تولید نیازمند اقدامات به ظاهر ساده

این روزها تب‌وتاب آغاز فعالیت دولت دوازدهم به نقل بسیاری از محافل بدل شده است. دولت دوازدهم در شرایطی بر سر کار می‌آید که به طور قطع، استخوان‌بندی خود را از دولت یازدهم حفظ خواهد کرد و البته در بسیاری از بخش‌ها نیز دچار تحول و تغییر خواهد شد. در این میان سیاست‌های اقتصادی دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر کسی پوشیده نیست که این سیاست‌ها می‌تواند بر تمامی لایه‌های اجتماعی جامعه نیز تأثیرگذار باشد.

اصفهان امروز- احمدرضا منزه: این روزها تب‌وتاب آغاز فعالیت دولت دوازدهم به نقل بسیاری از محافل بدل شده است. دولت دوازدهم در شرایطی بر سر کار می‌آید که به طور قطع، استخوان‌بندی خود را از دولت یازدهم حفظ خواهد کرد و البته در بسیاری از بخش‌ها نیز دچار تحول و تغییر خواهد شد. در این میان سیاست‌های اقتصادی دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر کسی پوشیده نیست که این سیاست‌ها می‌تواند بر تمامی لایه‌های اجتماعی جامعه نیز تأثیرگذار باشد. دولت یازدهم تلاش کرد با آرام کردن فضای پرتنش اقتصادی به ارث رسیده از دولت دهم به بهبود اوضاع تولید و اشتغال کمک کند و تا حدود زیادی نیز در این بخش موفق ظاهر شد. اما کارشناسان معتقد هستند کنترل تورم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم به‌ تنهایی نمی‌تواند گره از مشکلات کور بسیاری مسائل بگشاید و نیاز است دولت دوازدهم با برنامه‌ریزی دقیق‌تری نسبت به رفع موانع تولید قدم بردارد، جامعه صنعت و تولید انتظاراتی از دولت تازه‌نفس در این بخش دارند، لذا در همین ارتباط به گفت‌وگو با ابراهیم احمدی رئیس انجمن قطعه سازان اتومبیل استان اصفهان پرداختیم تا از انتظارات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از دولت جدید برایمان بگوید.
به‌عنوان سؤال نخست، عملکرد دولت یازدهم را در کمک به تولید و رفع موانع کسب‌وکار تا چه میزان موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کنید؟
خب کارهایی در دولت یازدهم انجام شد که به نظر می‌رسد کمک خوبی به بخش تولید داشته‌اند، کاهش بهره بانکی یکی از آن موارد است که قرار شد این رقم از 18 به 16 درصد برسد. از طرفی مسیر برای ایجاد ال‌سی باز شده و می‌توان ال‌سی‌های یک ساله بازگشایی کرد، اقدامات مناسب دیگری نیز شکل گرفته که البته نیاز به پیگیری و تکمیل دارند. در مجموع اقدامات زیادی در راستای بهبود محیط کسب‌وکار و رونق تولید شکل گرفت که نمی‌توان همه آنها را در این گفت‌وگو بررسی کرد اما دولت تلاش خود را انجام داد تا بتواند به کمک جامعه صنعت و تولید بیاید که مواردی موفق ظاهر شد و در برخی موارد هم نتوانست انتظارات را برآورده کند.
با توجه به این شرایط، چه انتظاراتی از دولت دوازدهم در جهت کمک به جامعه صنعت و تولید وجود دارد؟
کارهای زیادی می‌توان انجام داد، مشکلات مختلف همچون مسائل مالیاتی و تأمین اجتماعی همواره وجود دارد که نیاز به اتخاذ تدابیری در این بخش‌ها احساس می‌شود، نیاز است پرداخت تسهیلات به سهولت شکل گیرد، موانع تولید برطرف شود و همین موضوعات باعث افزایش رغبت سرمایه‌گذاران خواهد شد، در کنار این موارد نیاز به واقعی شدن نرخ ارز احساس می‌شود تا شرایط بهبود یابد. از طرفی نیاز است فرهنگ‌سازی بیشتری در راستای توسعه توجه به خرید کالاهای تولید داخل انجام شود. در حقیقت باید بگویم اقدامات چندان پیچیده‌ای برای حمایت از تولید لازم نیست، همین اقدامات به‌ظاهر ساده‌ای که مسئولان نیز به‌خوبی از آنها آگاه هستند می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند، این در صورتی است که همین اقدامات نیز به‌طور کامل و صحیح اجرایی شوند.
-‌ به سراغ بازار خودرو برویم، با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی ما و انتقاداتی که نسبت به کیفیت برخی خودروهای ساخت داخل وجود دارد، دلیل این افزایش قیمت‌های گاه‌وبیگاه در چیست؟
ببینید، هزینه‌های تولید مدام در حال افزایش است و این در حالی است که اجازه داده نمی‌شود قیمت‌ها متناسب با میزان رشد هزینه‌ها افزایش یابد، همین‌الان هزینه‌های یک خودروساز نسبت به مردادماه سال گذشته 15 درصد رشد را نشان می‌دهد، این هزینه شامل موارد متعددی ازجمله مزد کارگر و سایر موارد است و این در شرایطی است که اجازه افزایش قیمت‌ها خودرو در بسیاری از موارد داده نمی‌شود.
بسیاری از اقشار جامعه در شرایط کنونی نیز توانایی خرید خودرو ندارند، در این شرایط و با افزایش قیمت خودرو این قسمت از جامعه چگونه می‌توانند برای خرید خودرو امیدوار باشند؟
باید توجه داشت که قدرت خرید خودرو در سراسر دنیا کم است و این موضوع مختص ایران نیست، در حقیقت تنها اقشار خاصی می‌توانند خودروی موردعلاقه خود را خریداری کنند، البته با انجام اقداماتی می‌توان به عموم مردم کمک کرد تا هر چه سریع‌تر صاحب خودرو شوند، در همین ارتباط می‌توان با کاهش میزان بهره و ورود شرکت‌های لیزینگ و فروش اقساطی خودرو بسیاری از مردم را به داشتن خودرو امیدوار کرد، دقیقاً شبیه همان کاری که بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌دهند. امروز نیاز به اتخاذ و اجرای سیاست‌های حمایتی است تا اقشاری که قدرت خرید اتومبیل ندارند، بتوانند ماشین‌دار شوند.
-‌ در مصاحبه‌های قبلی خود به امضای قراردادهایی مابین قطعه سازان اصفهانی با خودروسازان فرانسوی اشاره داشتید، دراین‌ارتباط چه اخبار جدیدی دارید؟
بله، قراردادهایی بین پنج تا شش قطعه ساز اصفهانی و شرکت‌های پژو و رنو فرانسه شکل گرفت و وضعیت همکاری‌ها رو به گسترش است، در حال حاضر مرحله نمونه‌سازی در حال انجام است و شرایط خوبی وجود دارد.
در بخش صادرات قطعات تولیدی تا چه اندازه موفق بوده‌ایم؟
خوشبختانه در حال حاضر صادرات قطعات تولیدی به کشورهای مختلف انجام می‌شود، قراردادی نیز برای صادرات قطعات ساخت داخل با یکی از شرکت‌های فرانسوی به امضا رسید و صادرات در حال انجام است.
با توجه به تفاسیری که داشتید، چه تعداد واحد قطعه‌سازی در استان فعال است و چند درصد از این واحدها بر اثر مشکلات مختلف اقتصادی تعطیل شده‌اند؟
در حال حاضر در حدود 200 شرکت در بخش قطعات خودرو در استان فعالیت دارند که از این تعداد، بیش از 70 شرکت به‌صورت مستقیم با خودروسازان مختلف همکاری می‌کنند. در خصوص میزان تعطیلی واحدها بر اثر ایجاد مشکلات مختلف نیز باید بگویم خوشبختانه واحدها با وجود مشکلات به فعالیت خود ادامه داده‌اند و شاهد تعطیلی هیچ‌کدام از واحدها نبوده‌ایم. به نظر می‌رسد دولت دوازدهم باید نگاه ویژه‌تری به مباحث تولید و اشتغال داشته باشد و درصدد رفع مسائل و مشکلات آنها بر آید، در این مسیر نیاز است تمامی مردم نیز به کمک دولت آمده و همگی کمک کنند تا مشکلات هر چه زودتر کاهش یابد، زیرا با کاهش مشکلات جامعه صنعت و تولید زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان نیز فراهم شده و از بسیاری مشکلات دیگر جلوگیری می‌شود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار