خطر خاموشی در کمین اصفهان

مصرف بی‌سابقه برق، زنگ هشداری در مواجهه با خاموشی است و بر عموم شهروندان اعم از مشترکان خانگی، اداری و صنعتی واجب است که با رعایت الگوی مصرف بهینه، نسبت به جلوگیری از بروز خاموشی‌های احتمالی اهتمام داشته باشند. آفتاب سوزان تابستان، امسال زودتر چهره نمایاند، به‌طوری‌که دمای هوای اغلب استان‌های کشور افزایشی بیش‌ازحد تصور داشت و این گرمای هوا، افزایش بی‌سابقه مصرف برق را به دنبال داشت و مسئولان صنعت برق کشور را نگران وقوع خاموشی کرد.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : مصرف بی‌سابقه برق، زنگ هشداری در مواجهه با خاموشی است و بر عموم شهروندان اعم از مشترکان خانگی، اداری و صنعتی واجب است که با رعایت الگوی مصرف بهینه، نسبت به جلوگیری از بروز خاموشی‌های احتمالی اهتمام داشته باشند. آفتاب سوزان تابستان، امسال زودتر چهره نمایاند، به‌طوری‌که دمای هوای اغلب استان‌های کشور افزایشی بیش‌ازحد تصور داشت و این گرمای هوا، افزایش بی‌سابقه مصرف برق را به دنبال داشت و مسئولان صنعت برق کشور را نگران وقوع خاموشی کرد.

اوج مصرف برق در تابستان از ۲۰ تیر تا ۱۲ مرداد

مدیرعامل توانیر کشور در این باره گفت: زمان اوج مصرف تابستان از ۲۰ تیر تا ۱۲ مرداد است، درحالی‌که اوج مصرف امسال در بهار اتفاق افتاده و ادامه این روند در تابستان نگران‌کننده است. آرش کردی اذعان داشت: به همین دلیل دچار محدودیت در شبکه برق خواهیم شد، گرچه آمادگی لازم را برای زمان اوج مصرف تابستان داریم، اما از مشترکان می‌خواهیم ۱۵ تا ۲۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. وی درباره نگرانی‌های این شرکت در زمان اوج مصرف تابستان ادامه داد: دو نگرانی داریم یکی اینکه میزان تولید به میزان مصرف نرسد، چون باید مقداری ذخیره تولید برای شرایط بحران نیز داشته باشیم که اگر این موضوع محقق نشود به میزان کاهش تولید باید خاموشی اعمال کنیم، چون برق یک منطق مشخص دارد و باید این تعادل حتماً حفظ شود. مدیرعامل توانیر کشور عنوان کرد: مورد دیگر این است حتی اگر تولید کافی هم داشته باشیم فشار به شبکه برق ازجمله شبکه انتقال و فوق توزیع اگر بیش‌ازحد باشد ضریب حوادث افزایش می‌یابد که این امر نیز موجب خاموشی خواهد شد.

اعطای 26 میلیارد تومان جایزه همکاری در مصرف برق به صنایع

مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان نیز در این زمینه بابیان اینکه در استان اصفهان ۶۰ درصد از مصرف برق مربوط به صنایع است، یادآور شد: استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مسیر انتقال انرژی الکتریکی از شمال به جنوب کشور دارای اهمیت ویژه‌ای است و نقش مهمی در پایداری شبکه دارد. رسول موسی رضایی با اشاره به اینکه کشور ما بزرگ‌ترین تولیدکننده برق در منطقه خاورمیانه است، اظهار داشت: با توجه به ۷۵ هزار مگاوات قدرت نصب‌شده ازلحاظ کنترل و پایداری شبکه باید ابزار و راهکارهای لازم را داشته باشیم. وی مردم، ادارات، صاحبان صنایع و دستگاه‌های اجرایی استان را به درست و بهینه مصرف کردن دعوت و تصریح کرد: صنایع با شرکت برق اصفهان همکاری مطلوبی دارند، به‌طوری‌که در سال گذشته حدود ۲۶ میلیارد تومان به‌عنوان جایزه همکاری صنایع با برق، به آنها پرداخت کرده‌ایم. مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان توضیح داد: صرفه‌جویی ۲۰۰ مگاوات از طرف مشترکین و به‌خصوص دستگاه‌های اجرایی استان منجر به‌صرفه جویی در ساخت یک نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی خواهد شد که متعاقب آن نیز عدم احتیاج به سرمایه‌گذاری، سوخت نیروگاهی و درنتیجه آلودگی کمتری خواهد بود.

صرفه‌جویی در برق، رسالت ملی، عرفی و شرعی همه مردم

موسی رضایی کاهش مصرف برق را رسالت ملی، عرفی و شرعی همه مردم دانست و از دستگاه‌های اجرایی وادارات استان درخواست کرد تا پایان مردادماه مصرف برق خود را مدیریت کنند. وی با اشاره به بخشنامه وزارت نیرو مبنی بر تأمین ۲۰ درصد برق دستگاه‌های اجرایی از انرژی‌های تجدید پذیر، گفت: عدم رعایت این بخشنامه تا شهریور سال آینده توسط دستگاه‌های اجرایی باعث خواهد شد، ۲۰ درصد از هزینه مصرف برق آنها با متوسط نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر محاسبه شود. مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان ضمن بیان اینکه صنعت برق کشور کارنامه خوبی در رشد و توسعه مناسب و خدمت‌رسانی به مردم داشته است، تصریح کرد: در استان اصفهان 10 درصد انرژی الکتریکی کشور معادل 23 کیلووات ســاعت تولید می‌شود کــه 60 درصـد ایــن میــزان در بخش صنعت مصرف می‌شود. رســول موســی رضایــی بیان داشت: اســتان اصفهان در تأمین شبکه‌های بــرق و ملزومــات آن خودکفاســت و صنایــع تولیدی بزرگــی بــرای ملزومات تأمین دکل، یراق و سیم در این استان فعالیت می‌کنند و کیفیت ساخت دکل‌ها نیز در اصفهان آزمایش می‌شود که نوعی ارزش برای استان محسوب می‌شود.

لزوم بهینه‌سازی تجهیزات برقی در راستای صرفه‌جویی

همچنین مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان نیز بابیان اینکه استان اصفهان به لحاظ کیفیت بالای برق،با کمتر از 8 درصد دارای کمترین تلفات برق در کشوراست، گفت: شرکت توزیع برق استان اصفهان به‌جز

اصفهان مسئولیت برق‌رسانی به 23 شهرستان را بر عهده دارد. به گزارش مهر، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز در خصوص میزان مصرف برق شهرستان اصفهان در تابستان جاری گفت: پیک‌بار شبکه اصفهان یک هزار و ۹۰ مگاوات بوده که رشد ۲.۲ درصد نسبت به سال گذشته داشته است. محمدمهدی عسگری بیان داشت: البته رشد مصرف در خردادماه به حدود 10 درصد هم رسید. وی اعلام کرد: با توجه به همکاری خوب مشترکان در تیرماه و در پیک‌بار این رشد کنترل شد. مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در صورت ادامه همکاری به همین شکل خاموشی در اثر کمبود نداریم. عسگری یادآور شد: بهترین واصلی‌ترین راهکار مدیریت مصرف، بهینه‌سازی تجهیزات برقی و عدم استفاده تجهیزات پرمصرف در زمان اوج است.

70 هزار مشترک پرمصرف برق در اصفهان

وی با اشاره به اینکه با افزایش درجه حرارت روزهای اخیر در اصفهان میزان مصرف برق در بین مشترکان افزایش‌یافته است، بیان داشت: از ماه‌های قبل و حتی سال قبل برنامه‌های اصلی در این خصوص تدوین و برنامه‌ریزی‌شده است. مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان از افزایش میزان گرمای زودتر از موعد خبر داد و گفت: این امر باعث شد پیک‌بار مصرف برق در خردادماه رکورد زند و موجب رشد ۱۰ درصدی پیک‌بار مصرف برق شود. وی اظهار داشت: با کاهش مصرف وسایل سرمایشی، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف انرژی تأمین برق از دیزل ژنراتور در صنایع واحدهای مسکونی بزرگ و صنایع وابسته به کشاورزی و خاموش کردن موتور چاه‌ها در بخش کشاورزی در ساعات ۱۱ تا ۱۵ می‌توان در مدیریت مصرف انرژی گام‌های بلندی، برداریم. عسگری افزود: شبکه برق اصفهان نهایتاً توان تأمین هزار و ۱۰۰ مگاوات را دارد و حداکثر توان تأمین برق کشور نیز ۵۳ الی ۵۴ هزار مگاوات است. وی اظهار داشت: ۷۰ هزار مشترکی که در تابستان گذشته مصرفشان از میانگین بالاتر بوده است شناسایی و در سیستم آموزش خانه فرهنگ مدیریت مصرف قرار گرفتند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار