افول طوفان «ساعت پنج عصر»

اکران فیلم «ساعت پنج عصر» از 30 تیرماه در چهار سینمای ساحل، فلسطین، سپاهان و چهارباغ اصفهان آغاز شد و شروعی طوفانی داشت، اما این طوفان به‌تدریج کم‌رمق شد.

شروع اکران فیلم طوفانی بود. فروش «ساعت پنج عصر»، مثل پربیننده بودن بسیاری دیگر از آثار تلویزیونی مهران مدیری در این سال‌ها، تاریخی شد.

فیلم در روز نخست اکران برخی رکوردهای سینمایی را شکست و برخی را جابه جا کرد، رکورد فروش آنلاین بلیت و رکورد فروش روز اول سینمای ایران را نیز با فروش 700 میلیونی شکست.

سایت‌های سینمایی که فروش این فیلم در روز نخست را بین 750 تا 950 میلیون پیش‌بینی کرده بودند، مطرح کردند که با توجه به برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی این فیلم، فروشی بیش از 25 میلیارد تومان برای «ساعت 5 عصر» دور از دسترس نیست.

اکران فیلم در اصفهان هم از نزدیک به 10 روز پیش و از جمعه، 30 تیرماه شروع شد. شروع اکران فیلم در اصفهان هم طوفانی بود، چهار سینمای ساحل، فلسطین، چهارباغ و سپاهان به اکران آن اختصاص یافتند و مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان از این گفت که همه بلیت‌های سئانس‌های عصر جمعه سینماهای اصفهان برای فیلم «ساعت 5 عصر» به فروش رفت. او از این هم گفت که باید منتظر بود و فروش فیلم را دید، چراکه مدت‌زمان اکران فیلم متناسب با فروش آن متفاوت خواهد بود.

این طوفان اما به‌زودی آرام گرفت و در روزهای اخیر سالن‌های اکران فیلم را می‌شد دید که گاه در سئانس‌های ساعت 7 عصر، یک‌سوم آنها هم پر نشده بود و هیچ صفی برای فروش بلیت آن نمی‌شد سراغ گرفت. گویی مخاطبان به خاطر اسم مهران مدیری به سالن‌های سینما هجوم بردند، اما فیلم چیز چندانی برایشان در چنته نداشت.

گیشه‫دار یکی از سینماهایی که «ساعت پنج عصر» در آنها در حال اکران است، از این می‌گوید که در طی 10 روزی که از اکران فیلم می‌گذرد، استقبال از آن کم شده، او می‌گوید: «روزهای اول، به خاطر اسم مهران مدیری مخاطب زیادی به سینما آمد، اما بعداً تعداد مخاطبان روزبه‌روز کمتر شد، چراکه اکثر مخاطبان به هوای دیدن فیلمی عام‌پسند و طنز از مهران مدیری به سالن آمده‌اند و با دیدن فیلمی با طنز اندک جاخورده‌اند.» ازنظر او این مخاطبان بعداً برای دیگرانی که فیلم را ندیده‌اند، تبلیغ منفی می‌کنند و همین فروش فیلم را کم کرده است. او «نهنگ عنبر» را در مقابل «ساعت پنج عصر» مثال می‌زند که هنوز فروش خوبی دارد.

سارا یکی از مخاطبانی که فیلم را دیده، آن را خنده‌دار می‌داند، اما به دلیل این‌که فیلم، موقعیتی شبیه به سریال «شب‌های برره» داشته، جذابیت چندانی هم برایش نداشته، چراکه در آن، مثل آن سریال، سیامک انصاری، گیر آدم‌های عجیب‌وغریبی می‌افتد.

بهروز که 34 سال دارد اما معتقد است وجود تیپ و تکرار آن در آثار مختلف مهران مدیری اشکال نیست. او از فیلم راضی بوده، چراکه در آن به مسائلی اشاره‌شده که او را هم آزار می‌دهد، هرچند این اشاره اندکی اغراق‌آمیز بوده است.

شیوا، دختر جوان 20 ساله هم محتوای فیلم را پسندیده، اما انتظار فیلم خنده‌دارتری از مهران مدیری داشته، به قول خودش یک بمب خنده. ازنظر او شلوغ نشدن سینماهای اصفهان برای فیلم چهره پرطرفداری چون مهران مدیری هم طبیعی است، چون اصفهانی‌ها چندان اهل سینما رفتن نیستند.

زهره دوست شیوا اما طنز فیلم را دوست داشته و حرف‌های اجتماعی آن مثل مقایسه تشییع‌جنازه هنرمندان و مردم عادی را، گرچه معتقد است تیزر و پوستر فیلم، قدرت جذب مخاطب را نداشته و به فضای طنز فیلم در آن‌ها اشاره‌ای نمی‌شده است.

شبنم که از طریق اینستاگرام و تیزرهای تلویزیونی از اکران فیلم باخبر شده و هیچ تبلیغ شهری از آن ندیده، آن را چندان جذاب نیافته و انتظار کمدی بیشتری در آن داشته است. ازنظر او طبیعی است که مدیری در اولین اثر سینمایی‌اش، نقش بلندی بازی نکرده، اما همین چالش جالبی برایش به وجود آورده و مدام منتظر بوده ببیند مهران مدیری چه زمانی در فیلم ظاهر می‌شود.

فرشته، زن میان‌سال خانه‌دار که در لابی، منتظر شروع فیلم است، هم به هوای دیدن فیلمی طنز به کارگردانی مهران مدیری و با بازی سیامک انصاری به تماشای آن آمده و از کسی هم پرس‌وجویی درباره آن نکرده است. او از این هم می‌گوید که مردم به‌اندازه کافی درگیر مشکلات و ناراحتی هستند و به همین دلیل به تماشای فیلم‌های طنزی مثل «پنجاه کیلو آلبالو»، اکسیدان یا «نهنگ عنبر 2» می‌روند. او خلوت بودن سالن اکران فیلم «ساعت پنج عصر» را هم به این دلیل می‌داند که اکران فیلم به‌تازگی شروع‌شده و این‌که فیلم در حال اکران در چند سینما است و مخاطبان آن در سالن‌های مختلف پخش می‌شوند.

دختر و پسر جوانی هم که اتفاقی، سردر سینما را دیده‌اند و به خاطر مهران مدیری برای تماشای فیلم به سالن سینما آمده‌اند، هم انتظار دیدن فیلمی کمدی و بامعنی را دارند، گرچه هدف اصلی پسر جوان این است که دوساعتی در کنار دوستش باشد و فیلم چندان برایش مهم نیست. او خلوتی سالن را هم در عصرها طبیعی می‌داند و معتقد است اصفهانی‌ها بیشتر شب‌ها به سینما می‌روند.

فروش «ساعت پنج عصر» هنوز در اصفهان ادامه دارد و شیب کند خود را می‌رود، اما شاید، مهران مدیری با حضور در اصفهان در ادامه سفرهایش به استان‌ها، موج جدیدی برای افزایش فروش دوباره فیلمش راه بیاندازد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار