«مهدی ایروانی» حدود پنج سالی هست که در حوزه کارگردانی، بازیگری و نویسندگی تئاتر و فیلم فعالیت دارد.در کنارش به صورت جدی طنزنویسی را در دفتر طنز و کاریکاتور اصفهان نیمروز دنبال می کند. در نمایش کمدی منم اومدم به قلم ژیرایر آنانیان، شماون گینوسیان مرد ساده و آبرومندی ست که برای گذران زنگی به پول بیشتر احتیاج دارد تا جایی  که برای پیدا کردن کاری دیگر مجور به رفتاری خلاف عرف خود می شود که او را درگیر ماجراهای پر تنشی می کند. همچنین  کمدی مضراتی زندگی هنرمندی را روایت می کند که در روز بازبینی، همسرش به خاطر دیدن کامنت یکی از طرفدران زیر پست او، در را قفل کرده و لباس هایش را نمی دهد. نمایش این دو کار بهانه ای شد تا ایروانی پرسش های اصفهان امروز را درباره این دو کار پاسخ بگویید:

۱-نمایش ها از کجا کلید خورد و ایده اولیه آن چه بود؟ چه مراحلی طی شد تا ان ایده اولیه پس از چه تغییراتی امروز به نمایش گذاشته شود؟

«منم اومدم» حاصل مطالعه شش ماهه تیم اجرایی بود.که بعد از تحقیق و جستجوی فراوان، این نمایشنامه برای تمرین و اجرا انتخاب شد. در حقیقت ما به دنبال متنی بودیم که عناصر قوی مثل متن قوی،کمدی موقعیت و مسائل مربوط به زندگی امروز  را دارا باشد که «منم اومدم» همه اینها را شامل می شد. در ابتدا قرار بود متن بازنویسی شود، به مرور زمان و آشنایی بیشتر تصمیم بر این شد که خود متن آنقدر ایجاز و موثر است که نیازی به بازنویسی ندارد. تمرینات نمایش تقریبا از اسفند ماه 1395 آغاز شد که طبق برنامه ریزی یک ماه مرحله نمایشنامه خوانی و تحلیل طول کشید و بعد از تعطیلات عید روی پا شدیم. اما به خاطر بعضی مشکلات از جمله تغییر بازیگر به دلیل شرایط نامساعد زمانی  و کیفی، تمرینات بیشتر طول کشید و دوره سه ماهه مدنظر ما به چهارماه انجامید. «مضراتی» ماحصل سه سال تلاش تیم اجرایی البته نه به صورت مداوم است.ما سه سال پیش نمایش در باب مضرات دخانیات اثر آنتوان چخوف را اجرا کردیم.دو سال پیش نمایش برلین از محمد یعقوبی را اجرا کردیم و حالا تلفیقی از این دو نمایش با عنوان کمدی مضراتی را بر روی صحنه بردیم.

۲-متن نمایش ها کار کدام نویسندگان هستند؟ مهم ترین ویژگی این متن ها به نظر شما در چیست؟

متن نمایش«منم اومدم» از ژیرایر آنانیان است که توسط آندرانیک خچومیان ترجمه شده است. ویژگی بارز متن، به نظر من، ایجاد یک کمدی موقعیت جذاب که هر چه جلوتر می روی تعلیق در آن بیشتر می شود.از طرفی شخصیت اصلی نمایشنامه (شماون گینوسیان) از شخصیت های دوست داشتنی من است که به نظرم نمود واقعی آن در داستان کوتاه شنل نمایان است.متن نمایشنامه «مضراتی» بر اساس برلین محمد یعقوبی با نگاهی آزاد به مضرات چخوف می باشد که خودم آن را بازنویسی کردم.مهم ترین ویژگی این متن، مونولوگ بودن آن است.

۳-این متن ها چقدر مبتنی و متکی به نگاه اجتماعی و روانشناسی است ؟ و چه جاذبه های طنز کلامی در انها وجود دارد؟

به نظر من نگاه اجتماعی غالب ترین نگاه در این متن است.چرا که فساد اداری از جمله بارزترین عیوب اجتماعی ست که روزانه تعداد زیادی از مردم در رفت و آمدهای اداری با آن برخورد می کنند. متن«منم اومدم» بسیار زیرکانه این مسئله را موشکافی می کند و با تمی ظاهری با عنوان فساد و موضوع: فساد، فساد می آورد، چالشی ما بین وجدان یا بی وجدانی را تزریق می کند و  برای خواننده یا بیننده این تصویر ر ایجاد می کند که در جامعه ای که بی وجدانی(در امر فساد) امری عادی ست،آیا تو آن را انتخاب می کنی یا نه؟! با وجود ترجمه شدن متن،مترجم تمام تلاش خود را کرده تا طنز کلامی حفظ شود.اما ناگزیر تفاوت فرهنگی در طنز کلامی مشهود بود.لذا تیم اجرایی برای ارتباط با مخاطب ایرانی از اصطلاحلات و طنزهای کلامی ایرانی بهره برد.

در متن مضراتی در رابطه با نگاه اجتماعی باید بگویم که یکسری رویداد فرعی وجود اشت که در آن عده ای بیرون از پنجره سعی در دخالت در زندگی هنرمند داشتند و همین طور تلفن هایی به او زده می شد که هر کدام با توجه به برداشتشان از هنرمند از او انتظاراتی داشتند و اصلی ترین نقد اجتماعی، مزاحمت هایی ست که طرفداران به خصوص در فضای مجازی برای هنرمندان به وجود می آورند تا آنجا زندگی شخصی آنان به چالش کشیده می شود که به صراحت در نمایش دیده می شود.

۴-فضای های ایجاده شده در نمایش ها چه فرصت هایی در اختیار شما برای بیان دغدغه شما قرار داده است؟ در عین حال این فضا، کجای کار را سخت تر کرده است؟

در نمایش «منم اومدم» از جمله فضاهایی که برای بیان دغدغه شخصی برای من فرصت ایجاد کرد.یکی صحنه اول؛ یعنی اولین برخورد ارباب رجوع با کارمند بود که من تلاش کردم رشوه دادن را به مثال بیرون آوردن اسلحه از کُت نشان دهم و دیگری صحنه یازدهم که زن و مرد ساده لوح به خاطر عذاب وجدان حاضر نشدند مقداری از پول را که زیاد مانده بود پیش خود نگه دارند.مرد نگاهی به زن کرد و گفت:مگه من حروم خورم؟ لحظه تردید بین پس دادن یا ندادن پول سخت ترین صحنه ای بود که سبب تمرینات مجدد شد. در نمایش «مضراتی» فضاهای ایجاد شده فرصتی برای نقد به مخاطبینی را ایجاد می کرد که همه روزه در زندگی هنرمندان سرک می کشند و زندگی آنان را به چالش می کشند.سختی کار آنجا بود که بازیگر باید یک تنه فضایی را برای تماشاگر خلق می کرد که گویی همه این افراد پشت پنجره و تلفن وجود دارند.

۵-فکر می کنید این نمایش ها برای رقابت در جذب مخاطب بین مردم اصفهان موفق بوده است؟

من فکر می کنم همان طور که من و هر یک از همکارانم سلیقه  خود را در انتخاب سبک و ژانر  دارا هستیم، لذا مخاطبین هم حق چنین انتخابی دارند.در نتیجه رقابت به آن معنا احساس نمی شود. نمایش «منم اومدم»، ریسک بالایی بود چرا که تلاش در تغییر سلیقه مردم داشته و طبیعتا تغییر به مرور زمان اتفاق می افتد. با توجه به پیش زمینه مردم از تئاتر کمدی در اصفهان،فکر می کنم برای شروع با مخاطب قابل قبولی مواجه شدیم. در مورد نمایش «مضراتی» هم می توان گفت: حقیقتا هر نمایشی مخاطب خود را دارد.اما نمایش مونولوگ کار کردن ریسک بالایی دارد و تماشاگران خود را می طلبد و در مقایسه با نمایشهای دیگر تلاش مضاعفی را می طلبد.

۶-در بین بازی ها، کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ چرا؟

در نمایش «منم اومدم» از تمام بازی ها راضی بودم و دست تک تک بازیگران و عواملم را به نشانه قدردانی می بوسم.زیرا هر کدام نماینده قشری بودند که همه روزه در جامعه با آنان برخورد می کنیم و انصافا با تمام تلاش و پشتکار برای ایفای نقش خود درخشیدند. در «مضراتی» عباس سلطانی تک بازیگر این کار بود و قطعا این نقش با استعداد و خلاقیتی که در او سراغ دارم برازنده خود اوست.

۷-فکر می کنید همه انچه غیر از خود کارگردانی است، چقدر به کارگردانی کار در ارائه بهتر کمک کرده اند؟

خارج از بحث کارگردانی، شخصا بارها با پدیده بروکراسی  و  دورادور زیر میزی برخورد داشتم. طبیعتا زندگی شخصی و مسائل پیش آمده در آن، نقش به سزایی در اجری نمایش «منم اومدم» داشت. به عنوان مثال من مدتی را به خاطر مسائل شخصی به مراکز بیمه مراجعه کردم.از قضا متوجه رفتار خاص یکی از کارمندان شدم که شباهت زیادی به یکی  از شخصیت های نمایش داشت.من شخصا تا چیزی را نبینم آن را به روی صحنه نمی آورم.

8-اثر «من اومدم» و «مضراتی» هر کدام مخاطب را به چه چیزی دعوت می کند؟

«منم اومدم» مخاطب را به یک سوال دعوت می کند، در جامعه مملو از فساد اداری آیا باید به رنگ جماعت باشیم یا خلاف رودخانه شنا کنیم؟تصمیم با مخاطب است.«مضراتی»، مخاطب را به پرهیز از ایجاد حاشیه و سرک کشیدن در زندگی دیگران دعوت می کند و از طرفین زوج ها را به انعطاف  و از خودگذشتگی دعوت می کند.