زورآزمایی در گود انتخابات

در بین رشته‌های ورزشی که خاستگاه آن در کشور خودمان بوده و به‌نوعی ما ایرانی‌ها آن را به بقیه نقاط جهان صادر کرده‌ایم، باید از رشته پهلوانی و زورخانه‌ای نام برد که در تاریخ و تمدن ایران‌زمین ریشه دارد. ورزشی‌های زورخانه‌ای یکی دیگر از ورزش‌های پهلوانی محسوب می‌شود که نام دیگر آن، ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش‌های باستانی می‌پردازند، زورخانه نام دارد و در زورخانه علاوه بر ورزش‌های زورخانه‌ای، کشتی هم گرفته ‌می‌شد.

آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، در تاریخ 25 آبان 1389 در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید. ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است و جامعه آن زمان، ارزش خاصی برای ورزشکارانی قائل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکرگزار بوده‌اند. برپایه تاریخ، زورخانه، در حدود هفتصد سال پیش (قرن 7 خورشیدی) به‌وسیله محمود معروف به پوریای ولی که ظاهراً از مردم خوارزم بوده و گویا در سال 772 هجری قمر درگذشته، به‌صورت امروزی باز‌سازماندهی شده است. با این‌حال برپایه رفتار و منش تاریخی و اسطوره‌های ایران، زورخانه می‌تواند دست‌کم در ایران، تاریخ بسیار کهن‌تری داشته باشد، آداب و سنتی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستانی و از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، خلق‌و‌خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران بر‌می‌انگیزد یا نیرو می‌‌بخشد. این فضایل، در قالب شعر و داستان‌هایی به‌صورت آهنگین به همراه ضرب زورخانه‌ای توسط مرشد برای بر انگیختن ورزشکاران در هنگام ورزش خوانده می‌شوند و ورزشکاران همراه با نواختن مرشد، حرکات گروهی و یا فردی را به‌نمایش در می‌آورند. ورزش باستانی در بین ورزشکاران، به احترام و ادب معروف است، به محوری که تمام حرکات، با رخصت‌گرفتن انجام می‌شود و شعار ورزش باستانی، پرورش روح و جسم است، به محوری که شیعیان، زورخانه را مسجد دوم خود می‌دانند. یکی دیگر از اصلی‌ترین آداب زورخانه این است که ورزشکاران باید مواردی از قبیل فروتنی و از‌خود‌گذشتگی، مروت و مردانگی، سفره‌داری، کمک به فقرا و تنگدستان را رعایت کنند. یکی از رسم‌های شیرین و معروف زورخانه، گل‌ریزان است که در جشن‌ها و اعیاد و میلادهای چهارده معصوم، در برخی موارد برای قدردانی از زحمات پیشکسوتان گرفته می‌شود و در آخر مراسم، دو جوان دو طرف لنگی را گرفته و دور می‌زنند و مردم پول در آن لنگ می‌اندازند. در زورخانه حرکات گوناگونی انجام می‌شود که شنو رفتن و نرمش، میل‌گرفتن، پا‌زدن، سنگ‌گرفتن، چرخ‌زدن، میل‌بازی و شیرین‌کاری بین پا، از جمله ورزش‌های زورخانه‌ای به‌حساب می‌آیند.
رقابت بر سر ریاست
دوران ریاست سیدرضا اخروی در هیئت پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای استان اصفهان، بهار سال گذشته به پایان رسید، ولی با گذشت بیش از یک سال از آن زمان، فرآیند برگزاری این انتخابات، سرانجام امروز به پایان خواهد رسید. مجمع انتخاباتی این هیئت، در حالی از ساعت ۱۱ امروز، سه‌شنبه سوم مردادماه و با رقابت دو کاندیدا برگزار می‌شود که ابتدا قرار بود این انتخابات ۲۷ تیرماه برگزار شود، اما لغو شد. سال گذشته و هم‌زمان با پایان دوره چهارساله ریاست اخروی، خود او به‌عنوان سرپرست هیئت منصوب شد و در انتخابات نیز ثبت‌نام کرد، اما مجمع انتخاباتی هیئت، برگزار نشد و فدراسیون پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، خواستار ثبت‌نام مجدد از کاندیداها شد و در حال حاضر به‌جز سیدرضا اخروی، مهدی غلامی نیز در‌پی نشستن بر صندلی ریاست هیئت پهلوانی استان است. همچنین در ابتدا این‌طور عنوان می‌شد که اخروی به‌دلیل بازنشستگی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند، اما در ادامه گفته شد ریاست هیئت، شغل محسوب نمی‌شود و اخروی مشکلی برای شرکت در انتخابات هیئت پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای استان اصفهان ندارد. حالا باید منتظر ماند و دید که امروز و در پایان مجمع انتخاباتی، اعضای مجمع، رأی به ادامه ریاست اخروی می‌دهند یا غلامی صندلی ریاست هیئت پهلوانی استان را تصاحب خواهد کرد. انتخابات هیئت پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای استان اصفهان، در حالی امروز برگزار می‌شود که انتشار تصویری از بخشنامه‌ سرپرست هیئت پهلوانی استان به تمام روسای زورخانه‌های اصفهان و ابلاغ دستورالعملی به تمامی مرشدان زورخانه‌ها نیز در روزهای اخیر و در آستانه برگزاری انتخابات هیئت استان، خبرساز شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار