سه‌خودروی با کیفیت اما کم‌فروش

کیفیت با تقاضا رابطه‌ مستقیم ندارد؛ «یعنی اگر کالایی با کیفیت باشد لزوما پرفروش‌ نیست مانند اتومبیل‌های چینی که امروز رقیب سرسختی برای خودروهای داخلی هستند، به خصوص پس از اقدام نمایندگی‌ها مبنی بر فروش انواع اتومبیل چینی با اقساط بلند‌مدت، افراد زیادی به این سوی بازار گرایش‌ پیدا کردند؛ درحالی‌که بررسی‌های سازمان بازرسی نشان می‌دهد که کیفیت بعضی از اتومبیل‌های 50 میلیونی چینی در حد پراید 22 میلیون‌ تومانی است!

کیفیت با تقاضا رابطه‌ مستقیم ندارد؛ «یعنی اگر کالایی با کیفیت باشد لزوما پرفروش‌ نیست مانند اتومبیل‌های چینی که امروز رقیب سرسختی برای خودروهای داخلی هستند، به خصوص پس از اقدام نمایندگی‌ها مبنی بر فروش انواع اتومبیل چینی با اقساط بلند‌مدت، افراد زیادی به این سوی بازار گرایش‌ پیدا کردند؛ درحالی‌که بررسی‌های سازمان بازرسی نشان می‌دهد که کیفیت بعضی از اتومبیل‌های 50 میلیونی چینی در حد پراید 22 میلیون‌ تومانی است! در مقابل ام‌جی جی‌تی، لیفان 820 و چری‌آریزو5 سه خودروی چینی با کیفیت بالا هستند ولی فروش هر‌ کدام از آنها حتی نصف خودرویی مانند ام‌وی‌ام‌ایکس‌33 نیست. اگر برای کیفیت ارزش زیادی قائلید‌، قبل قضاوت در مورد تمام اتومبیل‌های چینی‌ مشخصات‌ این سه‌ خودروی با‌کیفیت اما کم‌فروش بازار را بررسی کنید.

ام‌جی جی‌تی
اواخر شهریور سال گذشته مدیا‌موتور نمایندگی ام جی در ایران به معرفی جدیدترین محصول خود در کشور یعنی ام‌جی جی‌تی پرداخت تا آن را جایگزین ام جی 350 کند. از نظرکلی طراحی این خودرو تقریبا جدید است. شیشه‌ها و قسمت لوگوی جی‌تی به تمام محصولات این کمپانی شباهت دارد؛ اما بر روی آنها یکسری خطوط عمودی کشیده شده و اندازه‌ بزرگ تری دارند. همچنین روی کاپوت این خودرو خطوط زاویه داری وجود دارد که به آرم ام‌جی منتهی می‌شوند. از دیگرنکات قابل توجه در طراحی جی‌تی وجود رینگ‌‌های اسپرت آلومینیومی 16 اینچی و لاستیک ‌های MAXXIS است که ظاهر آن را کاملا خشن نشان می‌دهد. از نظر مشخصات فنی نیزموتور ام‌‌جی جی‌تی 1498 سی ‌سی حجم دارد و از تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت بر خورداراست که درنتیجه توان آن به 127 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه می‌رسد. حداکثر گشتاور آن نیز 210 نیوتن متر است؛ در نتیجه در ام‌جی‌ جی‌تی برخلاف سایر اتومبیل‌های چینی شاهد قدرت پایین نخواهیم بود. این اتومبیل دارای باک بنزین با حجم 55 لیتر است و مصرف آن نیز در سیکل ترکیبی به 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. همچنین طبق اعلام ام ‌جی، شتاب صفر تا صد جی تی تنها، 9.8 ثانیه است و حداکثر با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. این خودروی چینی با قیمت 115میلیون تومان در بازار اصفهان معامله می‌شود.

لیفان820
لیفان‌820 پرچم‌دار انواع لیفان است؛ اما این محصول نیز مانند ام‌جی جی‌تی برخلاف کیفیت و قدرت بالا، فروش پایینی دارد. طراحی نمای خارجی لیفان820 کاملا برگرفته از خودرو‌های بزرگ جهان است؛ مثلا شیشه‌های آن مانند فورد تاروس، چراغ‌هایش مشابه آئودیA6، خطوط روی بدنه و رینگ‌هایی همانند انواع BMW ، مدل صندوق عقب کپی برداری شده از هیوندا سوناتاست و در نگاه کلی شبیه به تویوتا کمری طراحی شده‌است. با این وجود طراحان 820 به طورهنرمندانه نقاط قوت خودروهای برتر جهان را در کنار هم قرار داده‌اند تا محصولی جذاب و زیبا خلق شود. پیشرانه این اتومبیل قادر است ۱۵۸ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۵۷۰۰ دور بر دقیقه تولید کند، گشتاور این خودرو نیز ۲۲۱ نیوتن بر متر است.ا ز معایب لیفان 820، مصرف سوخت نسبتا بالاست؛ در واقع سیکل ترکیبی لیفان 820 بیشتر از 8.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر تخمین زده می‌شود، به‌علاوه اینکه حجم باک 63 لیتری دارد. شتاب صفر تا صد ۸۲۰ نیزبه طور رسمی ۱۳٫۵ ثانیه اعلام شده‌است که در عمل از این عدد بیشتر می‌شود. در ضمن حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. کرمان خودرو این پرچمدار چینی را با قیمتی 85 میلیون تومانی عرضه می‌کند.

چری آریزو 5
چری آریزو5 از دیگر خوروی‌های چینی با کیفیت است که در بازار اصفهان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. چری‌آریزو 5 چهره جذابی دارد و طراحی آن تا حدود زیادی همانند محصولات کیا و هیوندای است؛ برای مثال نمای جلوی آن کاملا از روی هیوندا الانترا کپی برداری شده‌است. این محصول جدید چری از هماهنگی ابعاد ایده ئالی برخوردار است و نسبت طول قسمت‌های مختلف آن و ارتفاع سقف نسبت به شیشه‌ها و درب‌های خودرو کاملا متناسب است. اندازه‌ چرخ‌های این خودرو نیز از تاثیرگذار‌ترین نکات در زیبایی آن است که درسایز 16 اینچی طراحی شده‌اند. چری نیز مانند ام جی و لیفان ، آریزو5 را با دو مدل پیشرانه‌ متفاوت تولید کرده‌است؛ یک نمونه‌ آن 1.2 لیتری توربو با 130 اسب بخار قدرت و 212 نیوتن متر گشتاوربوده و مدل دیگر1.5 لیتری با 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاوراست. در حال حاضرنمونه دوم در ایران عرضه می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی این اتومبیل نیز 7لیتر در هر صد کیلومتر و حجم باک آن 48لیتر است. براساس ادعای مدیران خودرو، شتاب صفرتا صد آریزو 5 با موتور 1.5 لیتری 11 ثانیه است که بر اساس نظر کارشناسان باید به این عدد با شک و تردید نگریست؛ زیرا پژو 206 تیپ 5 با قدرتی تقریبا مشابه و 300 کیلوگرم وزن کمتر، شتابی 11.6 ثانیه دارد و براساس آزمایشات انجام شده توسط کارشناسان داخلی ، شتاب صفر تا صد این خودروی چینی 16ثانیه است. در مجموع آریزو 5 در نسخه فول با قیمتی حدود 70 میلیون تومان راهی بازارشده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار