«پیکان»سواری در سینما سوره

مستند «این پیکان» فیلمی که می‌تواند مخاطب را با تأثیرات فرهنگی ناشی از پنج دهه پیکان سواری ایرانیان آشنا کند، قرار است امروز با حضور کارگردانان اثر در سینما سوره اصفهان به نمایش درآید.

«پیکان»سواری در سینما سوره

مستند «این پیکان» فیلمی که می‌تواند مخاطب را با تأثیرات فرهنگی ناشی از پنج دهه پیکان سواری ایرانیان آشنا کند، قرار است امروز با حضور کارگردانان اثر در سینما سوره اصفهان به نمایش درآید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کمتر کسی در ایران پیدا می‌شود که حداقل یک‌بار سوار پیکان نشده باشد، ماشینی که بیش از سنش برای ایرانیان خاطره ساخته و با همه خوبی‌ها و حتی عیب‌هایش هم از یاد ایرانیان نمی‌رود، این محصول نوستالژیک صنعتی حالا 50 ساله شده و به همین مناسبت این روزها فیلمی درباره پیکان و به نام«این پیکان» در سینماهای هنر و تجربه به روی پرده رفته است که دید تازه‌ای را از این ماشین همیشه در صحنه، برای مخاطبان به تصویر می‌کشد و به تاریخچه و شرایط ورود این اتومبیل و سرنوشتش در ایران می‌پردازد.

این فیلم برخلاف تصور، سعی کرده با پرهیز از کلیشه‌ها دید واقع‌بینانه نسبت به این ماشین ارائه کند، نظرات موافق و مخالف در سرتاسر فیلم جای داده شده و از دیدگاه دهه هفتادی‌ها و گلایه‌هایشان نسبت به آن گرفته تا نظرات دوست داران پیکان، آنان که به خاطر این ماشین چه‌کارها که نکرده‌اند.


خط‌مشی اصلی داستان درباره تاریخچه پیکان و سیر تحول آن از نظر ظاهری و از نظر اجتماعی در طول تاریخ ایران است و ورودش به زندگی ایرانی‌ها شاید با این جمله آغاز شود که «شلنگ نفت را که توی مملکت گرفتند، تکنولوژی جدیدی وارد شد تا قشر متوسط هم بتوانند سوار ماشین شوند.»

در این مستند بعضی پیکان را سالار خطاب می‌کنند و بعضی آن را یک آشغال واقعی می‌دانند؛ تفاوت در این نظرات بیش از آنکه تخصصی به نظر برسد ناشی از خاطراتی است که در روزهای نه چندان دور با این ماشین سپری شده و در یادها مانده است.

پیکان ماشینی بود که در اصل برای استفاده قشر متوسط ایرانی وارد بازار شد اما زیر پای وزیران و نخست وزیران وقت هم قرار گرفت؛ اهمیت پیکان آن‌چنان بود که در مقطعی به مناسبت بزرگداشتش، مراسمی شبیه به مراسم افتتاحیه المپیک در استادیوم آزادی برای آن برگزار می‌شود.

ورود پیکان به ایران، تحولی را در صنعت خودروسازی پدید می‌آورد و مستند «این پیکان» داستان را از زمان اوج پیکان آغاز می‌کند تا به دوره افول آن می‌رسد، وقتی پیکان آخرین تلاش‌هایش را برای بقا در قالب ماشین‌هایی مثل آر دی یا پیکان پژویی به کار می‌بندد اما در آخر در اردیبهشت 1386، بعد از 38 سال از چرخه تولید خارج می‌شود و ناخواسته ایران‌خودرو را با خطر ورشکستگی روبرو می‌کند.




مستند «این پیکان» فیلمی است که می‌تواند مخاطب را با تأثیرات فرهنگی ناشی از پنج دهه پیکان سواری ایرانیان آشنا کند، به خصوص با توجه به اینکه ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین منتفع تولید پیکان در ایران، تاکنون کوچک‌ترین کاری برای گرامیداشت 50 سالگی تولید این خودرو نکرده است و حالا شاهین آرمین که یک ایرانی مقیم امریکاست به همراه سهراب دریابندری دست به ساخت مستندی پیرامون این خودرو خاطره ساز زده‌اند.

مستند «این پیکان» قرار است امروز( دوشنبه) در حضور سهراب دریابندری و شاهین آرمین، دو کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده این اثر، رأس ساعت ۱۷ در سینما سورۀ اصفهان به نمایش درآید و نشست نقد و بررسی آن نیز بعد از نمایش فیلم برگزار شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار