علم و فناوری، نقشه راه توسعه اصفهان

نخستین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نوین شهری روز گذشته با حضور مدیران کشوری، استانی و شهری اصفهان و با حضور مهمانان خارجی گشایش یافت. این نمایشگاه و جشنواره به مدت سه روز با حضور بیش از ۲۲ کشور در محل نمایشگاه های بین المللی پل شهرستان گشایش یافت. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای شرکت های ایرانی و خارجی در عرصه فناوری های نوین شهری در معرض نمایش گذاشته می شود. در مراسم افتتاحیه این برنامه تاكید شد كه اتمسفر دانش در نصف جهان جاری است و علم و فناوری مبنای فعالیت های اصفهان است و اصفهان دیگر ظرفیت دودکش‌ها و موتورپمپ‌های جدید را نداشته و این شهر برای توسعه راهی جز علم و فناوری ندارد.

نخستین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نوین شهری روز گذشته با حضور مدیران کشوری، استانی و شهری اصفهان و با حضور مهمانان خارجی گشایش یافت. این نمایشگاه و جشنواره به مدت سه روز با حضور بیش از ۲۲ کشور در محل نمایشگاه های بین المللی پل شهرستان گشایش یافت. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای شرکت های ایرانی و خارجی در عرصه فناوری های نوین شهری در معرض نمایش گذاشته می شود. در مراسم افتتاحیه این برنامه تاكید شد كه اتمسفر دانش در نصف جهان جاری است و علم و فناوری مبنای فعالیت های اصفهان است و اصفهان دیگر ظرفیت دودکش‌ها و موتورپمپ‌های جدید را نداشته و این شهر برای توسعه راهی جز علم و فناوری ندارد.

معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با تاكید بر اینكه برگزاری جشنواره فناوری های نوین گامی برای انجام یک وظیفه شرعی است، گفت: با برپایی نمایشگاه فناوریهای نوین شهری بستر مناسبی برای استفاده از تجارب کشور ها به منظور رفع مشکلات شهری ایجاد شده است و مردم شهر با توجه به فناوریهای نوین باید ببینند که با چه فناوری می توان مشکلات شهری را رفع کرد. حجت الاسلام قمی در آیین افتتاحیه نمایشگاه و جشنواره فناورهای نوین شهری افزود: هر چیزی که برای ادامه حیات مردم یک جامعه لازم است، به مردم آن شهر واجب می شود تا با فراگیری علوم آن نیاز را برای مردم رفع کنند.وی ادامه داد: البته از افرادی که از امکانات بیشتری برخوردارند انتظار بیشتری برای رفع این نیاز ها می رود و شهرداری یکی از دستگاه هایی است که به این تکلیف شرعی باید پاسخ گوید. قمی با اشاره به زاویه کشورهای بیگانه با انقلاب ایران اسلامی گفت: این کشور ها می گفتند اگر انقلاب شود سه مشکل بی توجهی به علم و حاشیه راندن علم، بی توجهی به استفاده از تکنولوژی های بشری، دوری خانم ها از جامعه و راندن اقلیت های دینی و ظلم به آنها مطرح می شد در حالی که کشور ایران اسلامی در حال حاضر در بسیاری از این تکنولوژی ها سرآمد است.وی اضافه کرد: البته این سیاست کشورهای غربی است که می خواهند کشور های اسلامی از علوم روز عقب باشند تا ما به آنها وابسته باشیم در حالی که کشور ما جزء معدود کشورهایی است که در مورد انرژی هسته ای حرفی برای گفتن دارد.

عظمت اصفهان به جامعیت شهر اصفهان است
معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به میزان حداقلی دانشگاه های کشور گفت: امروزه در شهر اصفهان چندین دانشگاه تاسیس شده است و علوم به زبان های مختلف فراگیری و آموزش داده می شود. وی تاکید کرد: عظمت اصفهان به جامعیت شهر اصفهان است، یعنی هنر، بینش سیاسی و در خط رهبری حرکت کردن مجموعه شهر اصفهان را تشکیل می دهد. قمی تصریح کرد: قرن بیستم با دو ویژگی رشد علم و فناوری و رشد جنایات بشر شناخته شد. فناوری‌های بشر در 19 قرن قبل با قرن بیستم قابل‌ مقایسه نیست و در عین حال، جنایات بشر در قرن بیستم از 19 قرن قبلی بسیار بیشتر بود. بنابراین علم و فناوری وقتی برای شهروندان و بشریت رفاه و سلامت به ارمغان می آورد که در کنار اخلاق، معنویت و دین قرار بگیرد.وی اظهار کرد: هر طرح علمی و فناوری باید پیوست فرهنگی داشته باشد.قمی گفت: افتخار داریم که بگوییم مشوق اصلی رشد علم و فناوری در ایران در درجه اول، حضرت امام خمینی (ره) بود. معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: چندی پیش مقام معظم رهبری از نمایشگاهی که برای ارائه فناوری‌ها و خلاقیت‌های بخش های مختلف کشور برپا شده بود، بازدید کردند. بیشتر مسئولان غرفه‌های این نمایشگاه در زمان بازدید مقام معظم رهبری به ایشان می‌گفتند جرقه اولیه این فناوری از سخنان شما به ذهن ما خطور کرد و یا شما در جلسات خود ما را به پرداختن به این فناوری‌ها تشویق کردید.

تشخیص صلاحیت سه هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در كشور
معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینكه در همه دنیا و به خصوص در ایران توجه به اقتصاد دانایی محور در مدیریت شهری دیگر بحثی زینتی اطلاق نمی شود تا تنها با آن تبلیغ کرد، گفت: این رویکرد یکی از تاکیدات رهبر انقلاب است و توجه به علم نیازی جدی برای فعالیت های اقتصادی است. محمود شیخ زین الدین به عنوان دیگر سخنران مراسم افتتاحیه نمایشگاه افزود: از حدود سال ۱۳۷۴ موضوع جدید در این شهر به نام «اقتصاد دانش بنیان محور اصفهان باشد»مطرح شد و این مهم منجر به تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی در اصفهان شد. وی با اشاره به اینکه اصفهان در تامین منابع شرکت های دانش بنیان فعال است، اضافه کرد: مسائل در مدیریت شهری بسیار پیچیده است که دیگر با روش های معمولی نمی توانیم پاسخگوی مشکلات باشیم. معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اکثر مشکلات می توانند با یک نوآوری محور کسب کار ایجاد کند، بیان کرد: زباله و حمل و نقل عمومی به عنوان یک معضل شهری است؛ اما این معضل می توانند به یک فرصت اقتصادی تبدیل شود. وی با تاکید براینکه اصفهان بیشتر تعهدات خود را برای آرامش شهر و شهروندان انجام داده است، اظهار کرد: در دو سال گذشته به دلیل تعامل مناسبی که با بین معاونت علمی و ۱۰ دانشگاه کشور انجام شد ۱۰۰هزارمتر مربع فضای جدید نیز به حوزه نوآوری اختصاص داده شد. معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه در بازارسازی محصولات دانش بینان فعالیت كمی اجرا شد، گفت: ۴۰ درصد از هزینه تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز در دانشگاه ها توسط معاونت علمی تامین شد به طوری که طی سه سال گذشته نیز ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه تجهیزاتی که در ایران به صورت ساماندهی شده تولید نمی شد، تامین شد. وی افزود: امروزه سه هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران تشخیص صلاحیت شده و حدود سه هزار دیگر شرکت نیز در صف تشخیص صلاحیت هستند. شیخ زین الدین تاکید کرد: دولت با وجود مشکلات خود برای اولین بار بیش از دو هزار میلیارد تومان برای شرکت دانش بینان تخصیص داد .معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی تاکید کرد: اعضای جدید شورای اسلامی شهر نیز با مبنای اهمیت اقتصاد دانایی محور آشنا هستند و امیدواریم این فرایند را دنبال کنند تا مسائل اجتناب ناپذیر با قدرت و قوت ادامه پیدا کند.

علم و فناوری مبنای فعالیت های اصفهان
شهردار اصفهان با اشاره به اینكه شهرهای قرن ۲۱ را شهرهای دانشی می گویند و رویکردی دانشی در شهرها مطرح می شود، گفت: اتمسفر دانش در نصف جهان جاری است و علم و فناوری مبنای فعالیت های اصفهان است. دكتر جمالی نژاد در آیین افتتاحیه نمایشگاه و جشنواره فناورهای نوین شهری با تاكید بر اینكه ما باید به سمت شهرهای دانشی و دانش محور حرکت کنیم، ادامه داد: در تمام اقدامات شهری و رویکردها تبدیل علم به دانش و ثروت را نباید فراموش کرد. وی تصریح کرد: در «اصفهان ۱۴۰۰» بنا داریم شهر اصفهان را به شهر دانش محور، دوستدار محیط زیست، شهر خلاق و دوستدار کودک تبدیل کنیم.شهردار اصفهان با اشاره به اینکه استاندار اصفهان اولین محور توسعه این استان را «علم و فناوری» اعلام کرده است، گفت: امیدواریم رژیم جدیدی در توسعه شهری شهرها شاهد باشیم و شهرها به سمت شهرهای کارآفرین و فن آفرین حرکت کنند.وی یادآور شد: اگر زمانی مشخصات شهرهای پیشرفته، تعداد صنعتگران، کارگاه های فعال و آموزشگاه های صنعتی بودند، باید امروز از سمت فناوری های سخت به سمت فناوری های نرم حرکت کنیم.وی ادامه داد: در طول سال های گذشته خوشبختانه با حمایت همه مسئولان شهری، استانی و کشوری، شهر اصفهان عناوین خوبی را در زمینه های مختلف کسب کرده است. شهردار اصفهان گفت: کسب عنوان شهرخلاق برای شهر اصفهان بسیار ارزنده بود هر چند من معتقدم اصفهان با داشتن حمام خسروآقا، منارجنبان و دیگر آثار فاخر تاریخی خود از سالهای گذشته، خلاق بوده است. وی ابراز امیدواری کرد این جشنواره بتواند نه تنها در جهت ارتقا، دانش محوری شهر اصفهان مؤثر باشد، بلکه پشتوانه خوبی برای افزایش همگرایی، پویایی و گسترش همکاری های مشترک بین بخش های علمی و اجرایی باشد و چالش ها و تهدیدهایی را که کلانشهرها را دربر گرفته است، به نوعی برطرف کند.

به دنبال ایجاد دودکش‌های جدید در اصفهان نیستیم
رسول زرگر پور، استاندار اصفهان از دیگر سخنرانان جشنواره با اشاره به اینكه با توجه به داغی فصل گرما، رویداد بین المللی فناوری های نوین هم گرمای خاصی به شهر بخشیده است و این موضوع برای تحقق آینده روشن اصفهان موثر است، گفت: موفق شدیم بعد از 16 سال اولین منطقه ویژه علم و فناوری را در شهر اصفهان تاسیس کنیم. وی افزود: اصفهان دیگر ظرفیت دودکش‌ها و موتورپمپ‌های جدید را ندارد و این شهر برای توسعه راهی جز علم و فناوری ندارد. زرگرپور با بیان اینکه به دنبال ایجاد دودکش‌های جدید در اصفهان نیستیم و دودکش‌های موجود را هم آرام‌آرام پایین خواهیم کشید و خاموش می‌کنیم، تصریح کرد: برای توسعه استان هیچ راهی به جز مسیر علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، علم را به ثروت تبدیل کنیم، یعنی همان کاری که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اتفاق می‌افتد. استاندار اصفهان افزود: قرار است تمام اصفهان به شهرک علم و فناوری تبدیل شود و معنی منطقه ویژه علم و فناوری همین است. وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته تصمیم گرفته شد پارک علم و فناوری در حوزه سلامت در جنوب شهر اصفهان تأسیس شود که تاکنون 20 شرکت در این مورد تشکیل شده است. زرگرپور با تقدیر از شهرداری اصفهان برای برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره فناورهای نوین شهری گفت: این اولین قدم اجرایی برای استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در استان اصفهان است. از تمام اساتید دانشگاه‌ها و اید ه‌پردازان درخواست می‌کنم به ایده ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری بپیوندند چون تنها راه نجات استان اصفها ن همین است.

پیوند ده ها پروژه فن آور گمنام به بازار مصرف
رئیس جشنواره فناوریهای نوین شهری نیز با اشاره به اینكه اصفهان با ۳۲ هزار دانشجوی دکتری دومین شهر علمی کشور است و ظرفیت خوبی برای توسعه علم و فناوری دارد، گفت: اصفهان با تمدن غنی پذیرای شما برای توسعه علم و فناوری است و امیدواریم در این روزها با تاریخ این شهر بهتر آشنا شوید.نیلفروشان افزود: در این جشنواره طی سه روز ۶۳ سمینار و نشست علمی در شش محور توسعه شهری و فناوری های نوین برنامه ریزی شده است. به گفته وی بیش از ۴۰ رسانه در حال فعالیت و همکاری فناورانه در میدان نمایشگاه و نه در حاشیه آن هستند. نیلفروشان با تاكید بر اینكه همه مراحل چرخه تکامل علم تا ثروت و تجاری سازی در این نمایشگاه مشهود است، گفت: بعد از تاسیس اولین مرکز فناوری های نوین شهری کشور در اصفهان در سال 94، امروز ده ها پروژه فن آور گمنام را شناسایی وارزیابی آنها را با کارشناسی های گسترده انجام داده ایم و به بازارهای مصرف پیوند زده ایم.وی حضور شرکت های خارجی را صرفا جهت بومی سازی و آوردن دانش فنی از این شرکت ها عنوان كرده و ادامه داد: اصفهان با داشتن ۱۸۰ دانشگاه، ۹ هزار شرکت تولیدی و تجاری، ۸۰ منطقه صنعتی و به عنوان دومین شهر علمی کشور با ۳۲ هزار دانشجوی فوق لیسانس و دکتری، برای انجام تعاملات تجاری، علمی و فرهنگی اعلام آمادگی می کند. وی تاكید كرد: این رویداد می کوشد تا دستاوردهای جمعی کاربردی برای کشور به ارمغان آورد و «ما می توانیم» را به کشور یادآور شود، زیرا به این آرمان باور داریم و در این مسیر مصرانه می کوشیم.

توانمندیهای علمی شهر اصفهان باید به شهرهای دیگر سرایت کند
پروفسور سومرو، مدیر بنیاد علمی اکو نیز در این مراسم با تاكید بر اینكه توانمندی های علمی شهر اصفهان باید به شهرهای دیگر ایران هم سرایت کند، گفت: بسیار خرسندم که اولین ملاقاتم را با شهردار اصفهان برای بررسی چگونگی استفاده از علم و تکنولوژی برای تامین امنیت و رفاه شهروندان داشتم.وی با بیان این مطلب كه شهردار اصفهان ایده های خوبی دارد و برای تحقق این ایده ها نیاز به ایده است و فکر می کنم، آقای نیلفروشان قدرت رهبری خوبی در گردآوری سهام داران دارند، ادامه داد: من با بازدید از خانه ریاضی شهر اصفهان تحت تاثیر قرار گرفتم و با شهردار اصفهان صمیمانه کار خواهیم کرد و توانمندیهای علمی شهر اصفهان باید به شهرهای دیگر ایران هم سرایت کند.وی گفت: بنیاد علمی اکو یک شرکت دولتی متشکل از ۱۰ شرکت است که دبیرخانه آن در تهران و دبیرخانه اصلی آن در پاکستان است و روابط بین آن کشورها و ایران تا به حال برقرار بوده و برنامه های مختلفی را سازماندهی کرده است.مدیر بنیاد علمی اکو خاطرنشان کرد: این همکاری به منظور توسعه علم و فناوری است و سعی داریم در سطوح بالاتری باهم کار کنیم تا نسل های بعدی از امکانات بهتری برای زندگی برخوردار باشند.

ایمن کردن جامعه از حوادث با به كارگیری علم و فناوری
اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان دیگر سخنران مراسم افتتاحیه جشنواره با تاكید بر به کارگیری علم و فناوری برای ایمن کردن جامعه از حوادث گفت: نیمی از نمایشگاه فناوری های نوین مربوط به مدیریت بحران است، چرا که کشورما یک کشور پرحادثه است. وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران یک علم است، افزود: اگر تجهیزات ما با نیازهای روز جامعه فراهم نشود و مخاطرات و پیامدهای آنها را به خوبی نشناسیم و اگر هماهنگی برای مدیریت بحران نباشد، نمی توانیم حوادث را مدیریت کنیم. نجار با اشاره به اینكه با به کاری گیری علم و خرد و اندیشه می توان حوادث سهمناکی را از خود دور کنیم و از خسارات حوادث بکاهیم، تصریح كرد: اگر امروز زلزله ای شش ریشتری در تهران بیاید آیا ما آمادگی کامل برای جلوگیری از این بحران را داریم؟ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر نتوانیم از تجهیزات موجود در زمان خطر استفاده کنیم، در واقع فقط انبارداری آنها را انجام داده ایم. نجار به حادثه مدرسه شین آباد آذربایجانی غربی اشاره و تصریح کرد: وقتی بخاری آتش گرفت معلم با درایت می توانست همه دانش آموزان را خارج کند، زیرا اگر همه مدرسه در آتش می سوخت هزینه آن کمتر از خساراتی است که در حال حاضر تحمیل شده است.وی ادامه داد: اگر همه مدرسه در آتش می سوخت، می شد آن را بار دیگر از نو ساخت؛ اما باید اعلام کنم که تاکنون برای درمان و دیگر کمک ها به دانش آموزان شین آبادی ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده و باز هم این موضوع در پاستور دنبال می شود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: این حادثه کوچک به حادثه ای بین المللی تبدیل شد، لذا آیین نامه ها و دستورالعمل ها باید درست تنظیم و اجرا شوند. وی با تاکید بر اینکه ضرورت های زمان بحران را باید شناخت و از امکانات درست استفاده کرد، افزود: باید از تجربیات سایر کشورها هم در این زمینه استفاده کرد. نجار بیان کرد: باید از همه صاحبان اندیشه در این زمینه استفاده کرد و طرح ها تبدیل به برنامه و دستورالعمل برای کار و تلاش بیشتر شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار