صادرات اصفهان روی قوس صعود

استاندار گفت: بر اساس آمار، صادرات استان اصفهان طی چهارماهه نخست سال جاری از حیث وزنی افزایش ۱۲درصدی و از نظر ارزشی نیز افزایش ۳,۱ درصدی یافته؛ این در حالی است كه میزان صادرات کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود ۱۰درصد کاهش داشته است. رسول زرگرپور البته تاكید كرد: بسیاری از کالاهای صادراتی استان از گمرک دیگر استان ها و با نام همان استان صادر می‌شود که این امر کاهش رتبه میزان صادرات اصفهان را در پی دارد.

اصفهان زیبا: استاندار گفت: بر اساس آمار، صادرات استان اصفهان طی چهارماهه نخست سال جاری از حیث وزنی افزایش ۱۲درصدی و از نظر ارزشی نیز افزایش ۳,۱ درصدی یافته؛ این در حالی است كه میزان صادرات کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود ۱۰درصد کاهش داشته است. رسول زرگرپور البته تاكید كرد: بسیاری از کالاهای صادراتی استان از گمرک دیگر استان ها و با نام همان استان صادر می‌شود که این امر کاهش رتبه میزان صادرات اصفهان را در پی دارد.

موضوع صادرات تولیدات اصفهانی از گمرک دیگر استان‌ها، مسئله جدیدی نیست و پیش از این نیز بارها مدیران اقتصادی استان از این مسئله به عنوان عاملی برای واقعی نبودن حجم و رتبه صادرات اصفهان یاد كرده اند. استاندار اصفهان سال گذشته از صادرکنندگان استان اصفهان خواسته بود در صورتی که صادر کنندگان استان در گمرکات دیگر تشریفات صادرات خود را انجام می‌دهند، حتما استان محل تولید را با دقت در اظهارنامه قید کنند تا میزان صادرات اصفهان در جایگاه واقعی خود در کشور قرار گیرد.

سلب امتیازات استانی
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، زرگرپور دیگر بار این مسئله را در حضور رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران مطرح كرد. استاندار اصفهان در كارگروه توسعه صادرات استان اصفهان ضمن انتقاد شدید از درج نشدن مبدا اصفهان در کالاهای صادراتی توسط صادرکنندگان، اظهار داشت: باید اتاق های بازرگانی، تعاون و اتاق اصناف در خصوص اطلاع رسانی شفاف به صادرکنندگان استان نسبت به عواقب درج نشدن مبدا اصفهان در صادرات محصولات اقدام كنند . زرگرپور تاكید كرد: درج نشدن مبدا اصفهان باعث می شود که رتبه اصفهان در صادرات محصولات کاهش و امتیازات فراوانی از استان سلب شود. زرگرپور آذر ماه سال گذشته رتبه نهم استان در صادرات را موجب شرمندگی دانست و گفت: در شأن استان اصفهان نیست که چنین رتبه صادراتی در کشور داشته باشد.

صادرات ۵۳۱ قلم کالا از اصفهان
مسئول ارشد اجرایی از صادر کنندگان بزرگ و اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون خواست که این موضوع را با جدیت پیگیری كنند. زرگرپور در ادامه این نشست، با اشاره به گزارش عملکرد کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در استان اصفهان، گفت: بر اساس این گزارش عراق، امارات، افغانستان، پاکستان، تایلند، چین، عمان، هند، ترکمنستان، ترکیه و اردن به ترتیب مهم‌ترین کشورهای دریافت‌كننده محصولات اصفهان هستند. استاندار عنوان كرد: ۷۴ درصد ارزش صادراتی استان به پنج کشور اول اختصاص یافته است. به گفته استاندار، در مجموع ۵۳۱ قلم کالا از استان به ۸۴ کشور دنیا صادر شده است. مدیرکل گمرک استان نیز، اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری یک میلیون و 25 هزار تن کالا از گمرک اصفهان جهان صادر شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسد الله احمدی ونهری گفت: صادرات کالا از گمرک اصفهان، 367 میلیون و 453 هزار دلار ارزآوری در پی است. وی عمده کالاهای صادراتی از استان اصفهان را محصولات پتروشیمی، آهن آلات فولاد و فرش بیان کرد و افزود: کشورهای هدف کالاهای صادراتی این استان، عراق ، امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان و عمان است. احمدی ونهری در خصوص کالاهای وارد شده به گمرک اصفهان نیز گفت : 20 هزار و 526 تن کالا به ارزش 96 میلیون و 444 هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شده که وزن و ارزش آن به ترتیب 18 و 65 درصد افزایش یافته است. او با اشاره به اینکه گمرک اصفهان در سال جاری 482 میلیارد ریال ارزآوری داشته است، تصریح کرد: همسو با برنامه های اقتصاد مقاومتی و راه اندازی و استفاده از سامانه پنجره فرامرزی کل درآمد به خزانه واریز
شد. استاندار در ادامه گفت: با توجه به صنعتی بودن و ظرفیت بالای اصفهان در بخش های مختلف، صادرات یکی از ارکان مهم استان به شمار می رود و لذا صندوق ضمانت با خدماتی که ارائه می کند می تواند یار خوبی برای استان باشد. وی ضمن اشاره به اینکه در خصوص مشکلات حمل و نقل صادرکنندگان مکاتبات لازم با مرکز صورت می گیرد، یادآور شد: در خصوص کارگوترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، مجوز بهره برداری گرفته شده است و این كارگو در اسرع وقت راه اندازی خواهد شد. رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: باوجود اینکه کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در استان فعال بوده ،ولی نتایج، مطلوب نبوده است. سید كمال سید علی، منابع مالی و برداشتن ریسک صادرات برای رقابتی کردن بازار را دو بال بزرگ صادرات برشمرد. / گروه خبر

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار