۸۵ درصد سرمایه‌گذاری بخش معدن از محل تسهیلات بانکی انجام می‌شود

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد از سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی از محل منابع و تسهیلات بانکی و فقط حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آن از خود سرمایه گذار تأمین می شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد از سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی از محل منابع و تسهیلات بانکی و فقط حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آن از خود سرمایه گذار تأمین می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا بهرام سبحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر، استفاده از سرمایه گذارهای داخلی از جمله بانک ها، موانع و محدودیت های خاص خود را دارد و استفاده از این تسهیلات برای فعالان بخش معدن گران تمام می شود، افزود: ترغیب سرمایه گذاران خارجی و جذب منابع مالی آنها به سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می تواند کارگشا باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی، مستلزم جذب سرمایه های بیشتر از داخل و خارج از کشور است، تصریح کرد: علاوه بر عامل جذب سرمایه، توسعۀ این صنعت نیازمند توجه و هماهنگی ویژه از طرف دولت است.
مدیرعامل فولاد مبارکه به نقش دولت و سیاستگذاران در فرایند جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعۀ صنایع معدنی اشاره کرد و افزود: دولت در کنار سیاستگذاری برای توسعۀ معدن و صنایع معدنی می تواند بیش ‌از پیش در این زمینه نقش تسهیل کننده داشته باشد.
وی افزود: ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران، ارائه طرح های تشویقی و انگیزشی، معافیت های مالیاتی برای مدت محدود و اقدام های دیگر می تواند به رشد توسعۀ معدن و صنایع معدنی کمک کند.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بدون حمایت و پشتیبانی روانی و مالی دولت در سرمایه گذاری های کلان، نمی توان به موفقیت رسید.
وی با بیان اینکه سرمایه گذار خارجی قبل از ورود به کشور، تمامی ریسک ها را تجزیه، تحلیل و ارزیابی می کند گفت: سرمایه گذار خارجی این نکته را در نظر می گیرد که دستاوردهای پذیرش ریسک سرمایه گذاری چه خواهد بود.
سبحانی با بیان اینکه دولت یا سیستم بیمه‌ ای تا حد زیادی می توانند ریسک های موجود را پوشش دهند، گفت: شرکت های بیمۀ خارجی باید منابع مالی را تضمین کنند تا در صورت بروز اتفاقی برای این منابع، شرکت یا شخص وارد کنندۀ سرمایه و تجهیزات دچار خسارت نشود.
وی گفت: وقتی یک سرمایه گذار سرمایۀ خود را به صنعت کشور وارد می کند، دولت یا شرکت های بیمه باید به نحوی ریسک این سرمایه گذاری را پوشش دهد.
سبحانی افزود: بخش خصوصی تا اندازه ای می تواند این ریسک را متقبل شود اما بدون وجود قوانین پشتیبانی کنندۀ سرمایه گذاران این حمایت امکانپذیر نیست.
مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه وجود ذخایر معدنی خدادادی در کشور ما یکی از مزیت هایی است که لزوم توجه به معدن و صنایع معدنی را دوچندان می کند، افزود: استخراج و حمل ونقل مواد معدنی هزینه های زیادی به فعالان این بخش تحمیل می کند، کشورهایی که معادن متعددی در خاک خود دارند همواره تلاش می کنند با استفاده از این مزیت، هزینه های تولید را به ویژه در بخش حمل ونقل کاهش دهند.
وی گفت: سرمایه گذاری های به نسبت کلانی که در کشورمان در حوزۀ صنایع پایین دستی معدن انجام شده که توجه روز افزون به این بخش را ازنظر اقتصادی توجیه پذیر می کند.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، معدن و صنایع معدنی را بعنوان صنعت مادر و مولد عنوان کرد و گفت: اکنون در کشور ما صنعت نفت پیشران اصلی اقتصاد به شمار می آید، اما بعد از نفت، معدن و صنایع معدنی، صنعت مادر است و در میان محرک های اقتصادی حرف اول را می زند.
به گفته سبحانی، زنجیرۀ فولاد از استخراج تا فراوری، با خود اشتغال فراوان و رشد درآمد ناخالص ملی را به همراه دارد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار