فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت نگهبان حقیقی دژ مستحکم دین و اسلام

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان گفت: امام حسین (ع) برای حفظ دین و بقای اسلام قیام کرد و فرهنگ عاشورایی که الگوی همیشگی انقلاب اسلامی است را خلق کردند و رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس با تاسی از مکتب عاشورا ابهت استکبار راشکستند و عظمت ایران اسلامی را به جهانیان نشان دادند.

واقعه عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) را باید پیامد وقایع و اتفاقاتی دانست که طی دوران بعد از وفات رسول گرامی اسلام(ص) اتفاق افتاد و از این جهت خارج شدن حکومت و جامعه از مسیر هدایت حقیقی خود و انحراف از مسیر اصلی بر اثر سیاست‌بازی‌ها و مکر و حیله کسانی که تشنه قدرت بودند را می‌توان از علت‌های اصلی وقایع دلخراش آن دوران دانست. حوادثی همچون عاشورا که در فاصله‌ای کوتاه بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) اتفاق افتاد از جمله بزرگ‌ترین وقایعی است که مجموعه شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران را رقم زد اما از زمان وقوع آن در روز عاشورا به بعد اتفاقات و حوادثی رخ داد و بر اهل‌بیت امام حسین(ع) روزگاری و وقایعی دلخراش رقم خورد که چه‌بسا سخت‌تر از حوادث آن روز بوده باشد. وقایعی که با بازگشت اهل‌بیت امام حسین(ع) به کربلا پس از ۴۰ روز یعنی در روز اربعین مجموعه‌ای تاریخ‌ساز را ثبت کرد که برای همیشه ایام جاودانه خواهد ماند.


این وقایع تاریخی، بیانگر رنج و مشقت‌های سختی است که حضرت زین‌العابدین(ع) و حضرت زینب(س) و اهل‌بیت امام حسین(ع) به جان خریدند تا بتوانند عاشورا و پیام آن را به گوش تمام بشریت برسانند و اگر نبود این رشادت‌ها و خطبه‌خوانی‌ها و فریادها علیه ظلم یزید، معیاری عملی برای تمایز حق از باطل در دین باقی نمی‌ماند. به همین دلیل است که روز اربعین شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام از عظمت و جایگاه رفیع و بلندمرتبه‌ای در فرهنگ شیعی برخوردار بوده و زیارت آن حضرت در این روز از علامت‌ها و نشانه‌های شیعه عنوان شده و روایات معتبر اسلامی از اهمیت این مسئله و تأکید پیشوایان دین بر زنده نگهداشتن یاد و خاطره جان‌بازی‌های شهیدان کربلا حکایت دارد و تعابیری که در روایات ما در این باره وارد شده بسیار شگفت‌انگیز است .

حجت الله صفرپور در نشست ستاد اربعین حسینی شهرستان لنجان با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین، نمایش اقتدار جبهه‌ حق در برابر ظلم جهانی است، اظهار کرد: مروری گذرا بر روایات پیامبر و اهل‌ بیت(ع) به خوبی نشان می‌دهد که از منظر فرهنگ ناب شیعه زیارت امام حسین(ع)، گریه و سوگواری بر مصائب آن امام و بزرگداشت ایام شهادت آن حضرت و یاران مظلومش، از جایگاه بلند و برجسته‌ای برخوردار است .

وی افزود: توجه عمیق و جامع به حوادث عاشورا تا اربعین می‌تواند تا حدی سرّ این امر را آشکار کند چراکه اربعین مقطع پایان‌ یافتن اسارت اهل‌ بیت(ع)، کامل‌شدن رسالت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در رسوا ساختن یزیدیان و رساندن پیام خون سرخ حسین به گمراهان کوفی و شامی است، حال چه اربعین را آغاز حرکت آن‌ها از شام بدانیم و چه زمان رسیدن‌شان به کربلا .

پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان تصریح کرد: از سوی دیگر اربعین، مبدأ حرکت جوشنده و تمام‌ ناشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی نیز به شمار می آید چراکه پس از اربعین به این سو است که تمام همت و تلاش امامان اهل‌بیت و شیعیان و دوستانشان صرف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره امام حسین(ع) و ورود در مبارزه‌ای فرهنگی علیه نظام ستم کار اموی و پس از آن نظام عباسی و همه نظام‌های ستمگر در طول تاریخ است .


وی ادامه داد: باید توجه داشت پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است چراکه حادثه عاشورا و بر زمین ریختن خون‌های پاک امام حسین(ع) و یاران قهرمانش، بهترین انرژی و سرمایه برای چنین مبارزه تمام‌ناشدنی و مستمر تا قیام قیامت است .

صفرپور اضافه کرد: زنان سهم بزرگی در نهضت عاشورا و زنده نگه داشتن این واقعه عظیم تاریخی داشتند و بی تردید آنان توانستند با ایجاد روحیه ایثار و از خودگذشتگی و تشویق همسران و فرزندان خود و پرستاری از مجروحین، بیماران و کودکان در رساندن پیام شهدا و هدف امام حسین (ع) نقش آفرینی کنند .

وی عنوان کرد: زنان امروز نیز با الگوگیری از زنان عاشورایی، موظفند در اصلی ترین هسته اجتماع یعنی خانواده، بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان فراهم آورند .

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان بیان کرد: باید به این مهم توجه داشت که قاموس شهید و شهادت برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است و شهیدان ما با تاسی از مولای خود این راه پر افتخار را انتخاب کرده اند و عزت و سربلندی ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا و ایثارگران است.

فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت نگهبان حقیقی دژ مستحکم دین و اسلام

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت نگهبان حقیقی دژ مستحکم دین و اسلام است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) برای حفظ دین و بقای اسلام قیام کرد و فرهنگ عاشورایی که الگوی همیشگی انقلاب اسلامی است را خلق کردند و رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس با تاسی از مکتب عاشورا ابهت استکبار راشکستند و عظمت ایران اسلامی را به جهانیان نشان دادند.


صفرپور اذعان کرد: از این رو همه مسئولان باید با معرفی الگوهای عینی ایثار و شهادت، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه سازند.

وی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین مراسمی با شکوه و تأثیرگذار در تکریم اربعین و تعظیم شعائر الهی است، تاکید کرد: به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، اربعین شروع جاذبه مغناطیسی حسینی است که زندگی سعادتمند را برای مؤمنان به ارمغان می‌آورد لذا باید با بهره گیری از این فرصت در جهت تقویت و تحکیم ارزشهای دینی، باورها و اعتقادات جوانان و همچنین تقویت وحدت بین مسلمانان برای خنثی سازی دسیسه های دشمن بهره مند شد .

پیاده روی اربعین مراسمی با شکوه و تأثیرگذار در تکریم اربعین

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان متذکر شد: آنچه امام حسین(ع) برای آن قیام کرد و به شهادت رسید در روح و اندیشه زوار حرم سید الشهداء(ع) رخنه کرده و ظلم ستیزی و حرکت در مسیر صدیقین و توجه به امر به معروف و نهی از منکر در وجود آنها نمایان شده است .

وی با اشاره به اینکه حرکت اربعین به معنای ابدی شدن قیام امام حسین(ع) است، یادآور شد: در اجتماع اربعین شاهدیم که به جای حرکت‌های آزار دهنده حرکتی وحدت بخش حاکم است و این اجتماع توانسته در سطح جهان به مقابله با شیعه انگلیسی و سنی انگلیسی بایستد و با تابلو ظلم ستیزی و آزادی خواهی و دفاع از مظلوم بهترین پیام سیاسی و اجتماعی را به جهان ابلاغ کند .

پیاده روی اربعین همایش سیاسی و معنوی جهان اسلام در برابر استکبار

صفرپور تصریح کرد: حرکت اربعین و پیاده‌روی سنی و شیعه بهترین چهره از اسلام و وحدت حاکم در میان مذهب را نشان می‌دهد، وحدتی که نشان می‌دهد اگر اهل بیت(ع) محور باشند می‌توان وحدت بین شیعه و سنی را جهانی کرد و این چیزی است که وهابیت و استکبار و آمریکا و اسرائیل از آن وحشت داشته و با آن مبارز می‌کنند .


وی در پایان با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی عنوان کرد: کمیته‌های خوبی برای پیگیری برنامه‌های مربوط به این همایش بزرگ تدوین‌شده است و برای رفاه حال مردم و زائران حسینی تمام ظرفیت‌های موجود بسیج بکار گیری خواهند شد چراکه سپاه و بسیج یک‌نهاد مردمی است و همواره در امر خدمت‌رسانی به شهروندان پیش‌قدم است .

در ادامه این نشست حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی گفت: باید گفت که طبق برخی از اسناد و روایات وارده از برخی از بزرگان دیگر، روز اربعین روزی است که اهل بیت پاک و مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) بعد از مشقات و گرفتاری های بسیار که در اسارت و اسیری متحمل شدند در راه بازگشت به مدینه، در روز بیستم ماه صفر به کربلای معلی بازگشتند و طی مراحلی، رأس مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) را همراه با بدن شریف ایشان به خاک سپردند .

اجتماع عظیم اربعین، مشتی محکم بر دهان استکبار جهانی

وی افزود: نکته دیگر و قابل توجه در باب واژه اربعین این است که، این واژه و لغت در فرهنگ و آیین مبارک اسلام دارای ارزش و فضیلت معین و والایی است لذا یاد توجه داشت واژه اربعین در برخی روایات و منابع، مظهر و مرز بین حق و باطل نیز بیان شده است.

امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: بنابراین در باب ارزش و مقام واژه اربعین باید عنوان کرد که، این مفهوم به دو دلیل و شاخصه مهم، یکی سبقه و سابقه تاریخی و دیگری جایگاه و موقعیت این مفهوم و معنی در باور و آییین اسلامی و دینی بسیار اثر گذار است.

وی ادامه داد: حرکات و مواجهاتی که بعد از واقعه عظیم عاشورا، در جامعه معاصر آن دوره اتفاق افتاد بیشتر در عرصه و موقعیت مقاومت و رویارویی با حاکمیت جبّار و خون ریز بنی امیّه شکل و قوام گرفت لذا باید گفت اساساً رویداد و واقعه اربعین، یک رویداد مقاومتی و ایستادگی در برابر حاکمان و جبّاران و ددمنشان تاریخ تبیین شده است.


صفرزاده تهرانی اضافه کرد: باید توجه داشت طبق اسناد و روایات، زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین، از خود واقعه و رخداد عاشورا بزرگتر و سترگتر است.

وی عنوان کرد: در روایت و از لسان مبارک حضرت امام عسگری(ع) در باب جایگاه و موقعیت اربعین آمده است که، یکی از نشانه های مومن زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) است و این موقعیت برای این است که بعد از چهل روز از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) با فرا رسیدن اربعین، به تدریج پیام و نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) به اطلاع و آگاهی مردم رسید .

رویکرد اربعین در همه دوران، درس مقاومت و ایستادگی و آموختن آزادی و آزادگی است

امام جمعه زاینده رود بیان کرد: با فرارسیدن اربعین حسینی و با روشنگری و اطلاع رسانی عظیم حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، دنیای اسلام و جهان تشیع به مرور، آماده قیام ها و نهضت های عظیم و پرشکوهی در مواجهه با استکبار و استبداد آن دوران شدند بنابراین رویکرد اربعین چه در دوره معاصر آن و چه در همه دوران، درس مقاومت و ایستادگی و آموختن آزادی و آزادگی است.

وی خاطرنشان کرد: در زیارت شریف اربعین آمده است که «السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ»، یعنی اینکه سلام و درود به ولی خدا و دوست او، اگر ما این نکته و مهم را مورد نظر قرار دهیم که، رهبری جامعه باید درست جانشین خداوند وحبیب او باشد، قطعاً به یکی از اساسی ترین شاخصه های تمدن سازی اسلامی دست پیدا کرده ایم.

صفرزاده تهرانی اذعان کرد: شاخصه دیگر در راه و مسیر رسیدن به تمدن الهی و اسلامی از منویات و تعالیم نهضت عظیم عاشورا و واقعه اربعین، بحث روشنگری و عرضه صحیح و اصولی مبانی الهی و اسلامی در سطوح مختلف اجتماع و جامعه است و در این مسیر باید برای بیداری و آگاهی مردم و توده های آن تلاش و کوشش و مجاهدت کرد .

وی متذکر شد: در زیارت شریف اربعین می خوانیم که «خدایا ما شهادت می دهیم که حضرت سیدالشهدا(ع) جان گرامی و باارزش خود را فدا نمود تا مردم و جامعه با تعالیم و منویات الهی و اسلامی آگاه شوند» بنابراین آگاهی و بیداری مردم و جامعه از غفلت و نادانی و کج روی، اصل مهم و اساسی دیگری است که در باید دراین باب به آن توجه کرد .


فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، کنار زدن و از بین بردن بدعت ها و ضد ارزش ها است

امام جمعه زاینده رود تاکید کرد: باید توجه داشت فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، کنار زدن و از بین بردن بدعت ها و ضد ارزش ها است.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) در بیان فلسفه قیام خود می فرمایند مردم من شما را به سوی خدا و رسول خدا(ص) دعوت می نمایم، زیرا سنت و بنیاد ارزشمند خدا و رسول اکرم(ص) از بین رفته است ارزشهای اساسی و بنیادی کنار رفته اند و ضد ارزش ها جایگزین شده اند، اگر شما فرمان مرا بپذیرید و امر مرا اطاعت کنید، من شما را به آن جامعه و مسیر و فرهنگی که مورد نظر خداوند تبارک و تعالی و رسول مکرم اسلام(ص) است هدایت و رهنمون خواهم کرد .

امام جمعه زاینده رود در پایان با اشاره به اینکه واقعه تاریخ ساز عاشورا و تداوم این قیام با حرکت های عظیمی مانند اربعین حسینی ماندگار خواهند بود، گفت: امروز برای رسیدن به تمدن الهی و اسلامی مورد نظر باید در هرچه باشکوهتر و باصلابت تر برگزار کردن مراسم های مذهبی در محرم و صفر و هم چنین پیاده روی اربعین، گام برداریم و در حفظ و نشر منویات و تعالیم نهضت و فرهنگ حسینی تلاش و مجاهدت کنیم .

پیش‌بینی مشارکت ۱۰ هزارنفری شهروندان لنجان در مراسم اربعین حسینی

در پایان این نشست رجبعلی رحیمی رئیس ستاد بازسازی و عتبات شهرستان لنجان با اشاره به استقبال پرشور مردم این شهرستان در همایش پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی در سال‌های گذشته گفت: سال گذشته بیش از هشت هزار نفر از شهرستان لنجان در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند .

وی بابیان اینکه احتمال مشارکت ۱۰ هزارنفری شهروندان لنجان در مراسم اربعین حسینی امسال وجود دارد افزود: درصدد هستیم تا به‌نوبه خود خلأهای موجود در مراسم اربعین امسال را پوشش دهیم چراکه با حجم انبوه جمعیت زائران حسینی روبه‌رو هستیم .

رئیس ستاد بازسازی و عتبات شهرستان لنجان به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود برای بهبود امر خدمت‌رسانی به زائران حسینی را ضروری دانست و تصریح کرد: بعضی از امکانات نظیر کانتینرها و یا تریلرها در برخی از نهادها وجود دارد که مدت زیادی است از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌شود لذا در صورت صلاحدید، این مراکز می‌تواند آنها را در اختیار ستاد اربعین حسینی قرار دهند .

رحیمی ادامه داد :با عنایت به حضور میلیونی زائران اربعین حسینی (ع) ضرورت دارد جهت خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به این عزیزان به‌ویژه زائرین شهرستان لنجان، مجموعه‌ای تحت عنوان موکب الشهداء شهرستان لنجان در مسیر نجف-کربلا، ایجاد شود از این رو موکب الشهداء شهرستان لنجان با همکاری فعالان فرهنگی و حمایت مردم عزیز لنجان اربعین امسال و باهدف تأمین بخشی از نیازهای زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در پیاده‌روی اربعین و استقبال از زائران در کشور عراق و در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا خدمت‌رسانی خواهد کرد.


وی ضمن دعوت از مردم لنجان برای تقویت ستاد اربعین این شهرستان اضافه کرد: آحاد مؤمنین و محبین خاندان عصمت و طهارت (ع) می‌توانند در خصوص برپایی موکب الشهداء لنجان مشارکت همه‌جانبه داشته باشند تا به‌نوبه خود در این حماسه تاریخ‌ساز که موجب اقتدار تشیع در جهان می‌شود سهیم گردند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان لنجان عنوان کرد : مشارکت و تقدیم نذوراتی نظیر پتو، موکت و مواردی از این قبیل توسط خیرین، اصناف مختلف، کشاورزان عزیز و هیئت های مذهبی می‌تواند ما را در این امر معنوی کمک کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار