افزایش استقبال100درصدی از دوره‌های آموزشی فنی حرفه‌ای بوئین میاندشت

یکی از سازمان‌ها و مراکز تأثیرگذار درروند اشتغال و بازار کار، فنی و حرفه‌ای است. مرکزی که برخلاف دانشگاه‌ها، بیشتر به بعد عملیاتی و فنی تخصص‌های موردنیاز در بازار کار و جامعه می‌پردازد و با برگزاری دوره‌های فنی و تخصصی تراز نیروی کار را در بعد اجرایی بسیار ارتقا داده است.

بوئین میاندشت-اصفهان امروز: یکی از سازمان‌ها و مراکز تأثیرگذار درروند اشتغال و بازار کار، فنی و حرفه‌ای است. مرکزی که برخلاف دانشگاه‌ها، بیشتر به بعد عملیاتی و فنی تخصص‌های موردنیاز در بازار کار و جامعه می‌پردازد و با برگزاری دوره‌های فنی و تخصصی تراز نیروی کار را در بعد اجرایی بسیار ارتقا داده است. مراکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارند، زیرا می‌توانند باتربیت نیروی کار موردنیاز شهرستان خود از مهاجرت شهروندانشان ممانعت به عمل آورنده و در راستای اشتغال‌زایی گام بردارند. از همین رو و به مناسبت روز ملی مهارت و کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سراغ سرپرست مرکز فنی و حرفه‌ای بوئین میاندشت رفتیم تا از شرایط این مرکز مطلع شویم.
محمد خامه متولد و ساکن شهرستان خوانسار و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت باسابقه کار در صنعت پتروشیمی و همچنین 10 سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف گزینه مناسبی برای راه‌اندازی و سرپرستی مرکز فنی و حرفه‌ای بوئین میاندشت بود. فعالیت 11 ساله خامه، به‌عنوان مربی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باعث شد 9 ماه پیش به‌عنوان مسئول راه‌اندازی و سرپرست مرکز فنی و حرفه‌ای بوئین میاندشت مشغول بکار شود. برای پیگیری از چندوچون وضعیت فنی و حرفه‌ای بوئین میاندشت با وی به گفتگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.
مختصری از فنی و حرفه‌ای و شرایط فنی و حرفه‌ای شهرستان بوئین میاندشت بگویید؟
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. این سازمان از ادغام سه واحد آموزشی «اداره کل تعلیمات حرفه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی» و «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» بانام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور» تغییر نام یافت. هدف و مأموریت این سازمان آموزش و پژوهش، تربیت نیروی کار ماهر است. مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان بوئین میاندشت به‌عنوان مرکز سیار زیرمجموعه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای داران فعالیت می‌نمود که با مأموریتی که بنده از طرف مدیرکل محترم آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان دکتر جلالی دریافت نمودم نسبت به استقلال آن با کمک همکاران و مربیان دلسوز این مرکز اقدام کردیم که الحمدالله به‌جز دو مورد که انشا الله به‌زودی انجام می‌شود در بقیه موارد به استقلال کامل به‌عنوان یک مرکز دست‌یافتیم.
اهداف و نقش فنی و حرفه‌ای چیست؟
یکی از دغدغه‌های مسئولان نظام بحث کاهش نرخ بیکاری و توانمندسازی نیروی انسانی است. رسالت فنی و حرفه‌ای این است که با درک صحیحی که از بازار کار و نیازهای شغلی دارد با تدوین استانداردها و توانمندسازی مربیان خود هم‌راستا با این نیازها حرکت می‌کند. با توجه به اینکه آموزش عملی و کارگاهی نسبت به تئوری در سیستم آموزشی فنی و حرفه‌ای برتری دارد می‌تواند به جوانان و جویندگان کار آموزش‌ها و مشاوره لازم را ارائه نماید. مقوله کارآفرینی نیز در دستور کار قرار دارد و با سازمان‌های مختلف تعامل و همکاری جهت رسیدن به این اهداف وجود دارد.
چه دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی در حال حاضر در مرکز بوئین میاندشت برگزار می‌شود؟
دوره‌های مختلفی در این مرکز درزمینه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، کشاورزی برگزار می‌شود؛ که ازجمله درزمینه صنایع‌دستی می‌توان به قالی‌باف تابلویی، کیف دوز چرمی، بافنده پوشاک دو میل، مرصع‌کار، عروسک بافی، گلیم‌بافی، نمد دوزی، سرمه‌دوزی، ربان دوز، نقاشی روی پارچه، نقاشی روی چرم، سازنده پاپیه ماشه، معرق ساقه گندم و نقاشی رنگ و روغن و در زمینه صنعت به ایمنی برق، تست قطع و وصل انشعابات برق، اطفاء حریق و تعمیرکار برق خودرو درجه 1 و کارآفرینی در زمینه کشاورزی به پرورش‌دهنده زنبورعسل، پرورش گیاهان داروئی، پرورش قارچ دکمه‌ای و صدفی و ... و در زمینه خدمات به حسابداری و رایانه کار ICDL درجه 2 و 1 اشاره کرد. همچنین دوره‌های مختلف صنایع ساختمان در این مرکز برگزار می‌شود. دوره‌های دیگری نیز با توجه به وجود متقاضی در برنامه‌های آینده مرکز قرار دارد.
تعداد کل هنرجویان فنی و حرفه‌ای شهرستان چند نفر است؟
در سال جاری تاکنون 434 نفر در این مرکز جهت گذراندن دوره‌های مختلف حضورداشته‌اند که نسبت به‌کل سال 95 با رشد بیش از 100 درصدی مواجه بودیم. از این تعداد 58 درصد زن و 42 درصد مرد بودند.
عملکرد این مرکز در یک سال گذشته تاکنون چگونه بوده است؟
در سال 1395 کل عملکرد مرکز در تمامی بخش‌های ثابت شهری و روستایی حدود 42000 نفر ساعت بوده است که الحمدالله بعد از جابه‌جایی مرکز به مکان فعلی که نه‌تنها بزرگ‌تر است بلکه در مرکز شهر نیز قرار دارد با استقبال بیشتری از طرف مردم مواجه شدیم، طوری که با دوره‌هایی که اتمام یافته و یا در حال برگزاری است بیش از 68000 نفر ساعت عملکرد آموزشی مرکز بوده است.
اعتبارات تخصیص‌یافته به این مجموعه مناسب است؟
اعتباراتی که در سال گذشته به این مرکز تخصیص داده شد، خوب بود. طوری که ما توانستیم، تجهیزات کارگاهی مناسب را در بخش صنایع‌دستی به کارگاه‌ها اضافه کنیم. سیستم‌های کامپیوتر برای اداری و کارگاه فناوری اطلاعات تهیه نماییم. انشا الله با اعتبارات سال 96 دو کارگاه جدید به مجموعه اضافه خواهد شد.
تعداد کارکنان فنی و حرفه‌ای شهرستان چند نفراست؟
به‌جز بنده، دو مربی استخدام پیمانی در رشته‌های هنری و صنایع‌دستی و یک نیروی اداری در این مرکز مشغول بکار می‌باشند.
س- درباره نحوه آموزش مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بوئین میاندشت بگویید.
آموزش‌های این مرکز با حضور در کلاس‌های خود مرکز و در روستا و صنایع و دانشگاه صورت می‌پذیرد. مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی از دیگر موضوعاتی است که به‌طورجدی همانند کل سازمان و کشور دنبال می‌شود. قرار گرفتن کارآموزان در محیط کار واقعی نه‌تنها باعث افزایش مهارت عملی و تجربی، بلکه باعث قرار گرفتن در محیط کار واقعی و افزایش تجربه و اعتمادبه‌نفس کارآموزان خواهد شد.
وضعیت ساختمان مرکز فنی و حرفه‌ای بوئین میاندشت به چه صورت است؟
این مرکز با توجه به اینکه تازه مستقل شده است، ساختمان ندارد و مکان فعلی مدرسه‌ای است قدیمی که بعد از حضور بنده از آموزش‌وپرورش اجاره شد که بعد از بازسازی و مرمت آن، مرکز فنی و حرفه‌ای را به اینجا منتقل کردیم.
سخن آخر شما با مخاطبان اصفهان امروز و مردم شهرستان؟
لازم میدانم از دکتر جلالی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان و آقای مهندس طحانیان زاده فرماندار محترم شهرستان بوئین میاندشت از این مرکز تقدیر و تشکر نمایم. همچنین در پایان ششم مردادماه روز ملی مهارت و کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را خدمت تمامی همکاران خودم در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تبریک می گویم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار