معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان مطرح کرد: تولید زعفران از نان خشک

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: جمع آوری پسماند نان خشک از وظایف شهرداری است که توسط برخی‌ بصورت غیرمجاز جمع آوری و در فلاورجان برای تولید زعفران مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: جمع آوری پسماند نان خشک از وظایف شهرداری است که توسط برخی‌ بصورت غیرمجاز جمع آوری و در فلاورجان برای تولید زعفران مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا مصور پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری خود با اشاره به اینکه هفت سهم از ۳۵ طومار شیخ بهایی مختص آبیاری فضای سبز شهرداری اصفهان است، اظهار داشت: این در حالی است که این حق آبه به خوبی ادا نمی شود و در خصوص تحقق خواسته اش مظلوم واقع شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل جدی شهر اصفهان تامین منابع آب پایدار برای شهر اصفهان است، تصریح کرد: با حکم دادستان پنج حلقه چاه شهرداری به دلیل آنچه غیر مجوزدار خوانده شد در حال پلمب شدن است که این موضوع سبب می شود نتوانیم بخشی از فضای سبز شهر اصفهان را آبیاری کنیم و در این زمینه ما به حکم قانون تمکین کرده و دستورات دادستان را اجرا می‌کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اجرای کامل طرح ۹ ماده ای احیای زاینده رود تنها راهکار تامین حق آبه های زاینده رود است، ابراز داشت: امیدواریم این طرح هر چه زودتر اجرایی شود .

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت زندگی در شهر اصفهان از اهداف معاونت خدمات شهری شهرداری است، افزود: در بخش‌های مختلف چشم‌اندازهایی را تعریف کرده و در حال تحقق این چشم‌اندازها هستیم.

۲۴ درصد زباله اصفهان از مبداء تفکیک می‌شود

مصور در ادامه با اشاره به اینکه در مدیریت پسماند حرکت به سمت صفر کردن پسماند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: بر این اساس در حال حاضر موفق به تفکیک از مبداء توسط ۲۴ درصد از شهروندان شده‌ایم و در نظر داریم در قالب برنامه ۱۴۰۰ این میزان را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه فضای موجود برای هر شهروند این شهر ۲۵ متر مربع است، افزود: این در حالی است که باید بر اساس استاندارد ملی این سرانه به میزان ۴۹ متر مربع افزایش یابد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سند چشم انداز شهرداری اصفهان به صفر رساندن هدر رفت آب را در دستور کار داریم، گفت: در تامین منابع آب پایدار نیز سهم پساب تکمیلی قابل استفاده در فضای سبز شهرداری اصفهان باید به ۴۰ درصد برسد که در حال حاضر به ۱۰ درصد رسیده است و با افتتاحیه‌های روز گذشته به ۳۶ درصد خواهد رسید.

وی فضای سبز را میراث گذشتگان شهر اصفهان تلقی کرد و افزود: کافیست به نقشه‌های هوایی سال ۱۳۵۳ مراجعه کرده تا متوجه شویم ۲۷ هزار هکتار فضای سبز شهر اصفهان در سال ۹۶ به پنج هزار و ۳۰۰ هکتار رسیده است و این موضوع یعنی ما در حال نابود کردن میراث گذشتگان هستیم.

۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش ساماندهی مشاغل در حال اجرا است

مصور در ادامه با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش ساماندهی مشاغل در حال اجرا است، اضافه کرد: تاکنون هیچ کمکی از نهادهای مختلف به شهرداری اصفهان در زمینه ساماندهی نشده است.

وی همچنین با اشاره به مدیریت بحران در شهر اصفهان و با بیان اینکه نهادها و دستگاه‌های دیگر استان خود را ملزم به تبعیت از شهرداری در این زمینه نمی‌دانند، ابراز داشت: در همه کشور تنها شهری که دارای اختیارات و مسئولیت کامل است شهرداری تهران است این در حالیست که در هیچ شهر دیگر کشور این اتفاق رخ نداده است. در این زمینه اگر بحرانی برای شهر اصفهان رخ دهد شهر اصفهان آسیب پذیر است. هر چند در این زمینه تمام آمادگی های لازم برای مقابله با بحران هایی ماند ساختمان های پرخطر، فرونشست‌های زمین، آلودگی‌های هوا، زلزله و سیل در خود شهرداری فراهم است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۶۶۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری در حوزه خدمات شهری شهرداری هزینه می شود، تاکید کرد: ۱۶۰۰ پروژه در معاونت خدمات شهری در مناطق ۱۵ گانه و ستاد هدایت می شود.

وی وظیفه خدماتی معاونت خدمات شهری را نگهداری از سه هزار و ۶۶۵ هکتارمتر مربع فضای سبز دانست و افزود: نظافت روزانه ۴۵ میلیون متر مربع، جمع آوری روزانه یک هزارو ۸۴۰ تن پسماند، نگهداری از ۳۰ هزار پایه روشنایی در شهر، نگهداری از ۶۹۷ سایت حرکت درمانی و ۴۸۰ زمین بازی و بسیاری از اقدامات دیگر از وظایف خدمات شهری بوده که حجم بسیار بالایی از کار است.

مصور با بیان اینکه حوزه خدمات شهری دارای ۸۷۰ پروژه در سال ۹۴، یک هزار و ۲۷۰ پروژه در سال ۹۵ و یک هزارو ۶۰۰ پروژه برای سال ۹۶ بوده است، تصریح کرد: این یعنی تعداد پروژه های این معاونت ۸۷ درصد نسبت به سال ۹۴ بالاتر رفته است.

وی با اشاره به شبکه‌های آبیاری شهر اصفهان گفت: تجهیز همه سیستم آبیاری فضای سبز شهرداری اصفهان به سیستم‌های نوین آبیاری در دستور کار است و از این رو در دو سال اخیر سعی بر استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و سیستم‌هایی بوده که بتواند مصرف آب را در حین آبیاری بهینه کند.

۱۹ میلیون مترمربع از فضای سبز شهری با سیستم‌های نوین آبیاری می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۹ میلیون مترمربع از فضای سبز شهری با سیستم‌های نوین آبیاری می‌شود، تصریح کرد: البته هم آب اصفهان و هم خاک اصفهان دارای املاحی هستند که استفاده از این سیستم‌ها را دچار مشکل می‌کند.

وی با اشاره به نیاز آب فضای سبز شهر گفت: ۵۴ میلیون متر مکعب فضای سبز شهر اصفهان به آب نیاز دارد اما در دو سال اخیر به دلیل کمبود آب، این مصرف به ۳۶ میلیون متر مکعب رسید و البته درصدد هستیم این مصرف آب را باز هم کمتر کنیم.

باید چهار هزار حلقه چاه پلمب شود

مصور با تاکید بر اینکه به منظور اصلاح الگوی مصرف و ساماندهی آب‌های مصرف شده در استان اصفهان بایستی چهار هزار حلقه چاه آب پلمپ شود، ابراز داشت: شهرداری یکی از قطعه‌های پازل ساماندهی مصرف آب است و دیگر مسئولان نیز باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای همه چاه‌های آب شهرداری اصفهان کنتور نصب شده است گفت: مصرف آب این چاه ها اندازه گیری و رصد می شوند و مصرف آب به دلخواه نیست، چه بسا شهرداری اصفهان در تامین آب به شرکت آب و فاضلاب هم کمک می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به ساماندهی مادی‌ها و انهار شهر افزود: ۳۲۰ کیلومتر طول مادی های شهر است و ۵۲ درصد از آنها ساماندهی عمرانی شده‌اند و ۲۰ کیلومتر از این مادی‌ها را طی دو سال اخیر ساماندهی کرده‌ایم.

وی با اشاره به مدیریت پسماند شهر اصفهان گفت: برای نظافت شهر اصفهان روزانه ۲۰۲ میلیون و سالانه ۷۴ میلیارد تومان برای هزینه می شود.

مصور با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ تن مواد قابل بازیافت از شهر اصفهان جمع آوری می‌شود، تصریح کرد: این میزان در گذشته ۹۰ تن بوده است زیرا این مواد در شبکه‌های غیر مجاز جمع‌آوری می شده است اما با اصلاح این رویه خواستار این بودیم تا پسماند مستقیم به کارخانه‌های بازیافت برود.

تولید زعفران از نان خشک در فلاورجان

وی بابیان اینکه جمع آوری پسماند نان خشک نیز از وظایف شهرداری است، تصریح کرد: این در حالی است که این نوع پسماند توسط برخی‌ها و به ویژه افاغنه جمع آوری و به شهرستان فلاورجان حمل می‌شوند و برای تولید زعفران و دیگر مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به پسماندهای شهر اصفهان گفت: برای استفاده بهینه از پسماندها با کارخانه مبنا قرار دادی بستیم تا کارخانه هاضم را در شهر اصفهان تاسیس کنند.

وی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی کارخانه هاضم ۶۰۰ تن از زباله‌ها در این کارخانه بازیافت شوند و ۲۵۰ تن دیگر در کارخانه سیمان استفاده می شود، افزود: همچنین قرار است باقیمانده این پسماند به گازوئیل تبدیل شود که با ادامه این روند هیچ پسماندی در شهر اصفهان وجود نخواهد داشت.

مصور با اشاره به سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان گفت: یکی از عوامل نارضایتی توریست‌ها نبود سرویس‌های مناسب در شهر بود و با تصویب طرح جامعی قرار است این موضوع بر اساس اولویت مکان های تاریخی ساماندهی شوند.

وی با اشاره به پروژه های زیباسازی شهری گفت: ۴۹۶ آبنما، ۲۸۹ تندیس، ۴۸۰ زمین بازی، ۱۰۱ پروژه نور پردازی و ۱۵۶ نماد شهری در این دو سال اخیر نصب و احداث شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مدیریت بحران گفت: در دو سال اخیر ۲.۵ میلیارد تومان برای مدیریت بحران هزینه شده است.

وی در ادامه با اشاره به تعدد دکل‌های مخابراتی افزود: این موضوع به اپراتورهای همراه اطلاع داده شده و بسیاری از این ها در دو سال اخیر تجمیع شده است.

۳۲ درصد از متکدیان اصفهان در بیرون این شهر زندگی می‌کنند

مصور با اشاره به معضل تکدی‌گری در شهر اصفهان گفت: ۳۲ درصد از متکدیان شهر مربوط به افراد خارج از شهر است و تا زمانی که همه سازمان ها به وظیفه خود در این مورد عمل نکنند این مشکل حل نمی شود.

وی با اشاره به طرح ساماندهی شبکه های دفع آب شهری گفت: این موضوع در دست کار است ولی بعضی از روان آب ها را نمی توان کنترل کرد و در برخی حالات اگر این آبها جمع آوری شود به خاک و محیط زیست آسیب وارد می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به نظارت بر شرکت های خدمات شهری، گفت: از این شرکت ها نظارت مستمری صورت می گیرد و در صورت بروز مشکلی سریعا این مسائل رفع خواهند شد.

وی با اشاره به پلمب چاه های غیرمجاز گفت: مدیران در شرکت آب منطقه‌ای اعتقاد دارند چاه‌ها باید پروانه داشته باشد، اما در آن سال‌ها اخذ پروانه معمول نبوده است و ما نیز از قانون تبعیت می‌کنیم اما ضروری است همه چاه‌های غیر مجاز سطح شهر اصفهان پلمب شود.

مصور در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۲۶۰ خودرو حمل بازیافت در شهر اصفهان گفت: این خودروها به صورت دوره‌ای تعمیر می‌شوند چراکه برخی از این ماشین‌ها دودزا هستند اما نسبت به سال ۹۴، ۳۰ درصد از آلاینده‌های این ماشین‌ها کم شده است، اما ما باید نظارت جدی‌تری روی این موضوع داشته باشیم.

جانمایی شهرک طلا صورت نگرفته است

وی با اشاره به ساخت شهرک طلا که قرار بود در سال ۹۴ اجرایی شود گفت: استانداری اعلام کرد شهرداری بر اساس قوانین باید از فعالیت کارگاه های طلا سازی که گازهای سمی به هوا وارد می کنند جلوگیری کند و شهرداری هم به این کار اهتمام ورزید.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در یکی از جلسات استانداری مقرر شد شد شرکت شهرک‌های صنعتی، شهرکی برای این موضوع جانمایی کند و شرکت شهرک علویجه را پیشنهاد داد، افزود: از سوی دیگر واحدهای صنفی طلاساز هم اعلام کرده‌اند شهرک علویجه بسیار دور است و متاسفانه تا به امروز این کارگاه‌های آلاینده زا در شهر فعال هستند و هیچ مکان دیگری جانمایی نشده است.

اجاز بهره‌برداری شهرداری از پساب نص صریح قانون است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر عدم اجازه شهرداری در بهره برداری از پساب، گفت: اجاز بهره‌برداری از پساب نص صریح قانون است و البته یکی از مطالبات شهرداری ها نیز هست.

وی افزود: شخص نویسنده این پیام نهایتا باید نص قانون را برای رسیدن به خواست خود تغییر دهد و ما در این موضوع از هیچ کسی جز قانون پیروی نمی کنیم.

مصور با اشاره به خروج زباله‌های منازل خارج از نوبت گفت: این مشکل ریشه در مسائل فرهنگی دارد اما سازمان پسماند برای جمع آوری بهتر پسماند طرح مخازن زیرزمینی را در شش منطقه شروع کرده است که اگر جواب مثبتی دریافت شد در سایر مناطق هم نصب می شوند.

وی با اشاره به نیروگاه خورشیدی اصفهان گفت: شرکت برق قرار بود هر کیلووات برق را ۸۰۰ تومان بخرد در صورتی که این هزینه یکباره به ۶۰۰ تومان کاهش یافت، از این رو این نرخ تضمینی مانع از ادامه فعالیت نیروگاه‌های خورشیدی شده است ولی به صورت صد در صدی این کار هم منحل نشده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار