بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو امضاء شد

قرارداد بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران به ارزش ۶۶۰میلیون یورو بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

قرارداد بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران به ارزش ۶۶۰میلیون یورو بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶، قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنوفرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی امضا شد.

این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه ۱۵۰ هزار دستگاه است.

خودروهای «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می رسد.

براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.

این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و تحت استاندارد شرکت رنودر بازارهای داخلی و خارجی ، فعال خواهد بود.

منصور معظمی رییس هیات عامل ایدرو در این مراسم، گفت: فاز نخست قرارداد با رنو به ارزش ۶۶۰ میلیون یورو برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو است که نخستین تولید اواخر۱۳۹۷ وارد بازار می شود؛ در فاز نخست دو محصول «نیو داستر» و «نیو سیمبل» در داخل کشور تولید می شود که طراحی آنها در مراحل پایانی است و پس از تحویل کارهای اجرایی آغاز می شود.

به گفته معظمی، فاز دوم از ۲۰۱۹ شروع می شود و سه سال طول می کشد که هنوز نهایی نشده است.

معظمی ادامه داد: ۶۰ درصد سهام مربوط به رنو و ۴۰ درصد مربوط به ایران است که ۲۰ درصد مربوط به ایدرو بوده و مابقی در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: مطابق این قرارداد ۳۰ درصد محصول با مسئولیت رنو باید صادر شود که شامل محصول نهایی و قطعه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ورود ایدرو کاملا قانونی است و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت می تواند ۲۰ درصد سهم بازار را داشته باشد؛ همچنین دولت هر لحظه که بخواهد می تواند سهم قانونی ۲۰ درصدی خود را واگذار کند.

وی یادآوری کرد: سهام ۴۰ درصدی ایدرو از سال گذشته به ۲۰ درصد در زمان انعقاد قرارداد کاهش یافته و این سازمان برای اجرا و انعقاد این قرارداد بیش از ۱۰ ماه وقت گذاشته است.

معظمی با پیش بینی اینکه در این قرارداد نزدیک به سه هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود، افزود: مرکزتحقیق و توسعه رنو در ایران قرار می‌گیرد و تربیت نیروی انسانی ماهر و مدیران کارآمدتر از آثار این همکاری‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این قرارداد ساخت گیربکس، شاسی و قطعات دیگر پیش بینی شده و در قراردادی با بلژیک‌ها، تولید گیربکس اتوماتیک نیز آغاز شده است.

گفتنی است؛ در شرایط پس از برجام، شرکت رنو آستین‌ها را بالا زد و برای عقب نماندن از رقیب دیرینه خود یعنی پژو، مذاکره با خودروسازان ایرانی را آغاز کرد.

همکاری رنو در ایران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ سابقه رنو در ایران به همکاری با هر دو خودروساز بزرگ ایران برمی گردد؛ زمانی که سکوی خودروی ال ۹۰ (پلتفرم) برای تولید در اختیار هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار گرفت.

این شرکت از طرفی با پارس خودرو (شرکت زیرمجموعه سایپا) از گذشته همکاری داشته و علاوه بر تولید خودروهای مگان، اکنون پارس تندر، کولیوس و ساندرو را در تولید مشترک خود دارند و از طرفی چند محصول خود از جمله تندر ۹۰ و تندر پیکاپ را با ایران خودروتولید و به بازار عرضه می کند.

مدیران عامل هر دو خودروسازی بزرگ ایران، در آن زمان خود را شریک قدیمی رنو و محق برای ادامه همکاری می دانستند؛ این روند ادامه یافت اما رنو با هیچ کدام از دو شرکت قرارداد امضا نکرد و سرانجام امضای قرارداد با شرکت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) را پذیرفت.

دور جدید همکاری‌های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه ایدرو و رنودر دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، بین «منصور معظمی» رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیر عامل رنو و با حضورمحمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و «کارلوس گون» مدیرعامل رنو آغاز شد.

البته رنو علاوه بر اینکه در دوران تحریم مانند رقیبش پژو، ایران را ترک نکرد، و محصولاتی دیگری همچون تندر ۹۰، پارس تندر و ساندروهاچ بک و استپ وی را به بازار ایران آورد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار