پاراتکواندو را باید متفاوت از تکواندو دید

محبوبیت رشته تکواندو باعث شده تا افراد معلول زیادی نیز جذب این رشته ورزشی شوند، اما با این وجود تا مدت‌ها ساماندهی درستی پیرامون فعالیت معلولان در این رشته ایجاد نشده بود تا اینکه افزایش تعداد معلولان فعال در تکواندو، مسئولان فدراسیون جهانی را بر آن داشت تا بهای بیشتری به پاراتکواندو بدهند.

محبوبیت رشته تکواندو باعث شده تا افراد معلول زیادی نیز جذب این رشته ورزشی شوند، اما با این وجود تا مدت‌ها ساماندهی درستی پیرامون فعالیت معلولان در این رشته ایجاد نشده بود تا اینکه افزایش تعداد معلولان فعال در تکواندو، مسئولان فدراسیون جهانی را بر آن داشت تا بهای بیشتری به پاراتکواندو بدهند.

توجه به پاراتکواندو از حدود یک دهه قبل بیشتر شد، اما دو سال قبل بود که فدراسیون بین المللی تکواندو اعلام کرد، قصد دارد تا تعداد بازی‌های بین المللی و حرفه‌ای پاراتکواندو را به منظور قدرتمندتر کردن این ورزش و گسترش آن بیشتر کند. در ادامه نیز فدراسیون بین المللی ورزش‌های باویلچر و معلولان اعلام کرد که پاراتکواندو نیز از این پس به مسابقات تیراندازی با کمان، وزنه برداری، ورزش‌های فیزیکی (مانند جودو و...)، شنا و تنیس روی میز در بازی‌های جهانی معلولان اضافه می‌شود. بدین ترتیب در مسابقات جهانی معلولان در سال ۲۰۱۳ که به میزبانی هلند برگزار شد، ۲۳۰ ورزشکار از ۲۶ کشور جهان شرکت کرده بودند که این استقبال گسترده فدراسیون جهانی را بر آن داشت تا به طور رسمی برنامه‌هایش برای جهانی‌سازی ورزش پاراتکواندو عملیاتی کند. تلاش‌های صورت گرفته برای معرفی رشته پاراتکواندو باعث شد تا کمیته ملی المپیک با ورود پاراتکواندو به بازی‌های پارالمپیک 2020 موافقت کند.پس از ورود رسمی پاراتکواندو به پارالمپیک 2020، مقرر شد پس از مسابقات ریو انجمن این رشته در فدراسیون جانبازان و معلولان تاسیس شود تا هم مردان و هم بانوان تکواندو کار زیر نظر این فدراسیون تلاش کنند، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است و فعالیت‌های مربوط به این رشته زیر نظر فدراسیون تکواندو به انجام می‌رسد.تکواندو با وجود اینکه به نسبت سایر رشته‌ها از قدمت کمتری برخوردار است، اما توانسته جای پای خــــود را در بیــــن رشته‌های مدال‌آور ایران باز کند و به سومین رشته پرمدال تاریخ ورزش ایران در المپیک و بازی‌های آسیایی پس از کشتی و وزنه‌برداری تبدیل شود. از این رو امیدواری زیادی وجود دارد که پاراتکواندو نیز بتواند در بین ورزش معلولان موقعیت خاصی را به دست بیاورد و به رشته‌های با اهمیت در میادین مهمی مانند پارالمپیک و بازی‌های پارآسیایی تبدیل شود.در طول سال‌های گذشته تیم پاراتکواندوی ایران در مسابقات بین المللی شرکت کرده و عناوین متعددی نیز توسط ورزشکاران کشورمان به دست آمده است. مدتی قبل نیز مسابقات پاراتکواندو قهرمانی آسیا برگزار شد که تیم ملی کشورمان با اقتدار بر سکوی اولی ایستاد تا مشخص شود که ورزش ایران در این رشته با عمر کوتاه نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.اکبر سعید زاده، دبیر هیات تکواندو استان اصفهان با اشاره به فعالیت تکواندوکاران معلول در زیر مجموعه فدراسیون تکواندو می‌افزاید: ورزشکاران فعال در رشته تکواندو که دچار معلولیت هستند، باید به هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان سراسر کشور مراجعه کنند. به گفته وی، تمرینات اختصاصی برای پاراتکواندو وجود نداشته و ورزشکاران فعال این رشته در کنار تکواندوکاران سالم تمرین می‌کنند.در گذشته که رشته پاراتکواندو به صورت مجزا وجود نداشت، افراد با معلولیت جسمی در همان کلاس ها و دوره های آموزشی افراد سالم شرکت می کردند؛ اما انتظار می رود که با همکاری فدراسیون تکواندو و فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان، شرایط مناسب تری برای تمرینات اختصاصی معلولان علاقه مند به تکواندو فراهم شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار