عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی کدام‌اند؟

سلامت قلب از مهم ترین اموری است که برای حفظ آن باید در طول زندگی خود تلاش های بسیاری را انجام داده و شیوه زندگی خود را تغییر دهید. برای اینکه بتوانید این روند را تسهیل بخشید، سعی کنید مرحله به مرحله حرکت کنید.

اصفهان زیبا: سلامت قلب از مهم ترین اموری است که برای حفظ آن باید در طول زندگی خود تلاش های بسیاری را انجام داده و شیوه زندگی خود را تغییر دهید. برای اینکه بتوانید این روند را تسهیل بخشید، سعی کنید مرحله به مرحله حرکت کنید.
برای حفظ سلامت این عضو حیاتی بدن باید تغییراتی جامع و همه جانبه را در راستای کاهش تمامی عوامل خطرزا و نه یک یا چند تا از آنها صورت داد. وجود یکی از عوامل خطرزا می‌تواند احتمال ابتلای به بیماری قلبی را افزایش دهد حال اگر تعداد این عوامل افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری قلبی به شدت افزایش می‌ یابد. برای مثال اگر کلسترول خون شما بالا باشد و سیگار نیز بکشید،‌ احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

به هر حال شما در خصوص قلب خویش مسئوولید و بدون در نظر گرفتن سن یا سابقه فامیلی در ابتلای بیماری قلبی می توانید قدم‌های مهمـــی را بــــرای کاهـــش خطـــر ابتــــلای به بیماری قلبی بردارید. آنچه در ادامه می‌خوانید اطلاعاتی است مفید با نظر دکتر محسن نقیه،‌ پزشک عمومی و رئیس درمانگاه شهرداری اصفهان که در زمینه عوامل خطرنـــاک در ابتلای به بیماری قلبی ذکر شده است و اینکه هر کدام چگونه ســلامت قلب شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

کشیدن سیگار
کشیدن سیگار مهم ترین عامل قابل پیشگیری در ابتلای به انواع بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آنهاست.افرادی که سیگار می کشند شش برابر افراد غیر سیگاری احتمال دارد به سکته قلبی دچار شوند و این خطر با کشیدن هر نخ سیگار در هر روز افزایش می یابد.همچنین سیگار می تواند طول عمر افراد سیگاری را کاهش دهد؛ چراکه این افراد 10 سال زودتر از افراد غیر سیگاری دچار سکته قلبی یا دیگر مشکلات جدی سلامتی خواهند شد.

اختلال در چربی‌های خون
هر چقدر میزان چربی خون شما بالاتر باشد، شانس ابتلای به بیماری های قلبی یا وقوع حمله قلبی در شما افزایش می یابد. کاهش میزان چربی های بد خون برای تمامی افراد از جوانان گرفته تا میانسالان و سالمندان، زنان، مردان و حتی کسانی که به بیماری‌های قلبی دچار نشده اند امری ضروری است.

اضافه وزن
برای داشتن یک زندگی طولانی و پر نشاط داشتن وزن متعادل الزامی است. حدود نیمی از افراد 64-15 ساله کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. افرادی که در سنین نوجوانی دچــــار اضافــــه وزن هســــتند، به احتمال بسیار زیاد در بزرگسالی دچار بیماری‌های قلبی می شـــوند. 15 درصـــــد کودکان و نو‌جوانان و در حدود 6 درصد از نوجوانان 24-15 ساله کشور چاق(BMI بیش از 30) هستند. این بدین معناست که خطر ابتلای به بیماری های قلبی حتی کودکان جامعه را نیز تهدید می کند.

دیابت
دیابت یکی از مهم ترین علل وقوع سکته مغزی و ابتلا به بیماری قلبی است. بیش از 65 درصد از افرادی که به دیابت مبتلا هستند، به علت ابتلای به بیماری قلبی‌عروقی جان خود را از دست خواهند داد. اکنون دو میلیون نفر از مردم کشورمان مبتلا به بیماری دیابت هستند البته این رقم مربوط به افرادی است که بیماری آنها تشخیص داده شده است. تخمین زده می شود که شش میلیون نفر دیگر هم مبتلا به دیابت باشند؛ اما هنوز خود متوجه آن نشده‌اند.

فشار‌خون بالا
مهم ترین عاملی که باعث بروز سکته قلبی می شود، فشار خون بالاست. تحقیقات اخیر نشان می دهد که بیش از 10 میلیون نفر از مردم کشورمان مبتلا به فشار‌خون بالا هستند. نکته دیگری که نگران‌کننده است، افزایش میزان فشار‌خون در میان کودکان و نوجوانان است که احتمال ابتلا به فشار خون بالا در سنین جوانی را افزایش می دهد.

نشانگان متابولیک
تقریبا نیمی از افراد 44 تا 65 ساله کشورمان دارای عوامل خطرزایی هستند که اصطلاحا به عنوان نشانگان متابولیک شناخته می شوند.این نشانگان به علت اضافه وزن زیاد و تحرک فیزیکی ناکافی ایجاد می شود.

بی تحرکی
حتی اگر هیچ عامل خطرزای دیگری در ما وجود نداشته باشد، بی تحرکی به میزان بسیار زیادی نه تنها احتمال ابتلای به بیماری قلبی را در ما افزایش خواهد داد بلکه این موضوع در دیگر بیماری هـــا همچون فشار‌خون بالا، دیابت و اضافه وزن نیز صادق است. بی تحرکی نتیجه‌ای جز نیاز بیشتر به دارو، بســـتری در بیمارستان و البته ملاقات بیشتر با پزشک نخواهد داشت.

استرس بالا
استرس از جهات مختلف بر بیماری قلبی تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که در بیشتر اوقات پیش آمدن رویدادی ناراحت‌کننده همراه با عصبانیت باعث وقوع حمله قلبی می شود علاوه بر این بسیاری از روش هایی که ما برای کاهش استرس خود استفاده می کنیم برای قلب ما مضر است. روش هایی همچون پر خوری و کشیدن سیگار.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار