سنت‌شکنی ذوب‌آهن

تیم فوتبال ذوب‌آهن پس از پنج فصل متوالی در نخستین بازی فصل مغلوب حریف نشد. ذوبی‌ها در تمام پنج فصل گذشته در اولین گام با شکست از زمین‌بازی خارج‌شده بودند. سبزقباها لیگ یازدهم را با شکست دو بر صفر آغاز کردند و در همان فصل به رتبه ششمی جدول رسیدند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز : تیم فوتبال ذوب‌آهن پس از پنج فصل متوالی در نخستین بازی فصل مغلوب حریف نشد. ذوبی‌ها در تمام پنج فصل گذشته در اولین گام با شکست از زمین‌بازی خارج‌شده بودند. سبزقباها لیگ یازدهم را با شکست دو بر صفر آغاز کردند و در همان فصل به رتبه ششمی جدول رسیدند. در لیگ دوازدهم ذوبی‌ها در بازی نخست میهمان فجر سپاسی بودند. دیداری که در ورزشگاه شهدید دستغیب شیراز برگزار شد و در پایان با سه گل به سود شاگردان محمود یاوری به پایان رسید. سرمربی آن زمان ذوب‌آهن رسول کربکندی بود. ذوب‌آهن لیگ دوازدهم را با رتبه نازل چهاردهمی به پایان رساند. نماینده اصفهان در لیگ سیزدهم میزبان استقلال خوزستان در ورزشگاه فولادشهر شد و بازی را با گل دقیقه 84 عادل کلاه‌کج به حریف واگذار کردند. در آن زمان لوکا بوناچیچ هدایت ذوب‌آهن را بر عهده داشت و نماینده اصفهان تا هفته‌های پایانی برای بقا در لیگ برتر می‌جنگید و سرانجام با کسب رتبه سیزدهمی جدول در لیگ برتر ماندنی شد . در لیگ چهاردهم هرچند ذوبی‌ها در همان بازی افتتاحیه لیگ چهاردهم در قم با نتیجه دو بر یک از صبای قم شکست خوردند اما آنچه در پایان فصل برای آن‌ها به دست آمد جهشی خیر کننده را نشان می‌داد. تیمی که فصل قبل‌تر با رتبه سیزدهمی به کارش پایان داده بود این بار تا رده چهارم جدول بالاآمده و حتی سهمیه لیگ قهرمانان را هم به خود اختصاص داد. درست از همین زمان دوران طلوع دوباره سبزپوشان اصفهانی آغاز شد. یحیی گل محمدی که به اصفهان کوچ کرده و رهبری ذوب‌آهن را برعهده‌گرفته بود هرچند نتوانست تیمش را در بازی افتتاحیه پیروز از میدان خارج کند اما در همان فصل ذوبی جام حذفی را بالای سر بردند. آن‌ها در لیگ قهرمانان آسیا هم توانستند جواز صعود از گروهشان را به دست آوردند هرچند در مرحله بعد اسیر تیمی اماراتی العین شدند. در افتتاحیه لیگ پانزدهم ذوبی‌ها میهمان ملوان در بندر انزلی بودند و با یک نتیجه یک‌بر صفر مغلوب حریف مشهدی شدند. فصلی که برای نماینده اصفهان هرچند با رتبه ششمی به پایان رسید اما آن‌ها برای دومین سال متوالی توانستند قهرمان جام حذفی شوند. ذوبی‌ها در لیگ شانزدهم هم همچون چهار دوره پیشین با شکست کارشان را آغاز کردند. حریف سبزپوشان اصفهان در بازی نخست فصل گذشته سیاه‌جامگان مشهد بود که برتری دو بر یک تیم تحت رهبری فرهاد کاظمی همراه شد. بر این اساس ذوبی‌ها در پنج فصل متوالی حتی نتوانسته بودند با یک تساوی لیگ را آغاز کنند که این طلسم سرانجام در بازی پنج‌شنبه این تیم برابر سیاه‌جامگان سرانجام شکسته شد. تساوی دو بر دو برای میزبانی که فاصله چندانی با یک شکست خانگی نداشت می‌تواند نویدبخش روزهایی خوب برای تیم اصفهانی باشد. شاید هم این سنت‌شکنی چندان برای شاگردان قلعه‌نویی با موفقیت همراه نشود. به‌هرحال ذوب‌آهن لیگ چهاردهم را با تساوی کلید زد و ره‌آورد سبزقباها از ورزشگاه ثامن مشهد تنها یک امتیاز بود که بین دو تیم تقسیم شد. سفیدوسبزپوشان اصفهانی پنج بار لیگ را با برد، سه بار با تساوی و هشت بار با شکست آغاز کرده‌اند. آن‌ها در شش فصل گذشته هیچ‌گاه در هفته اول میزبان نبودند و این فصل هم با سفر به مشهد هفتمین میهمانی آن‌ها رقم خورد و البته چهارمین تساوی ذوب‌آهن در بازی اول لیگ هم به ثبت رسید.
شروعی دیگر با امیر قلعه نویی
البته ذوبی‌ها می‌خواهند با امیر قلعه‌نویی تاریخی دیگر ر در کارنامه پرافتخارشان رقم بزنند. قلعه‌نویی که در خردادماه ۱۳۸۸ به نصف جهان مهاجرت کند. او دو فصل رویایی با طلایی پوشان اصفهان داشت و در لیگ‌های نهم و دهم قهرمانی در لیگ برتر را با سپاهان برای دو سال پیاپی تجربه کرد. این برای اولین بار بود که یک تیم می‌توانست برای دو فصل متوالی قهرمان لیگ برتر شود. قلعه‌نویی در 64 بازی سپاهان در لیگ برتر که به‌عنوان سرمربی حضور داشت، موفق به کسب 133 امتیاز شد و تیمش با به ثمر رساندن 123 گل دو فصل پرفروغ را تجربه کرد. در کنار همه این موفقیت‌ها ژنرال همیشه از اصفهان خاطرات خوبی داشته و از شرایط کاری وزندگی‌اش در این شهر راضی بوده است. او آرامشی را در اصفهان تجربه کرد که در مدت حضورش در استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز، نبودش را حس می‌کرد. سکوهای همیشه ملتهب در آزادی و یادگار امام تبریز و توقعات بالای هواداران این دو تیم همواره از دغدغه‌ها و دست‌اندازهای مسیر کاری ژنرال بوده که در اصفهان کمتر درگیر آن بود و جو آرام در اطراف سپاهان باعث شد دو فصل رویایی برایش رقم بخورد. اکنون او می‌خواهد خاطرات بهترین سال‌های مربیگری‌اش در اصفهان را ورق بزند و بازگشت قدرتمندانه‌ای توأم با آرامش به لیگ برتر داشته باشد و البته کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم دو از دسترس نمی‌بیند. شاید همین تساوی در نخستین بازی با ذوب‌آهن برای قلعه‌نویی پیامدهای مثبتی به همراه داشته و پایانی خوش را رقم بزند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار