زمانی برای خرید کولر ‌گازی

گرم شدن بیش از حد هوا در طول چند ماه گذشته باعث شده تا افراد زیادی درصدد تعویض کولر آبی با گازی باشند تا علاوه بر استفاده از این مدل کولرها در ادامه‌ فصل تابستان، از گرمای آنها در فصل زمستان نیز بهره ببرند. با وجود این، افرادی نیز معتقدند که استفاده از کولرهای گازی مقرون به صرفه نیست و این دستگاه‌ها مشکلات زیادی را به همراه دارند؛ اما آیا خرید یک سیستم تهویه‌ گازی، امری معقول است؟ و یا این دستگاه ها چه معایب و مزایایی دارند؟ در ادامه به بررسی باور‌های اشتباهی می‌پردازیم که در مورد کولر‌گازی در جامعه‌ مطرح می‌شود.

اصفهان زیبا: گرم شدن بیش از حد هوا در طول چند ماه گذشته باعث شده تا افراد زیادی درصدد تعویض کولر آبی با گازی باشند تا علاوه بر استفاده از این مدل کولرها در ادامه‌ فصل تابستان، از گرمای آنها در فصل زمستان نیز بهره ببرند. با وجود این، افرادی نیز معتقدند که استفاده از کولرهای گازی مقرون به صرفه نیست و این دستگاه‌ها مشکلات زیادی را به همراه دارند؛ اما آیا خرید یک سیستم تهویه‌ گازی، امری معقول است؟ و یا این دستگاه ها چه معایب و مزایایی دارند؟ در ادامه به بررسی باور‌های اشتباهی می‌پردازیم که در مورد کولر‌گازی در جامعه‌ مطرح می‌شود.

مصرف انرژی
بزرگ‌‌ترین شاخصه‌ کولرهای گازی، مصرف پایین انرژی است. در واقع بر خلاف عقیده‌ افراد زیادی این کولرها، نه تنها مصرف زیادی ندارند بلکه ۳۰ تا ۶۰ درصد نسبت به کولرهای آبی کم‌مصرف‌ترند. در ابتدای ورود کولرهای گازی به بازار، بزرگ‌ترین مشکل آنها مصرف بی رویه انرژی بود زیرا توان مصرفی آنها به حدود چهار برابر بیشتر از کولر‌های آبی می‌رسید؛ اما در نسل جدید آنها، نوعی کیت‌الکترونیکی به کار گرفته شد که باعث برطرف شدن این مشکل می‌شود. عملکرد این کیت به گونه‌ای است که‌ کمپرسور موتور به صورت دور متغییر کار می‌کند و هنگامی که دما به درجه تنظیم شده رسید، به جای خاموش شدن کولر، دور موتور کاهش می‌یابد و دما را ثابت نگه می‌دارد. در نتیجه صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد؛ اما در مدل‌های ابتدایی این دستگاه با کمپرسورهای قدیمی هنگامی که دما بر روی درجه ای تنظیم می‌شد، موتور با تمام توان کار می‌کرد تا به آن درجه برسد و سپس خاموش می‌شد؛ اما با گذشت زمان مجددا دما افزایش می‌‌یافت و موتور باید بار دیگر عملیات خنک کردن را از ابتدا شروع می‌کرد.با این‌ حال فراموش نکنید که کولر‌های گازی در فصل زمستان برای گرم‌ کردن انرژی بیشتری نسبت به خنک‌ کردن در فصل تابستان مصرف می‌کنند؛ ولی در مقایسه با بخاری یا سیستم‌ رادیاتور تقریبا مصرف برابری دارند.

هوای سالم
افراد زیادی می‌گویند: «هوای کولر‌گازی سالم‌ نیست و ماهیچه‌ها را خشک میکند» در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد هوایی که به وسیله‌ کولرهای گازی خنک شود به مراتب سالم‌تر از سایر سیستم‌های تهویه است. کولرهای گازی هوای درون خانه را به درون موتور کشیده و خنک می‌کنند بنابراین احتمال ورود آلودگی از بیرون به درون خانه وجود ندارد و یا کم است. همچنین این دسته از کولرها رطوبت هوا را نیز افزایش نمی‌دهند. در مقابل کولرهای آبی هوای بیرون را به درون خانه انتقال می‌دهند که باعث بروز بیماری‌های زیادی می‌شود.

کم سروصدا
کولرهای گازی سروصدای کمتری نسبت به رقبای خود دارند و حتی تعدادی از آنها کاملا بدون صدا هستند. در حالی که یکی از مشکلات کولرهای آبی، ایجاد آلودگی صوتی است. شاید در گذشته‌ بعضی از مدل‌های ابتدایی کولر‌ گازی سرو‌صدای زیادی داشت ولی امروز دیگر این مشکل وجود ندارد.

هوشمند
نسل جدید کولرهای گازی هوشمند است و افراد به راحتی می‌توانند به وسیله‌ وای‌فای به آن متصل شوند و دستگاه را کنترل کنند. برای مثال می‌توانید زمانی که خارج از منزل هستند، کولر خود را به وسیله‌ اینترنت، خاموش و یا روشن کنید و دمای محیط را تغییر دهید تا زمانی که به خانه رسیدید دما مورد نظر شما باشد.

تنظیم دمای دلخواه
کولرهای گازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان تنظیم دمای دلخواه در مدت زمان مشخص توسط افراد وجود دارد. دستگاه نیز موظف است در این زمان معین، دمای محیط را به درجه مورد نظر برساند. این در حالی است که چنین آپشنی بر روی هیچ کولر آبی وجود ندارد و هنگامی که کولر هوای بیرون را به داخل انتقال می‌دهد، ممکن است دمای آن بالا بوده و تاثیری در خنکی محیط نداشته باشد.

عمر بیشتر
شایعات زیادی در مورد عمر پایین کولر‌های گازی وجود دارد؛ ولی این مسئله درست نیست زیرا در ساخت کولر گازی از نوعی مواد ضد زنگ استفاده می‌شود که باعث طولانی شدن عمر دستگاه و افزایش راندمان نهایی آن می‌شود که همین موضوع باعث شده تا میانگین عمر این نوع سیستم‌های تهویه بین 10 تا 20 سال در نظر گرفته شود؛ اما یک کولر آبی اغلب بیشتر از 10 سال عمر نمی کند و باید به سرعت عوض شود.

قیمت بالا
مشکل اصلی کولر‌گازی قیمت نسبتا بالای آنهاست. شاید بعضی از کولر‌های گازی در بازار قیمت پایینی داشته باشند؛ ولی اگر شما یک کولر‌گازی کم‌مصرف با قدرت‌ بالا بخواهید معمولا باید بیش‌ از چهار میلیون تومان هزینه‌ کنید، درحالی‌که با این پول می‌توانید هفت عدد کولر‌آبی بخرید.مشخصات و ویژگی های تعدادی از کولرهای گازی پرفروش در بازار اصفهان به صورت جدول زیر
است.

تولید کننده مدل ابعاد (سانتی متر) رده انرژي مناسب براي فضاي(متر مربع) قیمت (تومان)
ميديا Easy 12H1-K 55.5 × 30 × 77 B 18 1میلیون و800هزار
سام H12MR1 81 × 31 × 55.8 A 16 2میلیون و400هزار
سامسونگ Good-24000 HP 71.7 × 48.3 × 23 A 25 3میلیون
ال جي Next Plus II NP187SK1 87 × 88 × 32 +A 30 4میلیون 900هزار
دايکين Emura FTXG50LW/S 735 × 825 × 300 ++A 50 8 میلیون و300هزار

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار