منابع گذراندیم. وی گفت: عوارض امروزه به‌طور ظالمانه شهرداری‌ها تعلق نمی‌گیرد و با تصمیمات نادرست دولت عرصه را برای شهرداری تنگ کرده است و با قانون تجمیع عوارض، حقوق مسلم شهرداری‌ها در قانون نادیده گرفته شد. امینی بابیان اینکه محیط‌زیست اصلی‌ترین چالش اصفهان بوده و هنوز هم است، اضافه کرد: نگاه شورا در بدو ورود خود به اصفهان رفع مشکلات زیست‌محیطی در حیطه و اختیاراتش بود و تا جایی که منابع و اعتبارات وجود داشته شورا برای آنها مدیریت داشته برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کرده است. وی بابیان اینکه دائم هم مجلس و هم دولت شوراها را تحت‌فشار قرار می‌دهد اما سؤال ما این است حاصل این فشارها چیست؟ اظهار کرد: با تمام این شرایط اقدامات مؤثری در شهر اصفهان انجام شد؛ باید به قبل بازگردیم ببینیم که قبل از به وجود آمدن شورا اصفهان چه وضعیتی داشت و در حال حاضر چه وضعیتی دارد. امینی در پایان گفت: ترجیح دادیم در زیرزمین به‌دوراز چشمان مردم اما به نفع سلامت مردم میلیاردها تومان هزینه کنیم و امروز باافتخار اعلام می‌کنیم این آرزوی قطار شهری اصفهان به وقوع پیوسته و خط اول قطار شهری اصفهان با تأخیر یکی‌دوماهه در ایستگاه میدان امام حسین(ع) و انقلاب به‌طور کامل از شهرک قدس ملک شهر اصفهان در شمال اصفهان به طول 21 کیلومتر با 20 ایستگاه به میدان دفاع مقدس خواهد رسید.

بساط چانه‌زنی در سیستم شهرداری جمع شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در آیین بهره‌برداری از این سیستم جامع گفت: راه‌اندازی سیستم جامع شهرسازی و درآمد تحولی عظیم در سیستم شهرسازی به وجود می‌آورد و شفاف‌سازی، اعتمادسازی و صرفه‌جویی در وقت مردم و به عبارتی کاهش ترافیک و کاهش مراجعات مردمی به شهرداری را به دنبال دارد. سید جمال‌الدین صمصام شریعت اظهار کرد: راه‌اندازی سیستم جامع شهرسازی و درآمد ریسک بزرگی بود که از سوی شهرداری در راستای شفاف‌سازی و حاکمیت قانون به اجرا درآمد. وی افزود: راه‌اندازی این سیستم تحولی عظیم در سیستم شهرسازی به وجود می‌آورد و شفاف‌سازی، اعتمادسازی و صرفه‌جویی در وقت مردم و به عبارتی کاهش ترافیک و کاهش مراجعات مردمی به شهرداری را به دنبال دارد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: با راه‌اندازی این طرح در حقیقت بساط چانه‌زنی در سیستم شهرسازی خاتمه می‌یابد و حاکمیت ضوابط و قانون عملیاتی خواهد شد. صمصام شریعت اظهار کرد: امروز شاهد بهره‌برداری از فاز اول این طرح عظیم هستیم و فاز نهایی آن‌که شامل برون‌سپاری است به‌زودی محقق می‌شود. وی ادامه داد: مرحله اول این طرح در سطح مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان تحقق یافت که بر این اساس شهروندان به کلیه طرح‌های توسعه شهری دسترسی دارند، طرح‌هایی که تا دو سال قبل محرمانه بود، امروزه آحاد مردم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به طرح‌های توسعه شهری دسترسی دارند و می‌توانند طرح‌های امروزی را با طرح‌های قبلی مقایسه کنند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اضافه کرد: طرح‌های قبلی توسعه شهری نیم‌قرن سابقه در کلان‌شهر اصفهان دارد به‌طوری‌که نقشه‌های ارگانیک ۴۳ سال قبل و طرح‌های جامع ۴۶ سال قبل بر روی سیستم قرار دارد و امکان مقایسه و بازدید برای شهروندان وجود دارد.

مقاومت‌های بی جا وجود داشت اما شکسته شد

وی از تلاش شبانه‌روز و جهادی همه کارکنان شهرداری برای راه‌اندازی این سیستم تشکر کرد و گفت: به‌طور حتم اگر حمایت‌های شهردار اصفهان، رئیس شورا و اعضای شورای شهر و همراهی مدیران مناطق شهری و سازمان فاوا نبود این طرح اجرایی نمی‌شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: البته برخی از کارکنان شهرداری‌های مناطق به تصور اینکه با راه‌اندازی این سیستم بیکار می‌شوند، در برابر این طرح مقاومت می‌کردند که مقاومت و نگرانی آنها بی‌جهت بود. صمصام شریعت تصریح کرد: اکنون شهروندان می‌توانند با استفاده از این سیستم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته در طول ۳۶۵ روز سال نسبت به اخذ پروانه ساختمان، پایان کار، دریافت استعلام، درخواست‌ها، تصدیق گواهی اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: از سویی شهرداری نیز می‌تواند از طریق این سیستم فعالیت مأموران بازدید و مسئول شهرسازی و معاونت شهرسازی را ارزیابی و رصد کند که آنها چند پرونده را بررسی می‌کنند و هر پرونده چقدر زمان می‌برد. معاون شهردار اصفهان اظهار کرد: برای راه‌اندازی این سیستم ابتدا از نرم‌افزار سرای ۸ استفاده شد، اما این سیستم با نرم‌افزار سرای ۹ تکمیل شد، نرم‌افزار سرای ۹ آخرین نرم‌افزاری است که در سطح کلان‌شهرها در این زمینه به‌کاربرده می‌شود.

شفاف‌سازی مهم‌ترین اولویت سامانه جامع شهرسازی

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری شهرداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: طرح سیستم جامع شهرسازی و درآمد باهدف شفاف‌سازی، روان‌سازی و قانون مداری در ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان راه‌اندازی شده است. وحید مهدویان اظهار کرد: این پروژه در سال ۹۴ آغاز شد و هدف آن شفاف‌سازی خدمات شهرداری بوده است. وی افزود: این پروژه از دو بازوی سیستم یکپارچه‌سازی شهرداری و برون‌سپاری خدمات به بخش خصوصی استفاده می‌کند که استفاده از سیستم برون‌سپاری خدمات از منطقه ۶ شهرداری با یک خدمت آغاز شد و در سال ۹۴ کلیه استعلامات در حوزه شهرسازی به بخش خصوصی و دفاتر پیشخوان دولت واگذار شد. مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری شهرداری اصفهان اضافه کرد: راه‌اندازی سیستم مکانیزه شهرسازی نیز از سال ۹۵ در منطقه ۱۳ آغاز شد و در حال حاضر این سیستم در کلیه شهرداری‌های مناطق بومی‌سازی شده است، پروژه شهرسازی الکترونیک باهدف شفاف‌سازی، روان‌سازی و تسهیل در امور و قانون مداری در ارائه خدمات به شهروندان به اجرا درآمد. مهدویان افزود: در سیستم شهرسازی الکترونیکی کلیه شهروندان می‌توانند به اطلاعات شهری، طرح‌های تفصیلی، جامع، مبالغ پروانه ساختمانی و سایر اطلاعات که جنبه عمومی دارد دسترسی داشته باشند. وی با اشاره به اقدامات زیرساختی که برای تهیه این پروژه انجام‌شده است گفت: این کار به همت همه حوزه‌های شهرداری مانند بخش درآمد، شهرسازی و غیره ساخته‌شده که اکنون یکپارچگی در اطلاعات شهرداری به وجود آمده است. مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری شهرداری اصفهان اضافه کرد: در این سیستم کلیه قیمت‌های مناطق شهری به فایل‌های کامپیوتری تبدیل و وارد این سیستم جامع شده است. مهدویان اضافه کرد: همچنین نقشه‌های قدیم شهر، کلیه اطلاعات مهندسی شهری و نقشه‌های هوایی، فرمول‌های شهرسازی، پروانه‌های تک‌برگی، دیتاهای شهرسازی از گذشته تا به امروز در این سیستم بازیابی و بارگذاری شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار