متروی لنجان - اصفهان به اشتغال زایی کمک میکند

وجود صنایع برای هر شهر و منطقه‌ای جدای از مزایای قابل‌توجه و درآمدزا، اثرات سوئی نیز دارد که با توجه زمان تأسیس ضررهای ناشی از آن متفاوت است. در استان صنعتی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین آثار سوء وجود صنایع، آلودگی هوا و بعد مهاجرپذیری است که سبب شده نرخ بیکاری در آن از سرانه کشور بالاتر باشد.

حامد سلیمیان-لنجان-اصفهان امروز: وجود صنایع برای هر شهر و منطقه‌ای جدای از مزایای قابل‌توجه و درآمدزا، اثرات سوئی نیز دارد که با توجه زمان تأسیس ضررهای ناشی از آن متفاوت است. در استان صنعتی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین آثار سوء وجود صنایع، آلودگی هوا و بعد مهاجرپذیری است که سبب شده نرخ بیکاری در آن از سرانه کشور بالاتر باشد. شهرستان‌های مبارکه و لنجان و بهارستان و شاهین‌شهر شاهد حضور مهاجرانی است که برای کار در فولادمبارکه سپاهان، ذوب‌آهن، پالایشگاه و نیروگاه از شهر و دیار خود به شهرستان‌های این استان مهاجرت کرده‌اند. موضوعی که در درازمدت تغییرات چشم‌گیری را در نمودارهای آماری شهرستان‌های مختلف اصفهان ایجاد کرده است و سبب شده نمایندگان مردم در شهرستان‌ها به آن واکنش نشان دهند. محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس ازجمله این افراد است.

تأمین نیروی کار

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: در دهه ۱۳۴۰ در رژیم گذشته بنا به مسائلی که ضرورتی به ورود به آن نیست، تشخیص داده شد که در این سرزمین یعنی شمال زرین‌شهر و شرق بیابان‌های طبس کارخانه تولید فولاد ساختمانی احداث شود. محسن کوهکن اضافه کرد: در آن زمان، با آغاز احداث کارخانه، افرادی که حتی برای نصب حصارهای زمین این کارخانه مشغول به فعالیت شدند آن‌ها را به استخدام خود درآورد و شاید چاره‌ای نیز وجود نداشت. نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه صنعت فولاد در آن زمان صنعت پیشتاز کشور به شمار می‌آمد برای اینکه این صنعت راه‌اندازی شود، چاره‌ای وجود نداشت جز آنکه نیروی موردنیاز خود را حتی از استان‌های دیگر تأمین کنند.

تعدیل نیرو

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این صنعت با چنین ساختاری که مطرح شد در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و تعداد نفرات و پرسنلی که در این کارخانه مشغول به فعالیت بودند نسبت به کارخانه‌های مشابه خود که در دنیا اقتصادی چرخشان در حال حرکت است یک به چند بود. وی اظهار کرد: در دهه هفتاد مدیریت کارخانه به این نتیجه رسیدند که باید به سمت تعدیل نیروی انسانی در این مجموعه حرکت کنند. کوهکن افزود: برای اینکه افراد تشویق و داوطلب بازنشستگی پیش از موعد شوند چند شرکت اقماری در کنار کارخانه ذوب‌آهن شکل گرفت و مطرح شد چنانچه افراد در این طرح شرکت کنند بلافاصله خود فرد و یکی از فرزندان آن‌ها در این شرکت‌ها به‌کارگیری خواهند شد. وی تصریح کرد: با ایجاد چنین جاذبه‌هایی بخشی از نیروهای شاغل در کارخانه ذوب‌آهن تعدیل شد اما امروز که حدود ۲۰ سال از آن زمان می‌گذرد باید دقت داشت کارخانه ذوب‌آهن که به‌عنوان قطب صنعت شهرستان مطرح است مطابق پست‌ها و کارهای تعریف‌شده در آن، آقایان مطرح ۳ هزار نیرو مازاد در اختیار دارد.

لنجان مهاجرپذیر

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت اگر صنعت فولاد منطقه این ۳ هزار نیروی مازاد را در اختیار نداشت، به‌صورت سالیانه باید متناسب به تعداد نیروی که بازنشست می‌شدند نیروی جدید جایگزین می‌شد؛ اما این اتفاق رخ نداده و ازنظر وضعیت اشتغال، شرایط نامناسبی در لنجان داریم. کوهکن یادآور شد: به دلیل تقاضای شغل از گذشته این ذهنیت به وجود آمد که این شهرستان فرصتی برای ایجاد اشتغال است به همین علت لنجان به شهرستانی مهاجرپذیر مبدل و آمار اشتغال و بیکاری در آن نامتوازن شد.

هزینه پروژه مترو در طرح‌های دیگر

وی اظهار کرد: با انتخاب اشتباه عبور خط مترو از زمین‌های زراعی کارشناسان و مشاورانی که این مسیر را موردبررسی قرار داده بودند توجهی به مسائل اجتماعی آن‌که باید بیش از هزار قطعه زمین کشاورزی در طول این مسیر تملک شود نداشتند. کوهکن افزود: مجریان امر نیز در طول چهار سال نتوانستند این مهم را تحقق ببخشند و بجای تملک هزار پلاک زمین تعداد محدودی از زمین‌های کشاورزی را تملک کرده و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه در طول این چند سال در دیگر پروژه‌های عمرانی هزینه شده است. نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول یک سال گذشته جلسات متعددی برگزار شد تا بتوانیم به کارشناسان و مسئولان امر تفهیم کنیم که آن نکته‌ای که بنده ۵ سال پیش در جلسه کارشناسی مطرح کرده که باید خط مترو از یکی از خط‌های اتوبان ذوب‌آهن اجرا شود، نه در زمین‌های کشاورزی که جدای از مسائل اجتماعی، کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده، تملک زمینی که برخی سند رسمی ندارند و مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت و...امروز دوستان قبول کرده‌اند که واریانت مترو باید بر روی یک از باندهای اتوبان ذوب‌آهن اجرا شود. وی با اشاره به اینکه قدم اول در این پروژه تغییر واریانت مترو است، اضافه کرد: به‌صرف اینکه کارشناسان اعلام کنند اجرای طرح به شکلی که مسیر را حفر کرده و سپس روی آن بپوشانند، مدیران ارشد کارخانه ذوب‌آهن تقاضای مشارکت در این طرح دارند.

اشتغال‌زایی با اجرای طرح مترو لنجان

کوهکن عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کارخانه ذوب‌آهن، اجرای طرح مترو لنجان-اصفهان می‌تواند کاهش آلایندگی خودروها و سرویس‌های حمل‌ونقل کارکنان این کارخانه را کاهش دهد. وی بیان کرد: طبق کارشناسی انجام‌شده هزینه اجرای این طرح بالغ‌بر ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزیابی‌شده است لذا اگر ذوب‌آهن در این پروژه مشارکت داشته باشد ۳ هزار نیروی مازاد خود را در این پروژه به‌کارگیری کرده، میلگردهای موردنیاز طرح را خود تأمین می‌کند، تأمین سیمان موردنیاز از کارخانه سیمان سپاهان آن‌هم با فروش سرباره‌ها انجام خواهد شد که این مسئله می‌تواند اجرایی شدن پروژه را درزمانی معقول رقم بزند. کوهکن یادآور شد: زمانی که چنین پروژه‌ای رقم بخورد با احتساب ۳۰ درصد دستمزد اعتبارات این پروژه بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان به جیب کارگران و صنف‌های مختلف خواهد رفت که این پیگیری‌ها باهدف اتمام پروژه‌ای اثرگذار و ایجاد اشتغال موقت اجرایی شد.

جذب سرمایه‌گذار

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و رکود موجود باید به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی رفت که توجیه اقتصادی داشته باید لذا برای تشویق سرمایه‌گذاران باید زمینه لازم همچون زمین، زیرساخت‌ها مهیا شود. وی اظهار کرد: در مرحله نخست باید شهرک صنعتی فولاد شهرک ساماندهی شود، جاده شهرک به اتوبان دوطرفه ارتقاءیافته، روشنایی آن تأمین‌شده و زمین‌های بلاتکلیف که به برخی افراد واگذارشده تعیین تکلیف شود، مشکلات شهرک با ذوب‌آهن بررسی و به دنبال رفع آن برخواسته ایم و از سوی دیگر مذاکرات متعدد با ذوب‌آهن انجام‌گرفته تا قطعه زمینی با نرخ معقول در شمال شهرک به متقاضیان واگذار شود. کوهکن گفت: ازاین‌رو بخش اول کمک، مساعدت و یاری مسئولان شهرک فولاد بوده تا زمانی که سرمایه‌گذاری به چنین شهرکی قدم گذاشت با توجه به موقعیت مناسب باقدرت وارد میدان سرمایه‌گذاری در این شهرک شود.

راه‌اندازی صنایع با نیاز آبی کم

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع آب به دنبال راه‌اندازی صنایعی در شهرستان باشیم که نیازمند آب کمتری باشند ازاین‌رو با برگزاری جلسات متعدد با بعضی از سرمایه‌گذاران شهرستان که به دلایل مختلف در دیگر استان‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند را مجدداً به شهرستان جذب کرده‌ایم تا در کنار شهرک صنعتی کارخانه‌ای که ازنظر زیست‌محیطی مشکلی نداشته باشد احداث شود و بتوانیم اشتغال قابل‌توجهی را در شهرستان ایجاد کنیم. کوهکن افزود: لذا رویکرد ما در ابتدای امر حفظ اشتغال موجود و سپس سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال جدید است. کوهکن عنوان کرد: درگذشته تا به امروز مردم انتظار داشتند کارخانه‌های منطقه درزمانی که اقدام به جذب نیرو می‌کنند این مهم از نیروهای جویای کار شهرستان انجام شود ازاین‌رو امروز جذب نیروهای غیربومی در کارخانه‌های شهرستان لنجان امری غیرقانونی است و مجموعه‌های فعال در شهرستان مکلف به جذب نیروهای بومی هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار