تعداد بالای پرونده در دادگستری خمینی شهر

چندی پیش طی نشستی که یوسف کریمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خمینی شهر با اصحاب رسانه داشت از وارد شدن 41493 پرونده به دادگستری خمینی شهر خبر داد که از این تعداد 39769 پرونده مختومه و رسیدگی شده است .

محمد نیازی - خبرنگار و فعال سیاسی

چندی پیش طی نشستی که یوسف کریمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خمینی شهر با اصحاب رسانه داشت از وارد شدن 41493 پرونده به دادگستری خمینی شهر خبر داد که از این تعداد 39769 پرونده مختومه و رسیدگی شده است .

وی در ادامه افزود طی سال گذشته 902 سارق دستگیر و 3293 مورد از موارد سرقت شده با تلاش نیروهای انتظامی کشف شده است.

یک سوم جمعیت خمینی شهر دارای پرونده در دادگستری هستند

اگر کمی حساب کنیم در هر پرونده 1 خواهان و یک یا چند خوانده وجود دارد که با وجود تعداد پرونده وارد شده در دادگستری و جمعیت 350 هزار نفری شهرستان خمینی شهر میتوان گفت که 1 سوم مردم شهرستان خمینی شهر دارای پرونده در دادگستری هستند که این آمار مناسبی برای این شهرستان نیست .

شهرستان خمینی شهر سالیان زیادی است که در بسیاری از موارد در کشور حرف اول را میزند که میتوان برای مثال به تعداد بالای خیرین این شهرستان اشاره کرد

این شهرستان بزرگ تا کنون چهره های نظیر اصغر فرهادی ، پرفسور میردامادی و ... را به جهان معرفی کرده است

اما متاسفانه آمار زیاد پرونده های ورودی به دادگستری باعث تضادی شده است و میتوان از مسئولین این شهرستان سوال کرد که چرا خمینی شهر با این همه پتانسیل فرهنگی داری تعداد زیادی پرونده در دادگستری میباشد ؟

آیا فرهنگ سازی در این شهرستان به اندازه کافی انجام شده است؟

منشاء تشکیل بسیاری از پرونده ها ناشی از ناآگاهی است

تعداد بالای پرونده در دادگاه های شهرستان خمینی شهر نشان میدهد که افراد جامعه در مواجهه با مشکلات و ناملایمات کمتر صبور بوده و خیلی زود واکنش نشان می دهند و بدین ترتیب شمار پرونده ها هر روز بالاتر می رود.
این واکنش ها در برخی از موارد رنگ خشونت می گیرد در حالی که با کمی صبر و شکیبایی مسایل کوچک تبدیل به مسایل بزرگ و غیرقابل رفع نمی شود. تشکیل این گونه پرونده ها ضمن اینکه وقت بسیاری از کارکنان دادگاه ها ازجمله قضات را خواهد گرفت هزینه های زیاد مالی و معنوی به شاکیان، متهمان و دادگاه ها تحمیل می کند. پرونده هایی که اگر پیش از وقوع حادثه به عوارض آن از جمله اتلاف وقت، هزینه و زیان ها و آسیب های وارده روحی کمی اندیشیده شود شاید خیلی از آنها امکان وقوع پیدا نمی کرد.
منشاء تشکیل بسیاری از پرونده ها ناشی از ناآگاهی است؛ مثلا آگاهی نداشتن متهمان و شاکیان از قوانین که چنانچه این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گیرد، پای خیلی از افراد به دادگاه ها باز نمی شود.

چگونه تعداد پرونده های ورودی به دادگستری را کم کنیم

صرفنظر از آگاهی نداشتن از قوانین و مقررات، غلبه بر احساسات در لحظه حادثه یکی از مهارت های افراد در مواجهه با ناملایمات است که چنانچه افرادی از آن بهره مند شوند، می تواند بسیاری از مسائل را برطرف کند.

و یکی دیگر راه هایی که به کاهش پرونده ها در جامعه منجر می شود پررنگ کردن نقش بزرگ ترها و ریش سفیدها در رفع منازعات و خصومت های یک قوم، جامعه و فرد است که به دلایلی در جامعه ما رو به فراموشی و یا کمرنگ است. در خیلی از موارد میتوان با گفت و گو کردن و میانجی گری مشکلات به وجود آمده را حل کرد و از هدر رفتن زمان و پول در دادگستری جلو گیری کرد

امید است که مسئولین این شهرستان بزرگ راه حلی اندیشیده و برای فرهنگ سازی بیشتر تلاش کنند که سالانه ناظر این تعداد پرونده در دادگاه های این شهرستان نباشیم

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار