خانه خلاقیت و بازی‌های فکری مکانی برای بازی در تمام سنین

رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: خانه خلاقیت و بازی‌های فکری مکانی برای بازی تمام افراد از یک تا ۹۹ سال است.

رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: خانه خلاقیت و بازی‌های فکری مکانی برای بازی تمام افراد از یک تا ۹۹ سال است.
صفیه‌السادات موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به برنامه‌های مختلف و رویکردهای اصلی این مرکز اظهار داشت: خانه خلاقیت و بازی تیرماه امسال در اصفهان افتتاح شد. این مرکز از سال 1378 کار خود را آغاز کرد و در سال 1395 به عنوان دفتر تخصصی بازی‌ و خانه خلاقیت معرفی شد.
وی فعالیت‌های این مرکز را به 2 بخش درونی و بیرونی تقسیم کرد و اظهار داشت: برنامه‌های درون مرکزی، شامل کلاس‌های آموزشی، مختص آموزش و شکوفایی خلاقیت مانند شعبده‌فیزیک، ماشین‌های دومینویی، آشپزکوچولو، محقق‌ کوچولو، نوجوان مخترع، آی‌کیو‌مس و ...ویژه کودک و نوجوان است.
رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بیان‌کرد: در این مرکز رستوران بازی فکری، میز مشاوره بازی، فروشگاه بازی، سالن بازی‌های جنبشی و حرکتی، اتاق کینکت، کتابخانه تخصصی بازی، سالن اجتماعات، فضای سبز و کافی‌شاپ نوشیدنی و خوراکی‌های سالم به‌عنوان محلی دلنشین برای بیان نظرات، گفت‌وگو و ایده برای بازی و سرگرمی وجود دارد.
خانه خلاقیت و ارائه 300 بازی
وی با بیان اینکه خانه خلاقیت و بازی دارای300 عنوان بازی است، گفت: رستوران بازی‌های فکری که با سرگرمی همراه با خلاقیت و پرورش نبوغ فکری و غذای روح و روان بوده، برای تمام سنین از یک تا 99 سال و با گنجایش 100 نفر برای این مجموعه تعبیه شده است.
موسویان افزود: سالن باز‌ی‌های جنبشی حرکتی، جایی برای دقت و توجه، همکاری و نوع‌دوستی از طریق بازی و هیجان برای تمام سنین و در همه فصول است.
اتاق کینکت و تقویت قدرت جسمی و ذهنی
رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به اتاق کینکت گفت: این اتاق محلی برای تقویت قدرت جسمی و ذهنی همراه با پویایی و هیجان طراحی شده است،. همچنین در فروشگاه بازی‌های فکری، تمام نیازهای بازی برای مخاطبان ارائه می‌شود.
خانه خلاقیت و بازی‌های فکری و شناخت استعداد افراد
وی با اشاره به اینکه خانه خلاقیت و بازی، نخستین مرکز تخصصی بازی زیر پوشش ارگان دولتی است، بیان‌کرد: این مرکز با مرجعیت علمی و عملی همراه با کتابخانه تخصصی بازی و میز مشاوره بازی برای شناسایی توانمندی کودکان و والدین توسط اساتید صاحب فن به منظور استفاده بهینه از استعدادهای فطری برای پرورش نقاط ضعف و قدرت درونی کودک و نوجوان محسوب می‌شود.
موسویان افزود: مکانی برای برگزاری جشنواره‌های خانوادگی سازمان‌ها و ارگان‌ها با دیدگاه آموزشی تفریحی به عنوان سالن اجتماعات نیز در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به برنامه‌های برون مرکزی انجام شده در سال‌های اخیر، گفت: این برنامه‌ها شامل برگزاری جشنواره باغ غدیر، جشنواره ابر بازی، نخستین لیگ بازی‌‌های فکری در استان اصفهان و کشور، جشنواره ایده‌های خلاق، نون و پنیر و بازی 1 و 2، جشنواره همبازی، همشهری، سه شنبه‌های بدون خودرو، کندوی بازی دانش‌آموزان دختران متوسطه، اردوی مدارس، جشنواره‌های باغ ابریشم در 3 سال پیاپی و نمایشگاه یار مهربان می‌شوند.
سال 95 و شکل‌گیری دفتر تخصصی بازی
رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تصریح‌کرد: در ابتدا این مرکز در یکی از سالن‌های مجاور کتابخانه تخصصی نوجوان راه‌اندازی شد و در آغاز کار با سعی و خطا و جابه‌جایی در سطح شهر و کشور چند سالی توانست جایگاهی در سطح شهر و کشور برای خود باز کند.
وی افزود: پس از استقبال بسیار خوب مردم، مدیران مصمم شدند تا مرکز از طریق برنامه‌های شهری به مردم شهر نشان داده شود و در نهایت در سال 93 و اوایل 94 برنامه‌های شهری در این مرکز انجام شد تا با شناخته‌شدن بیشتر آن توسط مردم، کاربری‌های بهتری از طریق بازی، شناسایی و نیاز به یک فضا و کارکرد تخصصی به چشم خورد، تا اینکه اواخر سال 94 و اوایل سال 95 با تعریف دفاتر تخصصی در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان این مرکز به عنوان دفتر تخصصی بازی انتخاب شد.
طراحی بازی برای تمام سنین
موسویان بازی را رسالت اصلی این مرکز دانست و تصریح‌کرد: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در این زمینه یک کار و محتوای علمی انجام داد، به این صورت که متناسب با فرهنگ و ملیت ایرانی برای رده سنی یک تا 99 سال بازی‌های جدیدی طراحی کرد و بر اساس نیازهای آموزشی در کنار شبکه‌سازی موثر در بازی با استفاده از تجربیات ایده‌پردازان، تولیدکنندگان، نویسندگان کتب روانشناسی و جامعه‌شناسی و مفاهیم تدریس، بازی را علمی کرد.
وی خاطرنشان‌کرد: پس از آن، اطلس بازی با بیش از 300 عنوان بازی فکری در شهر و کشور شکل گرفت و در حال حاضر نیز با بیش از 300 غرفه انگلیسی و فارسی و تأثیراتی که این باز‌ی‌ها دارند، کتابچه آن تهیه و تنظیم شد.
برگزاری برنامه‌های ویژه شهری در مناطق محروم
رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری با اشاره به برگزاری برنامه‌های شهری بزرگ در مناطق محروم، گفت: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برنامه‌هایی از جمله اجرای کندوی بازی در مدارس دخترانه سطح شهر را برگزار کرده است.
وی افزود: تعداد این برنامه‌ها و استقبال مردم دست به دست هم داد تا مدیران در یک شورای علمی تمام نیازها را شناسایی و به بررسی نیازهای مرکز خلاقیت و بازی‌های فکر بپردازند، سپس تمام آن‌ها به واسطه حمایت سازمان فرهنگی تفریحی انجام شد و در زمینه بازی‌های الکترونیکی، فیزیکالی و جنبشی اقدامات بسیاری صورت گرفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار