"بوی تعفن فاضلاب" در جرم افشار شهرضا

بوی بد فاضلاب شهرضا به‌دلیل قرار گرفتن تصفیه خانه فاضلاب در مجاورت منازل مسکونی محله‌های جرم افشار، نسیم آباد و منوچهرآباد مردم را عاصی کرده است.

بوی بد فاضلاب شهرضا به‌دلیل قرار گرفتن تصفیه خانه فاضلاب در مجاورت منازل مسکونی محله‌های جرم افشار، نسیم آباد و منوچهرآباد مردم را عاصی کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان صبح امروز در جلسه رسیدگی به وضعیت فاضلاب شهرضا، با بیان اینکه حل مشکل فاضلاب و ایجاد منابع پایدار آب شرب را به عنوان یکی از اولویت‌های استان پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر 900 میلیون تومان اعتبار دولتی برای خرید دستگاه هوازی برای تصفیه خانه شهرضا اختصاص داده شده که در آینده نزدیک عملیات نصب آنها به اتمام می‌رسد و این مشکل انتشار بوی بد در هوای منطقه از بین می‌رود.
هاشم امینی با بیان اینکه در حال حاضر 13 هزار انشعاب آب وارد تصفیه خانه فاضلاب شهرضا می‌شود، بنابراین به سادگی نمی‌توان آن را جابجا کرد، افزود: حل معضل فاضلاب شهرضا را رسالت خود می‌دانیم.
وی با بیان اینکه در سال 67 به دلیل آنکه تولیت قانونی شرکت‌های آب و فاضلاب در اختیار شهرداری‌ها بوده و استعلام‌های اولیه از طرف این نهاد پیگیری شده، گفت: در سپاهان‌شهر تصفیه خانه در نزدیکی منازل مسکونی قرار دارد اما از آنجا که اصول علمی در ساخت آن مد نظر قرار گرفته هیچ مشکلی برای ساکنان منطقه ندارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان برای اصلاح فاضلاب شهرضا هزینه شده و تکمیل این طرح به اعتباری در همین حد نیاز دارد، گفت: در سفر اخیر هیئت آلمانی به اصفهان مقرر شد تا این هیئت برای حل مشکل تصفیه خانه شهرضا مطالعات اولیه را انجام دهند.
حل مشکل بوی بد فاضلاب نخستین و مهمترین اولویت شهرستان است
فرماندار شهرضا در ادامه جلسه گفت: اگر تکنولوژی این پیشرفت را داشته که امکان استقرار تصفیه خانه فاضلاب در نزدیکی منازل مسکونی را ایجاد کند بدون آنکه به مردم آسیب برساند، پس باید از آن در اینجا هم استفاده شود.
محسن گلابی افزود: در طول دو سال گذشته همواره حل معضل منطقه جرم افشار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، مطالبه مردم جرم افشار و سایر مناطق اطراف آن به‌حق است و خود را ملزم به رسیدگی به آن می‌دانیم.
وی با بیان اینکه بارها در طول شبانه روز و در ساعات مختلف از منطقه بازدید شده و طرح‌ها و راهکارهای مختلف حل این مسئله را بررسی کرده‌ایم، گفت: افزایش دما که منجر به فعالیت بیشتر میکروارگانیسم‌ها در فاضلاب می‌شود و غلظت ناشی از کاهش آبریزی، از جمله علل افزایش بوی بد منتشر شده در منطقه است.
گلابی با بیان اینکه در سال گذشته با اختصاص اعتبار 700 میلیون تومان یک دستگاه دانه‌گیر در مسیر فاضلاب شهرضا نصب شد، بیان کرد: مسئولان آب و فاضلاب استان مدعی بودند که بوی بد منتشر شده در منطقه ناشی از منابع دیگری، از جمله تخلیه تانکرهای فاضلاب در مسیر جاده لاگونی است که با اختصاص اعتباری بیش از 200 میلیون تومان این مسیر آسفالت شد.
وی تصریح کرد: با تکمیل 30 درصد پروژه فاضلاب شهرستان این حجم از بو ایجاد می‌شود و اگر 70 درصد مابقی آن تکمیل شد، بو زیادتر می‌شود پس باید راهکاری اساسی برای آن پیش‌بینی می‌شد.
فرماندار شهرضا بیان کرد: حل مشکل تولید بوی بد منتشر شده در محل، نخستین و مهمترین اولویتی است که در شهرستان در نظر گرفته شده و به مردم قول می‌دهیم قبل از تکمیل فاضلاب، این معضل برطرف شود.
وی افزود: اگر در طول 8 سال دولت قبل که میزان اعتبارات در بخش‌های مختلف بسیار زیاد بود مقداری هم برای حل معضل تصفیه خانه شهرضا اختصاص داده شده بود اکنون شاهد اعتراض مردم این منطقه نبودیم.
گلابی بیان کرد: انتشار بوی بد و تلاش برای حل آن تنها بخشی از مشکل است که باید برطرف شود، اما لازم است که اقدامات جدی برای استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب هم انجام شود.
وی گفت: اعتباری بیش از 700 میلیون تومان به شرکت شهرک‌های استان اختصاص داده شد تا 40 درصد از پساب فاضلاب را به شهرک‌های صنعتی شهرستان انتقال دهد.
دولت موظف است اعتبارات لازم برای حل مشکل فاضلاب را تأمین کند
نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه با تأکید بر پیگیری معضل فاضلاب شهرضا، اظهار داشت: حقوق مردم را تا حصول نتیجه نهایی دنبال می‌کنم، مسئولان استانی باید زمان دقیق حل این معضل را اعلام کنند.
سمیه محمودی با بیان اینکه مردم ساکن در محلات جرم افشار، نسیم آباد و منوچهرآباد چه گناهی دارند که باید تاوان اجرای یک طرح اشتباه را پس بدهند، گفت: با رایزنی‌های متعدد با مسئولان استانی و کشوری شرکت آب و فاضلاب، مقرر شد که دستگاه‌های هوازی در تصفیه خانه فاضلاب شهرضا نصب شود.
وی با تأکید بر اینکه دولت موظف است که اعتبارات لازم برای حل این مشکل را تأمین کند، تصریح کرد: قرار شد با استفاده از کارشناسان خارجی و داخلی مطالعات لازم درباره این تصفیه خانه انجام شود.
نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم مناطق جرم افشار و منوچهرآباد از انشتار بوی تعفن رنج می‌کشند، پس باید این معضل هرچه زودتر برطرف شود، اظهار داشت: تصفیه خانه فاضلاب شهرضا در حدود 30 سال قبل ایجاد شده اما در این مدت انتشار بوی تعفن در هوای منطقه مردم مناطق اطراف آن را عاصی کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار