مدیرکل محیط زیست استان اصفهان :صنایع آلاینده تحت تعقیب هستند

ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه باید اصول و مفاهیم توسعه پایدار را در بخش های مختلف خود پیاده کند. توسعه پایدار به معنی توسعه و پیشرفت نسل حاضر با حفظ منابع برای توسعه نسل آینده است. توسعه پایدار یک مفهوم پیچیده است که جنبه‌های مختلفی همچون اقتصادی، زیست‌ محیطی و اجتماعی را با هم در برمی گیرد.

ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه باید اصول و مفاهیم توسعه پایدار را در بخش های مختلف خود پیاده کند. توسعه پایدار به معنی توسعه و پیشرفت نسل حاضر با حفظ منابع برای توسعه نسل آینده است. توسعه پایدار یک مفهوم پیچیده است که جنبه‌های مختلفی همچون اقتصادی، زیست‌ محیطی و اجتماعی را با هم در برمی گیرد.

به گزارش ایمنا، با توجه به شرایط نوین حاکم بر محیط زیست و تفاوت آشکار رویکردهای امروز مدیران بخش های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی در برابر محیط زیست نسبت به گذشته و اولویت یافتن مباحث زیست محیطی در کشور و بویژه استان اصفهان، ما شاهد رشد روز افزون حس مسئولیت اجتماعی از سوی بسیاری از مدیران صنعتی و تاحدی پاسخگو بودن برخی دیگر از فعالان این عرصه در استان در برابر وظایف زیست محیطی آنان هستیم. به اعتقاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، این رویکرد از یک سو نتیجه اعمال سیاست های زیست محیطی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اجرای برنامه های زیست محیطی دولت تدبیر و ازسوی دیگر حاصل مطالبات زیست محیطی و پیگیری های مردمی دوستداران محیط زیست از برنامه ریزان استان است. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی ایمنا با حمید ظهرابی است.

با توجه به اینکه در رویکرد توسعه پایدار، منابع آبی و محیط زیست گلوگاه های اساسی توسعه قلمداد می شوند، ارزیابی شما از روند توسعه شهر اصفهان چیست؟ آیا می توانیم در رونق صنایع پاک در استان موثر عمل کنیم؟

اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اعمال سیاست برنامه محوری با جلب مشارکت دستگاه ها و نهادهای اجرایی، فرهنگی و مردمی و سایر ذینفعان به تدوین چند برنامه فرابخشی شامل برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان، برنامه جامع مقابله با پدیده گرد و غبار و برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی اقدام کرد که اجرای این برنامه ها در راستای تحقق توسعه پایدار در سطح استان و شهر اصفهان خواهد بود. از محورهای مهم برنامه های تدوین شده، جلوگیری از استقرار صنایع آب بر وفاضلابزا در استان و ترغیب سرمایه گذاران به احداث صنایع دانش بنیان و پاک بوده است.

بنابراین اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با توجه به ظرفیت های بالای مرکز استان در جذب گردشگران داخلی و خارجی برای بهره مندی از آثار تاریخی، فرهنگی و جاذبه های طبیعی کم نظیر این خطه بی نظیر از کشور، همواره برتشویق سرمایه گذاری برای توسعه کمی و کیفی انواع گردشگری همراه با توسعه کیفی دیگر صنایع موجود استان، تأکید بسیار دارد و تنها، استقرار صنایع دانش بنیان، متکی بر فناوری های نوین را برای استان محروم به عنوان شاخص های سلامت محیط زیست تجویز می کند.

به اعتقاد شما میزان پایبندی واحدهای صنعتی به رعایت الزامات زیست محیطی چقدر است؟

برخی صنایع بزرگ نسبت به دیگران در رعایت الزامات زیست محیطی پیشگام تر بوده اند و فعالیت های متعددی در جهت بازگشت پساب های صنعتی و انسانی به چرخه تولید و جایگزینی آن به جای آب تازه در جهت کاهش برداشت از منابع رودخانه ای و زیرزمینی انجام داده اند. ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بازچرخانی آب در برخی صنایع بزرگ استان از مهمترین عوامل تاثیر گذار در کاهش مصرف منابع در سال های اخیر بوده است. در هر صورت به دلیل شبه بحران های زیست محیطی موجود در استان اصفهان همه بخش ها به ویژه بخش صنعت، مکلف به رعایت الزامات زیست محیطی با جدیت تمام و پایبندی به قوانین فرابخش محیط زیست هستند.

رکود حاکم بر اقتصاد کشور واحدهای صنعتی را با محدودیت های متفاوتی برای به روز رسانی ماشین آلات خود و استانداردسازی فعالیت های زیست محیطی روبرو کرده است. برنامه سازمان محیط زیست با درک این شرایط برای حفظ و توسعه صنعت چیست؟

در شرایطی که آلودگی های زیست محیطی هیچ مرز جغرافیایی ندارد و بحران های محیط زیستی می تواند سایر کشورهای دور و نزدیک را تحت تاثیر قرار دهد و آثار منفی غیر قابل جبرانی از جمله از بین رفتن لایه ازون، افزایش دما و گرمای کره زمین، آلودگی هوا، آب، خاک و از بین رفتن گونه های مختلف جانوری و گیاهی را بر جای گذارد و این امر، حیات همه زیست مندان را تحت تاثیر قرار می دهد. رشد چالش های زیست محیطی مذکور می تواند هزینه های عظیمی را در سطوح بین المللی پدید آورد که از مهمترین آنها می توان به تغییرات آب و هوایی اشاره کرد. بنابراین پایبندی به تعهدات جهانی در زمینه محیط زیست و فضای پسابرجام، موقعیت های جدیدی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است که می تواند در میان مدت اقتصاد کشور را از رکود خارج کند بطوری که بهره گیری صنعتگران از فناوری های نوین زیست محیطی به کمک متخصصین داخلی و خارجی امکان پذیرتر و روند رو به رشدی را طی می کند.

سازمان حفاظت محیط زیست و به تبع آن واحدهای این سارمان در استان های صنعتی کشور در اجرای وظایف حاکمیتی - نظارتی خود و اعمال سیاست های زیست محیطی نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در راستای عملیاتی ساختن اولویت های زیست محیطی دولت تدبیر و امید، عزم خود را بر تعامل مثبت با بخش صنعت برای برون رفت از شبه بحران ها و چالش های ناشی از توسعه ناپایدار صنعت در دهه های گذشته، جزم کرده و در این مسیر دشوار بر استفاده از توان داخلی و تجربیات جهانی در این زمینه تأکید می کند.

نمونه همکاری و برخوردی که از سوی این سازمان با فعالیت های صنعتی در استان انجام می شود، چگونه است؟

تا چند سال قبل تنها یکی از نیروگاه های استان روزانه حدود ۴۸ هزار مترمکعب آب تازه معادل مصرف یک شهر ۳۰۰ هزار نفری را مصرف می کرد که اعمال سیاست های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این خصوص سبب برنامه ریزی در جهت تغییر سیستم و استفاده از پساب های شهری به جای آب تازه و کاهش مصرف منابع ملی شده است.

صدور مجوز برای تبدیل نیروگاه بخار شهید محمد منتظری جهت تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی که منجر به بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا می شود؛ بهینه سازی تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان با هدف جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده و آب بر، و فراهم کردن شرایط برای توسعه دانش بنیان و ده ها مورد دیگر از این نمونه ها هستند. البته شخصا مماشات با صنایع آلاینده را قبول ندارم و هر مجموعه ای که فعالیتی توام با آلودگی داشته باشد تحت تعقیب قرار می گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار