دگردیسی در بافت سنتی ورزش

خداحافظی احمد ناطق نوری با فدراسیون بوکس را می‌توان آغازی بر دگردیسی در بافت سنتی ورزش ایران دانست؛ بافتی که سال‌ها با تفکرات قدیمی مدیران پا به سن گذاشته اداره می‌شد و هر روز بیشتر از دیروز، در مسیر پسرفت حرکت می‌کرد. بوکس ایران از فروردین ماه سال آینده که با برگزاری مجمع انتخاباتی، تکلیف رئیس جدید مشخص می‌شود، پای در راه جدیدی خواهد گذاشت؛ مسیری که شاید منتهی به کسب مدال المپیکی شود.

خداحافظی احمد ناطق نوری با فدراسیون بوکس را می‌توان آغازی بر دگردیسی در بافت سنتی ورزش ایران دانست؛ بافتی که سال‌ها با تفکرات قدیمی مدیران پا به سن گذاشته اداره می‌شد و هر روز بیشتر از دیروز، در مسیر پسرفت حرکت می‌کرد. بوکس ایران از فروردین ماه سال آینده که با برگزاری مجمع انتخاباتی، تکلیف رئیس جدید مشخص می‌شود، پای در راه جدیدی خواهد گذاشت؛ مسیری که شاید منتهی به کسب مدال المپیکی شود.

بوکس که در زمان ورودش به ایران به نام مشت زنی شناخته می‌شد، رشته باسابقه ای محسوب می‌شود که زمان برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور به سال 1318 باز می‌گردد. زنان ایرانی برای اولین بار در المپیک 1948 لندن حضور پیدا کردند و این اتفاق طی چند دوره بعد نیز تکرار شد. بوکس پس از فعالیتی 34 ساله با پیروزی انقلاب اسلامی تعطیل و از سال 1368 دوباره راه‌اندازی شد. با توجه به شرایط ویژه بوکس، احمد ناطق نوری از مبارزان انقلابی که نماینده مجلس شورای اسلامی بود، ریاست این فدراسیون را برعهده گرفت و نفوذ سیاسی او باعث شد تا این رشته مشکلات موجود بر سر راه ادامه فعالیت دوباره را ساده تر پشت سر بگذراند.ناطق نوری که عنوان باسابقه‌ترین نماینده مجلس را یدک می‌کشد، قدیمی‌ترین رئیس فدراسیون ورزشی ایران نیز به شمار می‌رفت که در دولت‌های متعدد مسئولیتش پا برجا بود و با وجود اینکه انتقادات زیادی به نحوه مدیریت وی وارد می‌شد، اما جامعه بوکس به پاس تلاش او برای راه اندازی دوباره این رشته، مخالفتی با تداوم 27 ساله وی نداشتند.مدیریت ناطق نوری در دهه سوم با رکود همراه بود؛ اما مدیریت دهه اول و تقریبا دهه دوم او قابل دفاع است، با این حال روند نزولی بوکس ایران که با کاهش سهمیه المپیکی نمود ویژه ای پیدا کرد، باعث شد تا جامعه ورزش و رسانه موجی از انتقادات را به سوی فدراسیون روانه کنند و ناطق نوری هم که با کهولت سن، پویایی گذشته را نداشت، تصمیم گرفت به شکلی آبرومندانه از سمت خود کنار برود.دوره چهارساله ریاست اخیر ناطق نوری در فدراسیون بوکس تا کمتر از یک سال دیگر خاتمه پیدا می‌کرد، اما به نظر می‌رسد مسئولان ورزشی کشور تلاششان را برای مجاب کردن رئیس قدیمی به کار گرفتند تا در نهایت وی به نام استعفا از سمت خود کنار برود.وزارت ورزش و جوانان با توجه به موقعیت اجتماعی و سیاسی ناطق نوری، طی حکمی پست من درآوردی «رئیس افتخاری بوکس» را به او اهدا کرد که البته ناگفته پیداست تشریفاتی است.با تصمیم وزارت ورزش و جوانان، افشین داوری که طی سال‌های گذشته ریاست و سرپرستی چند فدراسیون ورزشی را برعهده داشته، حکم سرپرستی بوکس را دریافت کرده است؛ اما دوران جدید این رشته، پس از انتخاب رئیس جدید رقم خواهد خورد.

رقص پای سلطانی فر
پذیرش استعفای ناطق نوری واکنش‌های متفاوتی را در رسانه‌ها به همراه داشت و فارس در گزارشی، از این اتفاق به عنوان رقص پای مسعود سلطانی فر یاد کرد.در این گزارش آمده است: موافقت وزیر ورزش با استعفای رئیس فدراسیون نشان می‌دهد که سلطانی فر، نگاه ریز بینانه‌ای به ورزش‌های غیر فوتبال دارد و پذیرفتن استعفای پدر بوکس ایران؛ یعنی وزیر ورزش و جوانان مصر است که اثر مثبتی از خود در ورزش ایران به یادگار بگذارد. امیدواریم که این روند در برخی از فدراسیون‌های دیگر نیز رخ دهد تا پایانی باشد برای مدیریت‌های طولانی و شروعی باشد برای تزریق شدن خون تازه در رگ‌های برخی از فدراسیون‌های رزمی که در طول چند سال اخیر مدام در حاشیه غوطه ور هستند.

پتانسیل نهفته بوکس برای نتیجه گیری
بوکس با وجود اینکه جزو خط قرمزهای رسانه ملی محسوب می‌شود، اما از جمله ورزش‌هایی است که در کشورمان طرفداران بسیار زیادی دارد. کارشناسان معتقدند پتانسیل نهفته ای برای کسب مدال در المپیک و رویدادهای جهانی هم در این رشته وجود دارد، اما به شرط اینکه با برنامه ریزی دقیق تری در این مسیر حرکت شود. به گفته این افراد، هر چند مدال المپیک و جهانی در کارنامه احمد ناطق نوری دیده نمی‌شود، اما نباید فراموش کرد به لطف قدرت سیاسی او بوده که بوکس تا کنون سرپاست. بوکس ایران بارها و بارها تا منحل شدن پیش رفت، اما احمد در واقع ناطق بوکس ایران بود. او با تمام لابی‌های سیاسی و ورزشی کاری کرد که این رشته تا به امروز سر پا زنده بماند و مورد پذیرش مخالفان قرار بگیرد.به هر حال هر مدیری در دوران مدیریت خود فراز و نشیب‌های فراوانی دارد و ناطق نوری نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما در دوران دهه سوم مدیریت علاوه بر اینکه ذائقه مخاطبان تغییر کرد، بوکس نیز شکل حرفه‌ای تری به خود گرفته و نیاز همسو بودن با بوکس روز دنیا، نیاز به نیروی جوان و تازه نفس بود. ناطق که در دهه سوم مدیریت خود پا به سن گذاشت بود، دیگر مثل گذشته نه انگیزه فعالیت داشت و نه توان حضور در مجامع بین المللی دنیا، در واقع این طور نبوده که با یک سهمیه حضور در المپیک بتوان مثل گذشته خانواده بوکس را راضی نگه داشت.در این فدراسیون مسن، پوست اندازی نیاز مبرم است. برای اینکه خون تازه‌ای در رگ‌های این رشته جاری شود باید چند اصول قانونی رعایت شود. جوانگرایی، استفاده از دانش روز دنیا در بحث مربیگری، داوری و...، خانه تکانی در تیم مدیریت فعلی فدراسیون بوکس، خروج فدراسیون از کرختی و گوشه گیری،‌ دمیدن روح و جان تازه در بدنه فدراسیون، جذب اسپانسر، برقراری تعامل با رسانه‌های تصویری برای پوشش مسابقات، ارائه برنامه‌های کوتاه مدت تا بازی‌های آسیایی اندونزی و المپیک 2020 و ارائه برنامه‌های بلندمدت، هموارکردن مسیر فعالیت شرکت‌های اقتصادی در لیگ‌های بوکس و...

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار