قید و بند وارداتی ها

دی ماه سال گذشته بود كه وزارت صنعت ، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات تمام خودروهای سواری وارداتی را متوقف كرد . هدف از عملیاتی كردن چنین اقدامی ساماندهی قوانین و مقررات واردات و جلوگیری از واردات بی رویه خودروها عنوان می شود... .

اصفهان زیبا: دی ماه سال گذشته بود كه وزارت صنعت ، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات تمام خودروهای سواری وارداتی را متوقف كرد . هدف از عملیاتی كردن چنین اقدامی ساماندهی قوانین و مقررات واردات و جلوگیری از واردات بی رویه خودروها عنوان می شود. از زمانی كه چنین مصوبه ای وارد فاز اجرایی شد، تنها این نمایندگی های رسمی هستند كه تعیین كننده خودروهای وارداتی اند و دیگر واردكنندگان متفرقه مجاز به واردات و ثبت سفارش خودرو نیستند. با وجود این و در حالی كه با اجرای چنین مصوبه ای انتظار می رود بازار خودرو واكنش منفی به این موضوع نشان داده و قیمت وارداتی ها روند افزایشی خود را طی كند؛ اما به اعتقاد برخی از فعالان بازار خودرو توقف سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی هیچ گونه تاثیری در بازار خودروهای داخلی و خارجی نداشته است و این اقدام نه منجر به افزایش قیمت ها شده ، نه انحصاری در بازار ایجاد كرده است و نه پیامدهای منفی برای مصرف كنندگان به همراه داشته است.

براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرط ثبت سفارش واردات خودرو داشتن نمایندگی مجاز آن برند ( نشان) وارداتی و شبکه خدمات پس از فروش به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. پیش بینی های برخی از كارشناسان بر این اساس است كه با اجرای چنین مصوبه ای از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت، واردات خودرو در انحصار چند شركت خاص قرار خواهد گرفت؛ زیرا واردكنندگان متفرقه ای كه خودروها را با نرخ پایین‌تری عرضه می كردند، حذف شده و در این شرایط مصرف كنندگان ناچار می شوند تنها از چند شركت خاص خودرو خریداری كنند كه خریداران خودروهای وارداتی متحمل ضرر می شوند. انحصاری شدن بازار خودرو یكی دیگر از مواردی است كه براساس پیش بینی های كارشناسان با اجرای چنین مصوبه ای پرنگ تر خواهد شد و همزمان با انحصاری شدن بازارخودروهای وارداتی نرخ وارداتی‌ها نیز به دنبال آن افزایش خواهد یافت. به زعم برخی از منتقدان، اجرای این مصوبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمینه را برای سودجویی برخی از شركت ها فراهم كرده و با انحصاری شدن بازار منجر به تضییع حقوق مصرف‌كنندگان شده است. ایسنا در این باره نوشته است كه دلیل عملیاتی شدن چنین مصوبه ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، دستورالعمل ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی در راستای ساماندهی واردات و بازار ارز بوده است. در این دستورالعمل از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده که از واردات خودرو و دیگر کالاهای سرمایه‌ای با دوام از سوی شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش هستند، جلوگیری کند.واردكنندگان متفرقه سهم زیادی از بازار خودرو را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است كه با اجرای این مصوبه دست این واردكنندگان از بازار كوتاه شده و این امر در بازار خودرو بی تاثیر نیست. اصفهان زیبا درباره این موضوع كه تا چه اندازه بازار نسبت به چنین مصوبه ای واكنش منفی نشان داده، اظهارنظر چند تن از فعالان بازار خودرو را بررسی كرده است.

انحصاری شدن بازار خودرو هوچی بازی است
در این باره مشاور انجمن خودروسازان كشور به اصفهان زیبا می گوید: سالیانه 100 هزار دستگاه خودرو وارد كشور می شود كه این خودروها از مشتریان خاصی برخودار هستند و توقف سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی اقدامی است كه هیچ گونه تاثیری در بازار خودروهای داخلی و وارداتی نگذاشته است.داوود میرخانی رشتی می گوید به اعتقاد برخی این اقدام منجر به انحصار در بازار خودروهای وارداتی شده است؛ اما این صحبت ها هوچی بازی است و در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاده است. بلكه برخی رقبا تلاش می كنند برای حفظ منافع خود چنین صحبت هایی را مطرح كنند. در این زمینه كاظم محمدی نیكخواه ، فعال بازار خودرو نیز در گفت و گو با اصفهان زیبا معتقد است كه عرضه خودروها بیشتر از تقاضا بوده است و توقف سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی در بازار خودروهای داخلی تاثیرگذار نبوده است؛ از طرفی هم این اقدام روی قیمت خودروهای وارداتی نیز تاثیر چندانی نداشته است و اگر هم قیمت ها وارداتی ها تحت تاثیر قرار بگیرد این امر به دلیل نوسان دلار است.

یک قشرخاص با توقف ثبت سفارش ضرر نمی كنند
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان به اصفهان زیبا می گوید: حدود 3 تا 5 درصد بازار به خودروهای وارداتی اختصاص دارد و توقف سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی كه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، به دلیل ساماندهی ضوابط و قوانین در حوزه وارداتی هاست و این اقدام هیچ گونه تاثیری در بازار خودروهای وارداتی و بازار خودروهای داخلی نداشته است. اینطور كه محمدرضا نجفی منش می گوید، در سال جاری حدود 70 یا 80 درصد واردات خودرو افزایش داشته است و به همین دلیل این تصمیم گرفته شده تا از واردات بی رویه جلوگیری شود. به گفته رئیس كمیسیون كسب وكار اتاق بازرگانی تهران، این اقدام در زندگی مردم تاثیری نداشته است؛ زیرا خودروهای وارداتی گران قیمت هستند. مشتریان آنها در كشور فقط قشر خاصی هستند. به همین دلیل مشكلی برای صنعت یا وضعیت اقتصادی مردم ایجاد نمی شود. نجفی منش درباره تاثیر توقف سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی در قیمت وارداتی ها نیز می گوید :« بازار خودروهای وارداتی بازار كوچكی است و با درصدی افزایش قیمت وارداتی ها نیز هیچ گونه مشكلی برای یک قشر خاص كه مصرف كننده این خودروها هستند ایجاد نمی شود»

آشفتگی بازار و روند صعودی قیمت وارداتی ها
صحبت های كارشناسان مبنی بر بی تاثیر بودن توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی در حالی است كه نایب رئیس انجمن واردكنندگان خودرو به اصفهان زیبا اینگونه توضیح می دهد: در حال حاضر هم برندهای رسمی و هم برندهای غیررسمی امكان ثبت سفارش خودروی وارداتی را ندارند و در شرایطی كه به هیچ وجه امكان ثبت خودروی وارداتی وجود ندارد و سایت متوقف شده، پس انحصاری نیز در بازار خودرو ایجاد نشده است. با این شرایط اگر روند به همین صورت پیش رود قیمت وارداتی ها افزایش پیدا خواهد كرد. كوروش مرشد سلوک می گوید: با عملیاتی شدن این مصوبه، بازار عرضه و تقاضا آشفته شده است و زمانی كه شرایطی برای عدم تامین كالا ایجاد شود، متناسب با تقاضا عرضه صورت نمی گیرد و با افزایش تقاضا و كاهش عرضه قیمت ها روند صعودی پیدا خواهد كرد. مرشد سلوک بیان می كند: براساس اظهار نظرهای محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت هدف از اجرای این مصوبه یعنی توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی این است كه از واردات بی رویه خودرو در ماه های آینده جلوگیری شود؛ اما قطع‌كردن واردات گری ماركت منجر شد تا از ثبت سفارش هایی كه در اختیار دارند، تنها در سه ماهه نخست استفاده كنند وهمین امر افزایش واردات را به دنبال داشت؛ این در حالی است كه اگر این اقدام صورت نمی گرفت، شاهد كاهش واردات نیز بودیم . وی معتقد است توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی منطقی نیست و منجر به آشفتگی بازار خودرو شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار