ماه گرفتگی جزئی را در شامگاه ۱۶ مرداد از آسمان ایران مشاهده کنید

شانزدهمین روز مرداد ۱۳۹۶، زمین شاهد پدیده ماه گرفتگی یا خسوف خواهد بود که در ساعت ۲۰:۱۰ در آسمان ایران قابل مشاهده است.

شانزدهمین روز مرداد ۱۳۹۶، زمین شاهد پدیده ماه گرفتگی یا خسوف خواهد بود که در ساعت ۲۰:۱۰ در آسمان ایران قابل مشاهده است.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: امروز یک ماه گرفتگی جزئی یا نیم سایه ای با حداکثر گرفتگی ۲۵% در آسمان جنوب شرق قابل مشاهده خواهد بود و اولین تماس سایه زمین و سطح ماه ساعت '۸:۱۰ شامگاه این روز اتفاق می اُفتد و ساعت '۱:۲۰ بامداد روز سه شنبه ۱۷ مردادماه جاری آخرین تماس سایه زمین و لبه ماه اتفاق خواهد افتاد.

مهدی اسحاقی در ادامه افزود: البته از ساعت '۲۱:۵۲ که ماه وارد سایه زمین شود (تماس دوم) یعنی شروع ماه گرفتگی، شما متوجه تغییر رنگ ماه می شوید و در حالت حداکثر این گرفتگی یعنی ساعت '۲۲:۵۱ که در این حالت ۲۵% سطح ماه در سایه کامل قرار میگیرد و به همین دلیل به آن ماه گرفتگی جزئی می گویند، رنگ ماه به تیره ترین حالت میرسد و به آن اوج گرفت گویند.

وی با اشاره به اینکه از ساعت '۲۳:۴۸ ماه از داخل سایه کامل خارج میشود (تماس سوم)،گفت: مدت زمان کل این ماه گرفتگی (بین تماس اول تا تماس چهارم یا آخر) ۵ ساعت و ۱ دقیقه و مدت زمان ماه گرفتگی جزئی ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه است.

پدیده ماه گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و مانع رسیدن نور خورشید به سظح ماه می شود و ماه در سایه ی زمین فرو می رود. در هنگام رخ دادن ماه گرفتگی، سن ماه ۱۴ روز و در صورت فلکی جدی خواهد بود. ماه فردا ساعت '۱۹:۴۹ طلوع میکند و در ساعت '۵:۳۸ بامداد سه شنبه غروب میکند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار