کیفیت زندگی در شهر ارتقا می يابد

سه پروژه پژوهشی در حوزه محیط زیست اصفهان اجرایی می شود تا برای بهبود کیفیت زندگی در شهر بر اساس دستاوردهای این پروژه ها برنامه ریزی شود. دانش‌ محوری به کمک مدیریت شهری اصفهان خواهد آمد تا در شرایطی که رشد روزافزون شهر و جمعیت شهر یكی از جدی ‌ترین چالش‌های پیش ‌روی مدیریت شهری در سال‌ های اخیر است و از آن به عنوان یک تهدید برای شهر یاد می شود، مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و مسائل ترافیکی حل شود.

سه پروژه پژوهشی در حوزه محیط زیست اصفهان اجرایی می شود تا برای بهبود کیفیت زندگی در شهر بر اساس دستاوردهای این پروژه ها برنامه ریزی شود. دانش‌ محوری به کمک مدیریت شهری اصفهان خواهد آمد تا در شرایطی که رشد روزافزون شهر و جمعیت شهر یكی از جدی ‌ترین چالش‌های پیش ‌روی مدیریت شهری در سال‌ های اخیر است و از آن به عنوان یک تهدید برای شهر یاد می شود، مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و مسائل ترافیکی حل شود. تبدیل اصفهان به شهری دانش محور از محورهای اصلی برنامه اصفهان 1400 است و مدیریت شهر تلاش می کند با بهره ‌گیری از همه ظرفیت‌های اصفهان به ویژه اساتید، نخبگان و دانشجویان اصفهان ، دانش را در حوزه‌ های مختلف شهری کاربردی کند . «تعیین سهم آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و تهیه سیاه آلاینده های گازی كلانشهر اصفهان» ، « منشأ یابی و سهم بندی ذرات معلق هوا و اولویت بندی كانون های مولد آنها در شهر اصفهان» و«مطالعات تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان های شهر اصفهان مبتنی بر انرژی های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی » سه پژوهشی هستند که در اصفهان انجام می شوند تا نتایج آنها مبنای برنامه ریزی ها قرار بگیرند.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان گفت : حوزه معاونت برنامه ‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات در سه محور اصلی و کلی برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات فعالیت می کند.محمدی با بیان اینکه پژوهش ها در حوزه فعالیت پژوهشی معاونت برنامه ریزی به دو بخش تقسیم می شود ، به انجام پژوهش های کلان و محوری و پژوهش های کوچک مقیاس و مسئله محور اشاره کرد. وی به اقدامات انجام شده در حوزه پروژه های کلان پژوهشی اشاره کرد و از انعقاد قراردادهای سه پروژه اصلی با رؤسای دانشگاه های بزرگ اصفهان در هفته گذشته خبر داد.به گفته معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان، پروژه هایی که قرارداد آنها با دانشگاه های اصفهان منعقد شده است، در حوزه محیط زیست و انرژی قرار دارند.
محمدی به پروژه تعیین سهم آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و تهیه سیاه آلاینده های گازی كلانشهر اصفهان به عنوان پروژه ای یاد کرد که با دانشگاه اصفهان منعقد شده است. وی با بیان اینکه قرار داد پروژه دوم با دانشگاه صنعتی اصفهان امضا شد، از این پروژه به عنوان پروژه مطالعات منشأ یابی و سهم ذرات معلق هوا و اولویت بندی کانون های مولد آنها در شهر اصفهان نام برد.معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان به پروژه سوم با عنوان مطالعات تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان های شهر اصفهان مبتنی بر انرژی های تجدید پذیر از قبیل انرژی خورشیدی اشاره کرد که قرار داد آن با دانشگاه هنر اصفهان منعقد شده است.هدف از اجرای پروژه پژوهشی «مطالعات تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان های شهر اصفهان مبتنی بر انرژی های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی » تدوین ضوابط فراگیر شهرسازی و معماری جدید برای كاهش مصرف انرژی ساختمان ها و دستیابی به ساختمان های پایــــدار است وهمــه ابعـــاد تأثیـــرگذار بر مصـــرف انرژی اولیه ساختمان ها شامل برنامه ریزی و طراحی شهری، طراحی معماری، مصالح پوسته حرارتی ساختمان، سیستم های تهویه مطبوع و تولید انرژی در این پژوهش مورد توجه قرار می گیرد. در این پروژه به مسئله پایداری در معماری و شهرسازی و كاهش اثرات مخرب زیست محیطی ساختمان ها توجه می شود و ضوابط مورد نیاز برای دستیابی به معماری و شهرسازی سبز و پایدار تدوین می شود.محمدی اظهار امیدواری کرد سه پروژه ای که قرارداد آنها هفته گذشته منعقد شده است تا یک سال و نیم آینده به نتیجه برسد تا بر اساس دستاوردهای این سه پروژه برای بهبود کیفیت زندگی و محیط زیست اصفهان برنامه ریزی شود. وی به برگزاری جشنواره فناوری های نوین شهری که جمعه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان افتتاح می شود، به عنوان یکی دیگر از اقدامات معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اشاره کرد.وی با اشاره به اینکه از نمایشگاه فناوری های نوین شهری در اصفهان استقبال خوبی شده است ، اعلام کرد : همه فعالان حوزه فناوری های نوین در شهر از سراسر کشور در این جشنواره حضور دارند .معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان بودجه ریزی عملکردی را یکی دیگر از اقدامات معاونت برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان دانست.محمدی با بیان اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی یکی از محورهای تحول در برنامه ریزی های کلان کشور و شهرهاست،اظهار کرد: شهرداری اصفهان موفق به اصلاح نظام بودجه ریزی شده و از بودجه ریزی سنتی به سمت بودجه‌ ریزی عملکردی حرکت کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار