روستای خشوییه در یک قدمی جهانی شدن

با توجه به موقعیت استراتژیک بخش باغبهادران درحوزه جذب گردشگروتوریست بر آن شدیم با تصمیمات کارشناسی شده با اقداماتی جهادی در حوزه بوم گردی گام برداریم و امروز روستای خشوییه امروزبه عنوان روستای نمونه گردشگری مطرح است که ظرفیت جهانی شدن نیز دارد.

امروزه توسعه اقامتگاه های بومگردی راهکار اصلی توسعه گردشگری روستایی به شمار می رود چراکه جاذبه ها و ظرفیت های طبیعت گردی روستاهای کشور بسیار بی نظیر بوده و در حوزه اکوتوریسم از پتانسیل بالایی برخوردار است.


از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهی روستاهای بکر و دورافتاده می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته ای را در آرامش برآمده از این ویژگی ناب سپری کنند.


به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آن ها زندگی کنند، مانند آن ها غذای محلی بخورند، مانند آن ها به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند. با رونق گرفتن روستاها و حضور گردشگران در طرح های بوم گردی، روستاییان نیز می توانند خانه های قدیمی خود را با همان سبک سنتی بازسازی کرده و در اختیار گردشگران قرار دهند و آغاز مهاجرت معکوس به روستاهای هدف گردشگری را رقم زده که این خود نکته ای قابل توجه است .


اما باید به این نکته نیز توجهی جدی داشت که برای موفق بودن توسعه بوم گردی و صنعت گردشگری باید هویت معماری روستایی را حفظ کنیم تا گردشگر به طور متمرکز در آنجا اقامت کند و از آیین‌ها و موسیقی و جشن های مناطق گوناگون نیز استفاده شود تا جاذبه ای برای ماندگاری بیشتر گردشگران باشد .


در ایران و به ویژه در شهرستان لنجان آن هم با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان پرآوازه، وجود رودخانه زاینده رود، طبیعت بکر، میراث تاریخی و فرهنگی جا دارد صنعت گردشگری روستایی در این منطقه توسعه یابد و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چراکه مطمئنا اجرای درست این طرح می تواند گردشگری را از اتهاماتی مانند تخریب به فرهنگ و طبیعت و محیط زیست مبرا کند و شیوه ای از گردشگری را اجرا کند که هم بتواند به نیازهای گردشگران پاسخ دهد و هم با حفظ ویژگی های سنتی و بومی، اقتصادی جدید و پایدار بدون صرف هزینه هنگفت در بخش صنعت و تغییر کاربری زمین رقم بزند .


باید گفت طبیعت بکر و زیبا و بافت تاریخی روستاهای شهرستان لنجان می تواند موجب جذب گردشگران و تولید اشتغال برای جوانان این منطقه باشد چراکه در کسب درآمدهای پایدار باید به این نکته توجه داشت که درآمد از منابعی و به گونه‌ای کسب شود که حقوق آیندگان نیز در آن به نحو شایسته‌ای لحاظ شود و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و صنعت توریسم باید با رویکرد درآمد زایی پایدار صورت گیرد.


روستای زیبای خشوییه در حاشیه زاینده رود واقع شده و شکل سیار فشرده و تودرتوی خانه ها با کوچه های باریک برروی سطح مسطح و مشرف بر رودخانه، وجود سیبه ها و کوچه های مسقف و سقف های طاق چشمه ای فضایی زیبا را خلق کرده است از سوی دیگروجود درخت چنار تنومند چند صد ساله، مناره های کوتاهی که باقیمانده دژهای قدیمی است و تفرجگاه های طبیعی فراوان از جمله جاذبه های گردشگری این روستای کوچک و زیبا است که به همین علت به عنوان روستای نمونه گردشگری معرفی شده است و توجه به تحقق این مهم می تواند راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت بوم گردی در شهرستان لنجان شود.


محسن کوهکن در خصوص انتخاب روستای خشوییه به عنوان روستای نمونه گردشگری، گفت: نگاه ما همواره در شهرستان لنجان این بوده که با خلق موقعیت های جدید در شهرستان اقدامات موثر و ماندگاری خلق و به ثبت برسانیم.

وی افزود: از این رو با توجه به موقعیت استراتژیک بخش باغبهادران در حوزه طبیعت بکر منطقه و جذب گردشگر و توریست برآن شدیم با تصمیمات کارشناسی شده و با سرمایه گذاری لازم در این بخش اقداماتی جهادی را در حوزه بوم گردی انجام دهیم.


نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روستای خشوییه امروز به عنوان روستای نمونه گردشگری مطرح است لذا باید توجه داشت زمانی این دید وجود دارد که روستای نمونه گردشگری در حد ساخت یک پارک و چند آلاچیق محدود شود.

وی ادامه داد: اما نگاه ما در این روستا اجرای طرحی جامع و کامل است تا بتوان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تشویق مالکان جدای از ایجاد اشتغال موقت در این روستا، درآمدهای پایدار را رقم بزنیم چراکه با اجرای صحیح این طرح این روستا قطعا شهره استان، کشور و جهان خواهد شد.


کوهکن اضافه کرد: براساس استانداردهای مصوب، تمامی اقامتگاه های بومگردی ضمن رعایت اصول فنی و ایمنی ساختمان، باید با استفاده از مصالح بومی و بهره بردن از دانش بومی و هماهنگ با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون احداث شده و طراحی داخلی و خارجی آنها باید از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی منطقه الهام گیرد لذا باید به این نکته توجه داشت که اقامتگاه های بوم گردی مکان هایی است که برای اسکان گردشگران در محیط های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ضوابط زیست محیطی دایر می شود و مهم ترین ویژگی آن ها زندگی و تعامل با جوامع محلی است.

وی عنوان کرد: افرادی که در این اقامتگاه ها ساکن می شوند باید کم ترین تعارض را با محیط داشته باشند و در واقع این سبک زندگی و زندگی در این شرایط چند سالی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است از سوی دیگر بوم گردی نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد و این می تواند امتیاز این شغل سبز باشد .


نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر باید به این مهم توجه داشت که گردشگری، فارغ از فعالیت های اقتصادی و مناسبت های توسعه اقتصادی و درآمدی که برای هر کشور و شهروندان آن به ارمغان می آورد، دارای رسالت فرهنگی و اجتماعی است و چه رسالتی بالاتر از اینکه شگفتی ها و زیبایی ها را در هر نوع به دیگران معرفی کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار