مرمت قلعه تاریخی مورچه خورت کلید خورد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه خبر از آغاز طرح مرمت قلعه تاریخی شه مورچه خورت داد.

مرمت قلعه تاریخی مورچه خورت کلید خورد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه خبر از آغاز طرح مرمت قلعه تاریخی شه مورچه خورت داد.
جواد چهراضی در گفت و گو با اصفهان امروز با بیان خبر فوق گفت: با توجه به تخصیص اعتبارات ملی جهت مرمت این قلعه تاریخی کار مرمت و استحکام بخشی از برج ها و دیواره های خارجی آغاز شده است.
وی ادامه داد: طبق الویت بندی مرمت این بنا، در حال حاضر با توجه به فرسایش و وجود آب های سطحی قسمت های پایین دیوارها خارجی قلعه آسیب دیده اند و چون ساخت این دیوارها به صورت چینه ای است قسمت پایین دیوار قطری در حدود 1/5 متر دارد و این قطر در ارتفاع دیوار که به 6 تا 7 متر میرسد تقریبا 30 سانتی متر نزدیک می شود، بنابراین استحکام پایین هر دیوار در الویت قرار گرفته است.
چهراضی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و تاریخی این قلعه گفت: قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت و داشتن ارزش تاریخی این بنا می تواند در جذب گردشگر و تبدیل شدن این مکان به قطب گردشگری شمال اصفهان بسیار تاثیر گذار باشد.
مدیر میراث فرهنگی شهرستان افزود: این قلعه با حدود 3 هزار متر مربع مساحت یکی از بزرگترین مجموعه های تاریخی و خشتی کشور می باشد و دارای ابنیه های متعددی هم چون حمام، مسجد، امامزاده و بازار است.
چهراضی بیان داشت: در حال حاضر چندین خانواده در این قلعه زندگی می کنند که در صورت به توافق رسیدن با سرمایه گذار و رفع موانع مالکیتی از این افراد و سایر خانواده هایی که مجدد به خانه های تاریخی خود برگردند دعوت میشود با همان سبک زندگی سنتی خود زندگی کنند.
وی اضافه کرد: ما می خواهیم سنت ها و روش های زندگی سنتی در این منطقه را زنده نگه داریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار