کسب روزی حلال از اصول سبک زندگی اسلامی است

امام جمعه فولادشهر گفت:کسب روزی حلال از اصول سبک زندگی اسلامی است.

حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مردم فولادشهر با اشاره به اهمیت رزق و روزی حلال گفت: روزی واژه‌ای است فارسی که به معنای خوراک روزانه آنچه روز به روز به کسی داده می‌شود و قسمت او می‌گردد و نیز ضروریات زندگی به کار رفته است.

وی افزود: رزق در عربی نیز معادل روزی است که به معنای خوراک روزانه، نصیب و بهره به کار رفته است و در اصطلاح، رزق چیزی است که می توان از آن بهره‌برداری کرد و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

امام جمعه فولادشهر با اشاره به اینکه تلاش در راه کسب روزی حلال مجاهدت در راه خداست، تصریح کرد: بنابراین رزق چیزی است که قابلیت بهره برداری دارد، در نتیجه رزق هر کس غیر از دارائی و ثروت اوست، پس رزق هر کس به میزان برخورداری او از نعمت ها است نه میزان دارائی اش و در فرهنگ اسلامی، انسان دارای دو بعد جسم و روح است اما اصالت از آنِ روح است و باید تمام برنامه‌ها و تلاشهای انسان در مسیر دستیابی به کمال شایسته روح باشد.

وی ادامه داد: با این دیدگاه دین اسلام در هر زمینه ای از زندگی نسبت به روح و سلامت و کمال آن توجه ویژه ای دارد البته اداره زندگی اگر چه مورد تاکید فراوان اسلام واقع شده است، اما به انسان اجازه داده نشده است که از هر راهی یا هر ابزاری زندگی اش را تامین کند، بلکه باید با رعایت قوانین و ضوابط دقیق از ورود مال حرام در زندگی جلوگیری کند. سلامت روح در گرو استفاده صحیح و مطلوب از مال حلال است و بی توجهی به این موضوع، عوارض و پیامدهای منفی و مخرّبی را برای انسان به وجود می آورد.

سرافراز اضافه کرد: بر این اساس تأکید بر به دست آوردن مال حلال در فرهنگ دینی بسیار به چشم می خور لذا همه موظفند منبع درآمدی حلال داشته باشند؛ زیرا خداوند به وسیله اسباب روزی می دهد.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حجة الوداع نسبت به این مسئله تأکید کرده و فرمودند خداوند متعال روزی ها را در میان مخلوقاتش به صورت حلال تقسیم فرموده است، نه به صورت حرام، پس هرکس با تقوی باشد و صبر کند خداوند روزیش را به او می دهد، ولی هر کس بر اثر کم صبری پرده دری و شتاب کند و از غیر راه حلال روزی را بیابد، از روزیش کم می شود و روز قیامت نیز مورد بازخواست قرار می گیرد.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: امام صادق علیه السلام نیز می‌فرمایند من در زمین خودم تلاش می کنم و عرق می‌ریزم، در حالی که خدمتکارانم می توانند این کار را بکنند، ولی با این کارم می خواهم خداوند متعال ببیند که من در پی روزی حلال هستم.

وی یادآور شد: با نگاه به آیات قرآن در می یابیم که قرآن هرگز ما را به چشم پوشی از مواهب الهی دعوت نکرده و فقر را ارزش و نعمت به حساب نیاورده است و امیرالمؤمنین علی (ع) یکی از ویژگی هایی که در خطبه متّقین برای پارسایان بیان می کنند، تلاش برای روزی حلال است... وَ طَلَباً فی حَلالٍ.

سرافراز خاطرنشان کرد: قرآن کریم در سوره جمعه که توصیه آن به شرکت در نماز جمعه و ذکر خداست، می فرماید هنگامی که نماز پایان یافت، شما آزادید در زمین پراکنده شوید و فضل خدا را بطلبید (به دنبال روزی بروید) و خدا را بسیار یاد کنید، شاید رستگار شوید.

وی اذعان کرد: از این آیه استفاده می کنیم که حتی روز تعطیل و به جا آوردن اعمال عبادی در روز جمعه، مانعی برای فعالیت های اقتصادی سازنده نیست و کسب روزی حلال در هر زمان و مکانی مسائل خاص خود را داشته و دارد ولی به نظر می رسد که امروزه به دلیل پیچیدگی های زندگی ماشینی، کسب روزی حلال سخت تر شده است.

امام جمعه فولادشهر تاکید کرد: شرایط امروز مصداق سخنی است که امام صادق(ع) در هزار و ۴۰۰ سال پیش خطاب به یکی از یارانش به نام «مُصادف» فرمودند که یا مُصادِفُ! مجالَدَةُ السُّیوفِ أهونُ من طَلَبِ الحلالِ؛ شمشیرزدن و جنگیدن، آسان تر از به دست آوردن روزی حلال است.

وی تصریح کرد: بهترین انسان، کسی است که کسبش از حلال و مصرفش هم در حلال باشد، بعضی ها از این پایین ترند یعنی آنکه درآمدش از راه حلال است اما مصرف رزق حلال در حرام است و این خیلی بد است.

سرافراز ادامه داد: بعضی ها عکس این هستند یعنی درآمدشان از راه حرام است، مصرفشان به حسب ظاهر در حلال است و یک عده هم که خسرالدنیا و الآخرة هستند درآمدشان از حرام است، مصرفش هم در حرام است، از ربا و دزدی و امثال این ها جمع می کنند، در قمار و شراب و خلاف مصرف می کنند و این ها بدترین انسان ها هستند.

وی اضافه کرد: امام زین العابدین(ع) جمله تکان دهنده ای دارد، که می فرمایند عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمِی مِنَ الطَّعَامِ لِمَضَرَّتِه وَ لا یَحتَمی مِنَ الذَّنبِ لِمَعَرَّتِه، من تعجب می کنم از کسی که ازخوراک به جهت زیان آن خودداری میکند می گوید نمی خورم، این ضرر دارد، مرض قند دارم؛ چربی دارم، فشار و کلسترول دارم، ولی ازگناه به خاطر عاقبت بد آن پرهیزنمی کند، ضرر گناه به روحش را درک نمی کند!؟. انسان باید بفهمد از کجا کسب می کند و در کجا مصرف می کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار