هشدار نسبت به خرید نان از سوپرمارکت‌ها

مسؤول خانه بهداشت شماره یک شهر اصفهان گفت: بسیاری از نان‌های صنعتی موجود در سوپرمارکت‌ها، نه بسته‌بندی مناسبی دارند و نه تاریخ تولید و انقضا روی آن‌ها درج‌شده است.

مسؤول خانه بهداشت شماره یک شهر اصفهان گفت: بسیاری از نان‌های صنعتی موجود در سوپرمارکت‌ها، نه بسته‌بندی مناسبی دارند و نه تاریخ تولید و انقضا روی آن‌ها درج‌شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صبح امروز نشست امنیت غذایی در محل فرمانداری اصفهان با حضور فرماندار و مسؤولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدقاسم احتشامی، مسؤول خانه بهداشت شماره یک شهر اصفهان با اشاره به درگیر شدن مردم به مسائل مختلف و کمبود وقت آن‌ها برای تهیه غذای سالم و تازه، اظهار داشت: نان یکی از مواد غذایی است که به‌صورت بسته‌بندی از سوپری‌ها خریداری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که 95 درصد مردم هم چنان از نان‌های سنتی استفاده می‌کنند، بیان کرد: نان‌های صنعتی مدت‌زمانی محدودی برای مصرف دارند و در بسته‌بندی آن‌ها باید درج شود؛ اما بسیاری از نان‌های صنعتی موجود در سوپرمارکت‌ها، نه بسته‌بندی مناسبی دارند و نه تاریخ تولید و انقضا روی آن‌ها درج‌شده است.

مسؤول خانه بهداشت شماره یک شهر اصفهان با اشاره به فاسدشدن و کپک زدن نان، ابراز داشت: رطوبت هوا، رطوبت نان تازه، آلودگی محیطی، آلودگی دستگاه برش نان و حمل‌ونقل نامناسب نان، سبب کپک زدن نان می‌شود؛ ویروسی که از طریق کپک نان منتقل می‌شود بسیار خطرناک و حتی سرطان‌زا است.

وی تهی شدن آرد نانوایی از سبوس را نامطلوب توصیف کرد و ادامه داد: وقتی از آرد گندم، سبوس آن را حذف کنیم باعث سفیدی نان و زیبایی ظاهری آن می‌شود درحالی‌که سبب بیماری‌های دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود؛ بسیاری از نان‌های صنعتی موجود در بازار سرشار از جوش‌شیرین است که سبب آرتروز و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

احتشامی بابیان اینکه بسیاری از مکان‌های تولیدکننده نان صنعتی غیرمجاز، مخفی و زیرزمینی است؛ مطرح کرد: بحث ساماندهی نان‌های صنعتی را از سوپرمارکت‌ها شروع کردیم و ابلاغ کردیم که نان صنعتی فاقد علامت استاندارد و تاریخ تولید و انقضا را به معرض فروش نگذارند؛ نان‌های صنعتی مجاز را نیز در معرض نور خورشید و رطوبت قرار ندهند و به روش صحیح آن‌ها را حمل‌ و نقل کنند.

وی در پایان با اشاره به طرح جمع‌آوری نان‌های صنعتی غیرمجاز، عنوان کرد: 2048 کیلو نان بی‌شناسنامه فقط در هفته اول این طرح، از سطح سوپرمارکت‌های شهر جمع‌آوری شد؛ اگر قرار است نان غیرمجاز را جمع‌آوری کنیم باید طرح جایگزین برای آن داشته باشیم و نان‌های صنعتی مجاز را در اختیار مردم قرار دهیم.

آیت سهراب مسؤول خانه بهداشت شماره دو شهر اصفهان با اشاره به مجوز بهداشت به کارگاه‌های تولید نان صنعتی اظهار داشت: مجوزی که اداره‌های بهداشت صادر می‌کنند تنها در خصوص پخت و توزیع نان در محل است و مجوزی برای انتقال آن به مکان‌های دیگر صادر نمی‌شود.

وی در بخش دیگر با اشاره به پخت نان‌های خانگی، گفت: خانم‌هایی که نان خانگی می‌پزند و معمولاً نیازمند هم هستند اگر باهم یک مجوز بگیرند و یک کارشناس تغذیه داشته باشند مشکل آن‌ها نیز حل می‌شود؛ اما گرفتن مجوز و درج تاریخ تولید و انقضا و بسته‌بندی مناسب از ضرورت‌های کار است.

نشست امنیت غذایی امروز فرمانداری به پیگیری مشکل نان محدود نشد و طاهری معاون خانه بهداشت شماره دو اصفهان با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی بهارستان، اظهار داشت: یکی از مشکلات زیست‌محیطی بهارستان، آلودگی آب کشاورزی این منطقه است که از پساب تصفیه‌خانه بهارستان برای مصرف در کشاورزی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در نزدیکی این تصفیه‌خانه یک برکه طبیعی وجود دارد که پساب وارد این برکه می‌شود و نه‌تنها آب مصرف کشاورزی را آلوده می‌کند که سبب بوی نامطبوع نیز می‌شود و روزهایی که باد می‌وزد اهالی فازهای 2 و 3 بهارستان دچار مشکل می‌شوند.

معاون خانه بهداشت شماره دو یکی دیگر از مشکلات بهارستان را نزدیکی کارخانه تولید کود دامی در نزدیکی بهارستان عنوان کرد و افزود: در این کارخانه روزانه 3.5 تن کود دامی تولید می‌شود که در همان محل هم دپو می‌شود و علاوه بر بوی غیر قبال تحمل، سبب افزایش حشرات نیز شده است که امیدواریم در جلسه امروز تعیین تکلیفی برای آن شود.

به گزارش فارس، پس از گزارش‌ها مشکلات بهارستان، مشکل کشتارگاه هرند روی میز کار مسئولان قرار گرفت؛ کشتارگاهی که علی‌رغم تغییرات، هنوز دچار مشکلات عدیده‌ای ازجمله نبود سردخانه است، در همین خصوص نماینده محیط‌زیست عنوان کرد: نه‌تنها سردخانه و وضعیت بهداشت محیطی کشتارگاه موردبحث است که فاضلاب کشتارگاه نیز به‌صورت غیراصولی دفع می‌شود که باید این موضوع نیز تعیین تکلیف شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار