ماءالشعیر، خوب یا بد؟

ویدا رحیمی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی درباره یک نوشیدنی پرطرفدار امروزه چنین گفت: ماء‌الشعیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه‌B و اسیدآمینه برای پوست و مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌های باردار و شیرده دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی نوزادان موثر است. ویتامین‌های گروه‌B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماء‌الشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی ایفا می‌کنند و باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند

اصفهان زیبا: ویدا رحیمی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی درباره یک نوشیدنی پرطرفدار امروزه چنین گفت: ماء‌الشعیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه‌B و اسیدآمینه برای پوست و مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌های باردار و شیرده دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی نوزادان موثر است. ویتامین‌های گروه‌B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماء‌الشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی ایفا می‌کنند و باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.‌ از جمله خواص دیگر آن عبارت‌اند از:

حافظت از قلب و عروق: طبق یافته‌های محققان سوئدی ماء‌الشعیر می‌تواند از قلب محافظت کند و دارای مجموعه ترکیباتی مغذی است که احتمالا در جلوگیری از ‌تصلب شرایین نقش مهمی دارند و می‌تواند انعطاف‌پذیری شریان‌ها را افزایش داده و حفاظت از سیستم قلب و عروق را برعهده دارد. نکته کلیدی در زمینه اثر حفاظتی این نوشیدنی مقادیر مصرفی آن است که مطابق یافته‌های‌USDA نباید از یک شیشه کوچک 200‌سی‌سی برای زنان و دو شیشه برای مردان تجاوز کند.

کاهش ریسک سنگ‌های کلیوی:‌یکی از معروف‌ترین تاثیرات ماءالشعیرها این است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهند. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که ۹۳درصد ماءالشعیر را آب تشکیل می‌دهد و طبیعی است که هر‌قدر مایعات بیشتر بنوشید، آب مورد نیاز بدن را بهتر تامین می‌کنید و احتمالا اثرات محافظتی آن را دریافت خواهید کرد. ضمن اینکه ماءالشعیر می‌تواند مدر باشد و به همین دلیل است که مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.به افرادی که دچار سنگ کلیه هستند نوع تلخ ماء‌الشعیر توصیه می‌شود که البته باید میزان مصرف آن مناسب باشد؛ چراکه مصرف بیش از حد نیز می‌تواند نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد. زیرا بعضی متخصصان معتقدند که مصرف ماءالشعیر می‌تواند نشت کلسیم از استخوان‌ها را آهسته کرده و از این طریق باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

تقویت استخوان‌ها :‌مزیت مهم دیگر نوشیدن ماءالشعیـــرهـــــا ایـــــــن است که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند. این نوشیدنی منبــــع خوبی از سیلیکون یا اسیـــد ارتوسیلیسیک اســـــت که می‌توانــــد شکل‌گیری اسکلت بدن انسان را تقویت کند.

کاهـــش ریســـک دیابت نوع 2: از آنجا که مصرف ماءالشعیر تولید صفرا را افزایش می‌دهد، می‌تــوانــــد به هضــــم بهتـــر غذاهای چرب کمک کند. این تاثیر را به بهبود سطوح گلوکز خون و افزایش سطوح آدیپونکتین‌(‌هورمونی که باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود‌) مربوط است.

کاهش کلسترول: گرچه طبـــق اطلاعاتUSDA میزان فیبر ماءالشعیر صفر در نظر گرفته می‌شود‌، اما این نوشیدنی حاوی بتاگلوکان که نوعی فیبر محلول پایین‌آورنده کلسترول است، می‌باشد. ماءالشعیرهای تیره‌تر حاوی ۳,۵ گرم فیبر محلول در هر لیتر هستند و بعضی انواع آن تا دو گرم فیبر محلول دارند. به نظر متخصصان، هرچه رنگ ماءالشعیر تیره‌تر باشد، فیبر بیشتری در آن وجـــود دارد.

جلوگیری از آسیب آفتاب: ماءالشعیر حاوی مواد مغذی گیاهی از قبیل فرولیک اسید بوده که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و بدن را از رادیکال‌های آزاد پاکسازی می‌کند. در مواد‌غذایی دیگر از قبیل گوجه، ذرت و برنج قهوه‌ای نیز این آنتی‌اکسیدان‌ها وجود دارند؛ اما جذب آنها از ماءالشعیر بهتر صورت می‌گیرد. علاوه بر مزایایی که گفته شد، ماءالشعیر حاوی مواد‌مغذی مهمی مثل کلسیم، ‌منیزیم، ‌سلنیوم، ‌فسفر، ‌ید، ‌پتاسیم، ‌ویتامین‌های محافظ قلب از قبیل‌‌B6،‌B12 و فولات است و می‌تواند حدود ۳‌درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را تامین می‌کند و با اینکه شاید این مقدار کم به نظر برسد؛ اما نظر به اینکه ویتامین‌B12 در منابع گیاهی یافت نمی‌شود.این ترکیب در زمره معدود ‌مواد گیاهی حاوی این ویتامین قرار دارد. زیاده‌روی در مصرف دلستر، به علت داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی مضر است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها و دریافت کالری اضافه و چاقی می‌شود. از سویی دیگر گاز CO2 موجود در آن به‌صورت اسید‌کربنیک برای افرادی که مشکلات معده دارند، ضرر دارد زیرا ورود این اسید در معده(‌اگر‌چه ضعیف است)، میزان اسیدیته معده را بالا می‌برد و دو اثر دارد: 1‌.ممکن است فرد دچار التهاب‌ها یا زخم‌های گوارشی شود.2‌.پس از مدتی به دلیل هضم سریع‌تر غذا به کمک این اسید اضافی معده تنبل شده و در صورت نخوردن نوشابه به راحتی نمی‌تواند غذا را هضم کند. از سویی دیگرمصرف زیاد ماء‌الشعیرهای گازدار، به‌ویژه در زنان باعث اختلال جذب کلسیم بـــدن می‌شـــود.اخیرا ماء‌الشعیرهای طعم‌دار طرفداران زیادی پیدا کرده است. به این نوع از ماء‌الشعیرها شکر و اسانس میوه‌جات افزوده می‌شود که به عنوان ماده غیرتغذیه‌ای، بر انرژی فرد می‌افزاید و چاقی را به دنبال دارد. در نهایت اینكه هرچند می‌توان از این نوشیدنی ‌گاهی به عنوان یک نوشیدنی جایگزین استفاده کرد؛ اما بهترین نوشیدنی آب سالم و گواراست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار