توضیحات دانشگاه اصفهان درباره جابجایی نامناسب پایان‌نامه‌ها

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پی انتشار تصاویری مبنی بر خروج نامناسب پایان‌نامه‌ها از این دانشگاه، گفت: موضوع خروج این پایان‌نامه‌ها از دانشگاه اصلاً صحت ندارد و ما هیچ‌گاه به دنبال این موضوع نبوده‌ایم و این صرفا یک جوسازی غیراخلاقی بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پی انتشار تصاویری مبنی بر خروج نامناسب پایان‌نامه‌ها از این دانشگاه، گفت: موضوع خروج این پایان‌نامه‌ها از دانشگاه اصلاً صحت ندارد و ما هیچ‌گاه به دنبال این موضوع نبوده‌ایم و این صرفا یک جوسازی غیراخلاقی بوده است.

به گزارش ایسنا، امیر رحیمی در جمع خبرنگاران در خصوص تصاویر منتشر شده در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر بار زدن برخی پایان‌نامه‌های دانشجویی و خارج کردن آن‌ها از دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های دانشگاه اصفهان در حوزه بهسازی و بینی‌سازی امور علمی، از سه سال گذشته شیوه‌نامه مربوط به تهیه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا و سیاست‌گذاری در عرصه استفاده و عرضه آن تغییر کرده است.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل این تغییرات نیز بحث جدی تخلفات پژوهشی در کشور است که در برخی موارد نیز ضربه‌های بزرگی را به کشور وارد کرده است که در جریان آن هستیم. علاوه بر این حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دانشگاه اصفهان دلیل دوم آن بوده است که سیاست‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و بعد دیگر آن تسهیل دسترسی همه محققان در کشور و حتی در سطح جهان به پایان‌نامه‌های دانشگاه اصفهان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: پس از اینکه از سه سال گذشته سیاست‌گذاری شد که دریافت پایان‌نامه‌ها به صورت دیجیتالی باشد، صرفا یک نسخه هاردکپی از پایان‌نامه، دریافت و در بخش‌های مخصوص نگهداری می‌شود و اجازه داده نشده است که به لحاظ رعایت مسائل اخلاقی پژوهش و تخلفات پژوهشی نسخه دیگری در جای دیگری از دانشگاه باشد.

رحیمی اظهار کرد: همزمان با این سیاست‌گذاری سامانه‌ای با همکاری شرکت خبره‌ای توسعه داده شده است که سامانه دسترسی و فروش پایان‌نامه‌های دانشگاه اصفهان بوده است که در یک کار بسیار حجیم و سنگین و با یک هزینه نسبتا گزاف سامانه توسعه یافته است و تمامی پایان‌نامه‌های موجود دانشگاه اصفهان در یک کار بسیار طاقت‌فرسا با کمک همکارانی در کتابداری و بخش کتابخانه مرکزی و آن شرکت به صورت دیجیتالی درآورده شده‌اند.

وی تصریح کرد: این سامانه مدتی پیش رونمایی شد و در حال حاظر تمامی محققان کشور می‌توانند به راحتی به پایان‌نامه‌ها دسترسی داشته باشند و در صورت لزوم سفارش داده و آن را به صورت دیجیتالی تحویل بگیرند. در این روش کسی امکان استفاده غیرمجاز و یا استفاده از پایان‌نامه بدون ذکر منبع را ندارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: در خصوص بهینه‌سازی فضا و رسیدن به اهداف، بهسازی فضاها را در دستور کار خود داشتیم و انتقال این پایان‌نامه‌ها از کتابخانه‌های کوچک دانشکده‌های دانشگاه، در دستور کار ما بوده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: برای این کار یک برنامه‌ریزی منسجم انجام شد و مرحله اول آن، این بود که پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه‌ها را با موجودی مخزن اصلی که دارای حدود 16 هزار پایان‌نامه است، تطبیق دادیم که مبادا چیزی نباشد که در دیگر کتابخانه‌ها باشد و در مخزن اصلی نداشته باشیم و اگر این اتفاق نیز می‌افتاد، به مکان اصلی، منتقل و نگه‌داری می‌شود.

وی افزود: پایان‌نامه‌های مازاد را باید نگهداری می‌کردیم، پس بنابراین باید از فضاهای دانشکده‌ها به کتابخانه مرکزی دانشگاه انتقال داده می‌شدند، زیرا اطلاع داشتیم که برخی دانشجویانی که به دنبال این پایان‌نامه‌ها هستند به صورت غیرمجاز به دانشکده‌ها مراجعه و آن‌ها را از کتابخانه‌های اقماری دریافت می‌کنند و به این ترتیب از این پایان‌نامه‌ها استفاده‌های غیر صحیح می‌شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اظهار کرد: شکی در این نیست که در این داستان بی‌سلیقگی در انتقال آنها اتفاق افتاده است، اما موضوع خروج این پایان‌نامه‌ها از دانشگاه اصلاً صحت ندارد و ما هیچ‌گاه به دنبال این موضوع نبوده‌ایم و این صرفا یک جوسازی غیر اخلاقی بوده است که شاید به تحریک برخی انجام شده باشد.

رحیمی گفت: حوزه‌ای که در آن کار می‌کنیم، یک حوزه علمی است و متاسفانه دچار یکی از بازی‌هایی شده‌ایم که من نام آن را بازی‌ سیاسی می‌گذارم که منطقی نیست و از دوستانی که به ظاهر وجهه‌ای علمی دارند، اما رفتاری غیر علمی و غیر آکادمیک دارند، دلگیر هستم.

وی تصریح کرد: پایان‌نامه‌ها جمع‌آوری می‌شود و طبق دستورالعمل به این صورت است که چه در مورد پایان‌نامه و چه در مورد کتاب، اگر مازاد تشخیص داده شوند، سعی می‌شود در چند مرحله برای آنها کاربردی پیدا شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: در خصوص کتاب، ما ابتدا به خود اساتید و سپس به مراکزی همچون آموزش و پرورش و سازمان و ارگان‌ها که اعلام نیاز می‌کنند، هدیه می‌دهیم و اگر در آخر کتاب قابل استفاده نبود به سمت امحای کتاب می‌رویم که آن هم بسیار کنترل شده و با نظارت حراست دانشگاه انجام می‌شود.

رحیمی اظهار کرد: سیاست و ضوابط به گونه‌ای است که آثار علمی حتی‌المقدور در یک جا نگهداری شود که در این صورت الزامی بر نگه داشتن دو یا سه نسخه از آن‌ها نیست و تنها یک نسخه از آن نگهداری خواهد شد که حتی همان یک نسخه نیز در اختیار کسی قرار داده نمی‌شود زیرا ما به این پایان‌نامه‌ها دسترسی دیجیتال داریم و صرفا به دلیل اصول رشته اطلاعات دانش‌شناسی و یا کتابداری قدیم موظف به نگهداری از یک نسخه از آن‌ها هستیم.

وی گفت: پایان‌نامه‌های مازادی که در گذشته 6 یا 7 نسخه از آن تکثیر می شد و متاسفانه سر از دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در می‌آورد و دانشجویان شکایت می‌کردند که با این طرح، جلوی این کار گرفته شد و مطمئن باشید کل کشور به این سمت خواهد رفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: به دلیل اینکه هر سال دانشجو پذیرفته می‌شود، به صورت دائم تولید پایان‌نامه انجام می‌شود و در سال حدود 1600 دانشجوی ورودی ارشد داریم که متناظر با این تعداد 1600 خروجی نیز باید داشته باشیم.

رحیمی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 300 دانشجوی دکترا هرساله جذب می‌شوند که در دوره‌های چهارساله فارغ‌التحصیل می‌شوند و به طور متوسط حدود دوهزار پایان‌نامه در سال تولید می‌شود و در کتابخانه مرکز دانشگاه نگهداری و دیجیتال‌سازی می‌شود؛ به گونه‌ای که اگر کسی نیاز داشته باشد که 10 صفحه از آن را ببیند و بخواهد، این امکان برای او فراهم باشد.

وی افزود: دانشگاه اصفهان یک دانشگاه مادر و جزو 13 دانشگاه برتر کشور است و جامعیت در حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه و مهندسی دارد که در سال‌های اخیر رشد علوم پایه و مهندسی خوبی داشته‌ایم و افتخارات بسیاری را نیز دانشگاه دارد و فکر نمی‌کنیم که با موضوعی به این سادگی، با دانشگاهی که جایگاهی وزین دارد و تاثیرگذاری آن در استان و کشور غیر قابل انکار است، بازی شده باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: هنوز پایان‌نامه‌هایی از سال 1339 در این کتابخانه موجود است و حتی پروژه‌های کارشناسی که ارزش علمی زیادی ندارند و تنها تمرینی هستند که استاد به دانشجویان مقطع لیسانس می‌دهد را نیز در این مکان نگهداری می‌کنیم که هزینه‌هایی را نیز برای نگهداری و مراقبت متحمل می‌شویم، البته اعتقاد ما بر این است که این‌ها آثار علمی هستند و باید حفظ شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار