خطاهای فرزند پروری

از آنجا که فرزندپروری مسیری نسبتاچالش برانگیز و دشوار دارد، با کمی غفلت و ناآگاهی احتمال اشتباه و خطا در آن وجود دارد؛ اما زمانی که تعداد و تکرار این خطاها از سوی والدین افزایش یابد، می‌تواند در کودک، رابطه والد_فرزندی و حتی کل خانواده مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

از آنجا که فرزندپروری مسیری نسبتاچالش برانگیز و دشوار دارد، با کمی غفلت و ناآگاهی احتمال اشتباه و خطا در آن وجود دارد؛ اما زمانی که تعداد و تکرار این خطاها از سوی والدین افزایش یابد، می‌تواند در کودک، رابطه والد_فرزندی و حتی کل خانواده مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.به همین منظور، آشنا شدن با مهم ترین خطاهای فرزندپروری می‌تواند به آگاهی والدین عزیز و کاهش احتمال انجام شدن آنها کمک کند:

خطای« تو بدی»:
یعنی پدر و مادر کاری بکنند که معنی آن، این باشد که فرزندشان بد است. دقت کنید کودکان کار بد می‌کنند؛ اما بد نیستند. آنچه بد است و باید تنبیه بشود، رفتار کودک و کار نادرستش است نه خودش.

خطای «تو مهم نیستی»:
شامل انواع رفتارها و عباراتی است که این پیام را به کودک می‌دهد: تو مهم نیستی و دیگران یا حتی اشیا از تو و نیازهای تو مهم ترند!

خطای انتظار:
وقتی که از کودک انتظار داشته باشیم که بفهمد ما چه چیزی می‌خواهیم بگوییم؛ اما از خودمان انتظار نداشته باشیم که واضح و درست حرف بزنیم، خطا کرده‌ایم.

خطای نادیده گرفتن:
وقتی کودک را نمی‌بینیم، وقتی احساسش و سلیقه و علاقه او را نمی‌بینیم، مرتکب خطای نادیده گرفتن شدیم.

خطای سوءاستفاده از قدرت:
پدر و مادر خوب به داشتن قدرت و قاطعیت نیاز دارند؛ اما نباید زور‌گویی کنند.

خطای دخالت:
وقتی پدر و مادر دچار این خطا می‌شوند که در حریم فرزندشان دخالت کنند. مثلا موقع غذاخوردن رعایت احترام او و بشقابش را نمی‌کنند و غذا داخل ظرفش می‌ریزند و می‌گویند بخور، برایت خوب است. یا وقتی سرزده وارد اتاقش می‌شوند یا... .

خطای دروغ:
وقتی که پدر و مادر دروغ می‌گویند؛از دروغ‌های ساده‌ای مثل اینکه «اگر غذا نخوری می‌گویم لولو بخورتت»! تا دروغ‌هایی مثل« اگر لباست را نپوشی، دیگه دوستت ندارم»!

خطای برچسب:
این خطا بدترین نوع خطاست! مشکل هم این است که گاهی آشکار نیست. دو نوع خطای برچسب داریم:خطای برچسب آشکار مثل وقتی که کودک را تنبل و لجباز می‌دانیم و آشکارا در گفته‌هایمان به او تهمت یا برچسبی میزنیم. خطای برچسب پنهان است که برچسب توی صحبت ما آشکار نیست؛ اما در عمل یا معنی کارهایمان می‌تواند پنهان باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار