کلاف سردرگم اقامت گردشگری در ایران

بحث اقامت به عنوان پاشنه آشیل صنعت گردشگری ایران این روزها باز در صدر اخبار حوزه گردشگری قرار گرفته است. رئیس جامعه هتلداران ایران، دیروز 17 مرداد ماه از اصلاح «آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها» خبر داد و تأکید کرد تا اطلاع ثانوی برای هیچ خانه‌مسافری مجوز صادر نمی‌شود.

اصفهان زیبا: بحث اقامت به عنوان پاشنه آشیل صنعت گردشگری ایران این روزها باز در صدر اخبار حوزه گردشگری قرار گرفته است. رئیس جامعه هتلداران ایران، دیروز 17 مرداد ماه از اصلاح «آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها» خبر داد و تأکید کرد تا اطلاع ثانوی برای هیچ خانه‌مسافری مجوز صادر نمی‌شود. به جز بحث جنجالی خانه مسافرها که به برکناری ناگهانی معاون میراث گردشگری کشور هم انجامید بحث بعدی، واگذاری اقامتگاه‌های دولتی و خصولتی به بخش خصوصی است که هنوز چون کلافی سردرگم کمیت و کیفیت اقامت گردشگران ایران را تحت تأثیر قرار داده است. اما برای حل معضلات این حوزه چه راه‌حل‌هایی می‌توان ارائه کرد؟ رئیس جامعه تورگردانان ایران در این گفت و گو راه حل‌هایی ارائه و هشدار داده که اگر فکر جدی برای این حوزه نشود، با شروع فصل پررونق گردشگری در مهرماه، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهیم بود.

اصلاحیه آیین نامه «آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها» که سال گذشته جنجال هایی را در پی داشت، امسال با تشکیل کارگروهی پیگیری شد. روز گذشته هم در نشست مشترکی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میرهادی قره‌سید رومیانی سرپرست معاونت گردشگری، دهقان مشاور ویژه رئیس سازمان و رئیس جامعه هتلداران و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تشکیل شد، این آیین‌نامه بازنگری و اصلاحات آن لحاظ شد. حالا فعالان حوزه گردشگری منتظر تصویب این آیین نامه جدید در هیئت دولت هستند.

کیفیت خدمات اقامت افزایش یابد
«تعداد گردشگران هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و درصد افزایش هم خوب بوده، اما ما به آخرین حد این افزایش رسیده‌ایم و دیگر امکان پذیرش بیش از این تعداد در فصل پررونق گردشگری وجود ندارد.» رئیس جامعه تورگردانان ایران این گونه به سراغ نقد وضعیت اقامت در حوزه گردشگری رفت. ابراهیم پورفرج در گفت و گو با اصفهان زیبا از واگذاری اقامتگاه‌‌های دولتی به بخش خصوصی حمایت کرد و گفت:‌ «من، صد درصد با این اتفاق موافقم و به نظرم نتایج مثبتی دارد؛ کیفیت خدمات مراکز اقامتی ارتقا پیدا می‌کند و چون بخش خصوصی بروکراسی‌های معمول بخش دولتی را ندارد، اقامتگاه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر بازسازی و استاندارد می‌شوند.»او با تأکید بر اینکه قانون هم دستورالعمل واگذاری را صادر کرده، ادامه داد: «یکی از مشکلات اساسی ما در توسعه صنعت گردشگری نبودن مراکز اقامتی است. ما مدام از افزایش ورود گردشگر صحبت می‌کنیم؛ اما زیرساخت‌ها و مراکز اقامتی و آموزش‌های لازم برای کسانی که در این مراکز کار می‌کنند، فراهم نیست و این باعث شده که در فصل بهار و پاییز در شهرهای توریستی با مشکلات زیادی رو به رو باشیم.» به گفته پورفرج تعداد هتل‌ها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده‌اند؛ چرا که برخی‌هایشان طی سال‌های اخیر تغییر کاربری داده‌اند، بنابراین در تهران و شهرستان‌ها باید آزادسازی شده و در اختیار گردشگران قرار گیرند تا به طور بهینه استفاده شوند. پورفرج ادامه داد:‌ «اگربه 50، 60 سال گذشته برگردیم، در زمانی که مردم به مشهد سفر می‌کردند، اقامتگاه‌ها کم بود و به همین دلیل مردم به خانه‌ها پناه می‌بردند و ریشه خانه-مسافرها از اینجا شکل گرفت.»

اهمیت دادن به گردشگری کافی نیست
این عضو سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به علاقه دولت نسبت به صنعت گردشگری تصریح کرد:‌ «دولت در این سال‌ها به گردشگری اهمیت داده؛ ولی این اهمیت دادن به تنهایی کافی نیست باید کمیته ویژه‌ای با حضور شهرداری‌ها، مدیران میراث و بانک‌ها تشکیل و بودجه‌ای به آن اختصاص داده شود.» او از ترکیه و مالزی به عنوان کشورهایی که از صنعت هتلداری حمایت زیادی کرده‌اند، نام برد و افزود: «کسانی که زمین دارند و علاقمند به هتل‌سازی هستند باید بتوانند در اسرع وقت مجوز گرفته و بانک‌ها تسهیلات آن را فراهم کنند. اگر واقعا علاقمندیم که صنعت گردشگری توسعه یابد. نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم، مخصوصا الان که رغبت زیادی برای سفر به ایران به وجود آمده است.»پورفرج همچنین خواستار آن شد که شرایط واگذاری اقامتگاه‌های دولتی به بخش خصوصی ساده‌تر شود و مقررات به گونه‌ای نباشد که در عمل، واگذاری به امر غیرممکنی تبدیل شود.

در فصول پررونق در شهرهای توریستی سمینار نگذارید!
رئیس انجمن تورگردانان ایران با اشاره به افزایش ورود گردشگران به کشور ادامه داد: «تعداد گردشگران هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و درصد افزایش هم خوب بوده؛ اما ما به آخرین حد این افزایش رسیده‌ایم و دیگر امکان پذیرش بیش از این تعداد در فصل پررونق گردشگری وجود ندارد.»او ضمن گلایه از وضعیت موجود هتل‌ها گفت:‌ «ما بارها از مسئولان خواهش کرده‌ایم که طی دستورالعملی به ارگان‌ها، اجازه دهند در فصل بهار و پاییز هتل‌ها 3، 4 و 5 ستاره را ما با گردشگران پر کنیم و در فصول کم‌رونق گردشگری، این هتل‌ها به محل برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها تبدیل شوند. الان در اوج فصل گردشگری هتل‌های تاپ تهران با مهمانان سمینارهای نفت و گاز و ... پرمی‌شوند. در حالی که ورود گردشگر از فروش نفت مهم‌تر و پولسازتر است.»پورفرج با اشاره به اینکه در اروپا معمولا همه همایش‌ها را در فصل سرما برگزار می‌کنند، افزود: «ما پیشنهاد داده‌ایم که یا سمینارها را در فصول کم‌رونق گردشگری برگزار کنند و یا اگر اصرار برای برگزاری در همین فصل وجود دارد، این سمینارها را در شهرهایی که هتل دارند؛ ولی توریست‌هایشان کمتر است، برگزار کنند. اما به دلیل تنبلی سازمان‌ها و بی‌توجهی که به گردشگری می‌شود، هنوز طی فروردین و اردیبهشت ماه در تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و یزد سمینارها را در برگزار می‌کنند.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار