انتخاب عاقلانه زندگی عاشقانه

در هفدهمین جلسه از سلسله نشست های راحیل که با عنوان «انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه» و با موضوع معیارهای انتخاب همسر برگزار شد، دکتر امیر حسین بانکی، کارشناس مسائل ازدواج با خانواده و رئیس دانشکده معارف اهل البیت دانشگاه اصفهان به بررسی اهمیت و جایگاه زیبایی چهره در انتخاب همســر پرداخت که به بخشی از آن اشاره می کنیم.

در هفدهمین جلسه از سلسله نشست های راحیل که با عنوان «انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه» و با موضوع معیارهای انتخاب همسر برگزار شد، دکتر امیر حسین بانکی، کارشناس مسائل ازدواج با خانواده و رئیس دانشکده معارف اهل البیت دانشگاه اصفهان به بررسی اهمیت و جایگاه زیبایی چهره در انتخاب همســر پرداخت که به بخشی از آن اشاره می کنیم.

زیبایی چیست؟
بحث زیبایی بحثی است که درباره انسان هاست و هیچ وقت چنین حســـی در حیوانات دیده نمی‌شود. یعنی شما نمی توانید در حیوانات این حس را پیدا کنید. این حس مربوط به فطرت انسان است. چون فطرت انسان زیباطلب است.زیبایی یک چیز معین و مشخصی نیست و تابع درک ماست. برای مثال اگر فرد زیبایی باشد و جلوی یک فرد نابینا بنشیند، فرد نابینا هیچ درک معینی از زیبایی آن فرد ندارد.زیبایی یک مسئله شخصی است و برای فرد به فرد می تواند متفاوت باشد. کما اینکه فردی با دیدن یک منظره از زیبایی آن تعریف کند ولی فردی دیگر اصلا از آن خوشش نیاید.توجه داشته باشید که در بحث زیبایی ما یک مکملیت می‌بینیم. یعنی افراد چیزی را که در خود خلا می بینند به دنبال یافتن آن در فرد دیگری هستند. برای همین در بحث زیبایی افراد زیبایی را در چیزی می بینند که در خود نداشته اند و مکمل خود هستند. برای مثال افرادی که بور هستند به دنبال آدم های سبزه هستند و برعکس افراد سبزه دنبال افراد سفید هستند. در صورتی که ممکن است یک فرد بور برای یک فرد بور دیگر هیچ جذابیتی نداشته باشد. یعنی زیبایی از دیدگاه هر فردی متفاوت است و این تفاوت ناشی از خلاها و کمبودهای هر فرد ناشی می شود.نکته مهم دیگر آنکه از روی عکس افراد به هیچ وجه نمی توان در خصوص چهره قضاوت کرد. چون یک سری از افراد خوش عکس هستند و بعضی ها بدعکس. همچنین با پیشرفت تکنولوژی ممکن است روی عکس‌ها کارهایی انجام شده باشد که چهره زیباتر نشان داده شود.ضمنا زیبایی یک امر چند وجهی است. همچنین یک امر شخصی است که به فکر و فرهنگ و خلاهای هر فرد مرتبط است.

زیبایی در چشم یا در عقل؟
روایت عجیبی در بحارالانوار وجـــود دارد که تعجب‌برانگیز و حیرت آور است که جای تامل بسیار فراوانی دارد و این است که: زیبایی مرد در عقلش است و عقلانیت زن در زیبایی اوست.حال ببینیم جمله «زیبایی مرد در عقلش است»به چه معناست؟ یعنی انتظاری که خانم ها در آینده از مرد خود دارند و چیزی که در آینده برای زن جذاب تر و زیباتر هست، عقل مرد است. در واقع برای یک خانم، عقل مرد است که باعث جذابیت و زیبایی میشود نه ظاهر او بنابراین خانم ها باید توجه ویژه به این نکته داشته باشند که چیزی که در آینده برای خانم ها جذاب خواهد بود و چیزی که در آینده باعث می شود شما به مرد زندگیتان علاقه پیدا کنید و هر روز مرد زندگیتان برای تان جذابیت پیدا می کند، عقلانیت مرد است نه چهره مرد...به هنرپیشه ها و فوتبالیست ها و مدل ها نگاه نکنید. چون اینها فیلم بازی می کنند. پس عقلانیت مرد هست که زیبایی و جذابیت مرد را به وجود می آورد و خانم ها باید به این نکته توجه کنند.اما قسمت دوم روایت این است که عقلانیت زن در زیبایی اوست و این بدین معناست که: زن اگر زیبایی ظاهریش و انتظام ظاهریش به هم بخورد، دیگر عقلش کار نمی کند.اگر یک زن در زندگی به آراستگی ظاهری خود و خانه نرسد اصلا آرامش برای انجام کارهایی مثل درس خواندن یا... ندارد. خانم ها به این صورت هستند که اگر به انتظام ظاهری خود بها ندهند اصلا نمی توانند به کار دیگری بپردازند. در حقیقت عقلانیت زن زمانی است که زیبایی او حفظ شود.

جایگاه زیبایی در ازدواج
️زیبایی را اشتباه برداشت کنیم. منظور از زیبایی در ازدواج دلنشینی است. یعنی با کسی ازدواج کن که به دلت بنشیند. ️زیبایی را اگر بخواهیم در مقوله ازدواج بررسی کنیم، باید از واژه «به دل نشستن» و «دلنشینی» استفاده کنیم و این یک امر فردی است؛ یعنی ممکن است فردی به دل کسی بنشیند و به دل کس دیگری ننشیند. ️اگر توجه کنید چون زیبایی یک امر فطری است. بنابراین اگر از کسی صفات خــــوب مثل مهربانی یا درستکاری و... ببینید، چهرهاش در نظرت جذاب می آید ولی اگر از کسی صفات بدببینی چهره اش در نظر تو بد جلوه می کند.

انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه
مواظب باشید در ازدواج دچار عشق های رمانتیک نشوید. این نظریه یک مکتب غلطی است که معتقد است باید با کسی ازدواج کنید که در نگاه اول دلتان از زیبایی چهره ایشان بلرزد. در این مکتب افراد معتقدند که فقط یک چنین شخصی است که با او می توانید احساس خوشبختی کنید. این نظریه غلطی است که در آن افراد دچار شکست های عاطفی سنگینی می‌شوند.در ازدواج باید عشق و محبت باشد و ما هم این را قبول داریم ولی نه اینکه افراد عشق رمانتیک داشته باشند. چون معضلات و مشکلات زیادی دارد و افراد در عشق رمانتیک کور و کر می شوند و توان تصمیم گیری عقلانی را ندارند. در بحث چهره باید در جلسه چند دقیقه با یکدیگر صحبت کنید تا متوجه شوید که نوع برخورد، نوع صحبت کردن، نوع رفتار و چهره و ترکیبی از آنها به دل شما می نشیند یا نه؟ و ضمنا از روی عکس نباید تصمیم گیری کرد.اگر بعد از دو یا سه جلسه به این نتیجه رسیدید که اصلا به دل شما ننشسته است، باید فورا روند خواستگاری را قطع کرد هرچند که همه افراد از او تعریف کنند ولی چون به دل شما ننشسته است، باید روند خواستگاری را قطع کرد. اگر بعد از جلسه اول به این نتیجه رسیدید که خیلی چهره طرف مقابل برایتان ناخوشایند نبوده است، باید جلسات را ادامه دهید و ببینید طی سه جلسه به کدام حس بیشتر تمایل دارید. اگر بعد از دوسه جلسه دیدید که ظاهر فرد برایتان دلنشین نبوده است باید ادامه ندهید؛ ولی اگر ظاهر فرد دلنشین بود، باید ادامه دهید.در واقع توصیه اساسی ما به جوانان این است که با کسی ازدواج کنند که به دل آنها می نشیند نه کسی که زیبا باشد. چه بسا فردی به دل ما بنشیند که همه او را زشت می دانند و چه بسا فردی به دل ما ننشیند که همه او را زیبا می بینند...

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار