انتخاب رشته تضمینی نیست

یکشنبه این هفته بود که نتایج کنکور سراسری اعلام شد. بر همین اساس، همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. آن‌‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در دوره‌های روزانه و شبانه ۴۵۴ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته هستند، در سایر دوره‌ها، محدودیتی وجود ندارد و همه مجاز به انتخاب هستند.

اصفهان زیبا: یکشنبه این هفته بود که نتایج کنکور سراسری اعلام شد. بر همین اساس، همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. آن‌‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در دوره‌های روزانه و شبانه ۴۵۴ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته هستند، در سایر دوره‌ها، محدودیتی وجود ندارد و همه مجاز به انتخاب هستند.

اعلام نتایج کنکور همانا و آغاز دلهره‌ها برای انتخاب رشته هم همانا. از سوی دیگر با شروع انتخاب رشته، مشاوران و مراکز مشاوره‌های مختلفی در سطح شهر فعال می‌شوند و با شعارهای خوش‌آب و رنگ، پذیرفته‌شدگان کنکور را به سمت خود جلب می‌کنند و پول‌های آنچنانی به جیب می‌زنند؛ برخلاف اینکه خیلی‌هایشان تخصص و تجربه کافی را ندارند. بهمن امینی که سال‌هاست دستی بر آتش دارد و مشاور است در همین باره به اصفهان زیبا می گوید: انتخاب رشته برای پذیرفته‌شدگان در کنکور بسیار مهم است؛ چرا که نقش اساسی در ورود فرد به بازار کار را ایفا می‌کند. به‌همین دلیل، اگر کسی مشاور نباشد، نمی‌تواند تشخیص بدهد که کدام رشته در آینده به کارش می‌آید و کدام نه. حال ممکن است فردی رتبه خیلی خوبی را آورده باشد و امکان قبولی در بهترین رشته و دانشگاه را هم داشته باشد؛ اما آن رشته با توانایی‌ها و استعدادهای او سازگار نباشد و همچنین بازار کار مطلوبی را نداشته باشد؛ بنابراین نیاز به مشاوره در پاره‌ای از مواقع احساس می‌شود تا فرد را راهنمایی کند که به درد تحصیل در این رشته می‌خورد. وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه خیلی از مشاوره‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود، ویژگی‌های فردی و توانمندی‌های افراد را در نظر نمی‌گیرد، تصریح کرد: در زمان انتخاب رشته، برخی از افراد سودجو باوجود اینکه اطلاعات و آگاهی‌های کاملی در این‌باره ندارند، اقدام به انتخاب رشته برای افراد می‌کنند و تنها پول گزافی از آنها می‌گیرند. خیلی از آنها تبلیغات مختلفی هم در این رابطه می‌کنند؛ برای مثال اینکه انتخاب رشته تضمینی. این در حالی است که انتخاب رشته تضمینی نیست؛ چون مسلما فرد مشاور نمی‌تواند ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را بالا ببرد. اینکه به افراد گفته می‌شود که با چه رتبه‌ای، چه دانشگاهی قبول می‌شوند، هنر نیست؛ زیرا پذیرفته‌شدگان با یک‌بار خواندن دفترچه انتخاب رشته، خودشان می‌توانند آگاهی‌های لازم را به دست آورند. اینگونه که این مشاور در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: دانش‌آموزان فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند. از سوی دیگر بعضی از آنها در دبیرستان به خودشناسی نرسیده‌اند؛ بنابراین خودشان نمی‌توانند انتخاب رشته درستی انجام بدهند و باید حتما به مشاور کار بلد مراجعه کنند و از راهنمایی‌های آن‌، استفاده کنند. امینی ادامه با اشاره به سودجویی برخی از افراد از این موقعیت، ادامه می‌‌دهد: این‌گونه از افراد پول نادانی افراد را می‌گیرند و از استرس و اضطرابی که آنها درباره انتخاب رشته‌شان دارند، سواستفاده می‌کنند و پول‌های بسیار زیادی را هم می‌گیرند. برای مثال، یکی از مشاوران به من می‌گفت، من بابت هر انتخاب رشته‌، حدود 800هزار تومان پول می‌گیرم؛ این در حالی است که همه مشاوران باید متناسب با خدماتی که به افراد ارائه می‌دهند، هزینه دریافت کنند. به گفته او، مشاوره برای انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد، حدود 60 هزار تومان است؛ اما قانون خاصی در این‌باره وجود ندارد؛ اما مبالغی که خیلی زیاد هستند؛ هیچ محلی از اعراب ندارند. همچنین هیچ متولی در این زمینه هم وجود ندارد. متاسفانه خیلی از افراد ناآگاه نیز فکر می‌کنند، اگر هزینه بیشتری بدهند،مشاوران انتخاب رشته بهتری برای آن‌ها انجام می‌دهند. امینی می‌گوید: تاکنون، در اصفهان هیچ کار علمی انجام نشده است که مشخص شود، چند درصد از این مشاوره‌ها ثمربخش و پرفایده بوده‌اند؛ در حالی که جای خالی چنین پژوهشی به‌خوبی احساس می‌شود. /گروه جامعه

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار