صنایع کوچک در تنگنای بانک ها

به اعتقاد کارشناسان، معضل بیکاری راهکاری جز توسعه بنگاه های کسب و کار کوچک ندارد و آن هم تنها در سایه برنامه ریزی و مشارکت های مردمی، دولتی و بخش خصوصی ممکن است. با این وجود گران بودن هزینه های تولید و تسهیلات بانکی را از عمده ترین مشکلات صنایع کوچک است.

به اعتقاد کارشناسان، معضل بیکاری راهکاری جز توسعه بنگاه های کسب و کار کوچک ندارد و آن هم تنها در سایه برنامه ریزی و مشارکت های مردمی، دولتی و بخش خصوصی ممکن است. با این وجود گران بودن هزینه های تولید و تسهیلات بانکی را از عمده ترین مشکلات صنایع کوچک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب با موضوع "صنایع کوچک، فرصت ها و چالش ها" با بیان اینکه حدود ۸۴ هزار واحد صنعتی کوچک در کشور وجود دارد، تصریح کرد: حدود ۱۵ درصد از این واحدها کاملا تعطیل شده اند.

غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه یکی از مشکلات صنایع کوچک بازیابی و یافتن مشتری است، گفت: یکی از راه کارهای موجود برای رفع این مشکل توجه به امر صادرات است.

وی با اشاره به مشتری های سه گانه بنگاه های کوچک، افزود: بنگاه های بزرگ، بنگاه های کوچک و در نهایت مصرف کنندگان از جمله مشتری بنگاه های کوچک هستند.

به گفته معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، کره جنوبی و ترکیه دارای بنگاه های کوچک زیاد هستند که البته تعریف این دو کشور در موضوع بنگاه های کوچک با ما فرق دارد.

هجوم تمام بنگاه های کوچک به بازارهای هدف مخرب است

وی افزود: بنگاه های ما همه می خواهند خود صادرکننده باشند درحالی که این بازار نیازمند مدیریت صحیح است، زیرا هجوم صادرکنندگان به کشوری مانند عراق خود نوعی ضدبازار و مخرب به حساب می آید.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار بنگاه کوچک در کشور داریم که از ظرفیت صادرات بالایی برخوردارند، گفت: ظرفیت این بنگاه ها باید شناسایی و در مرحله بعد جهت دهی شوند، اینکه چه کالایی و به کدام کشور باید صادر شود نیازمند مدیریت است.

به گفته وی، ۶۱ کنسرسیوم و ۵۱ مدیریت صادرات به ثبت رسیده که قرار است صادرات و بازاریابی محصولات را تسهیل کنند.

وی با یادآوری اینکه عمر کنسرسیوم ها برای رسیدن به بازدهی نهایی سه دوره ۵ ساله است، تاکید کرد: متاسفانه ما هنوز شرکت هایی داریم که حاضر به آموزش نیستند و می خواهند همه کارها را به صورت فردی انجام دهند، این شرکت ها با این فردگرایی موجب هدر رفت پول و مواد اولیه می شوند.

معضل بیکاری راهکاری جز توسعه بنگاه های کسب و کار کوچک ندارد

به گفته معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، معضل بیکاری راهکاری جز توسعه بنگاه های کسب و کار کوچک ندارد که آن هم تنها در سایه برنامه ریزی و مشارکت های مردمی، دولتی و بخش خصوصی ممکن است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی دیگر مهمان این برنامه، یکی از عمده ترین دلیل تعطیلی بنگاه های کوچک را گران بودن روند تولید در صنعت کشور عنوان کرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه آمارهای مطرح شده درباره تعطیلی واحدهای صنعتی، مبنای دقیقی ندارند، تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد صنایع کوچک با ظرفیت زیر ۵۰ درصد کار می کنند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت ما بیمار و زمین گیر است و در کما قرار دارد، اضافه کرد: دلیل اهمیتی که برای صنایع کوچک وجود دارد این است که صنعت اوضاعش خوب نیست و رکود کمر صنعت را شکانده است.

۸۰ تا ۹۰ درصد صنایع ما تعطیل هستند

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه ۸۰ تا ۹۰ درصد صنایع ما تعطیل هستند و شرایط شرکت های کوچک اصلا مطلوب نیست.

وی یکی از دلایل این مشکلات را عملکرد بانکی در این عرصه دانست و بیان داشت: صنعت ما گرفتار تولیدی است که به شدت در گرو منابع بانکی است و بخشی دیگر هم در گرو مالیات است. متاسفانه عدالت مالیاتی در کشور ما وجود ندارد زیرا خیلی ها ارزش افزوده را پرداخت نمی کنند.

روغنی مسائلی همچون موضوع تامین اجتماعی و قانون کار را از عوامل بالا رفتن قیمت تولید دانست و گفت: کارگروه های مشترکی تشکیل شده است تا بتوانیم آمارگیری میدانی انجام دهیم و مشکل را حل کنیم.

ضرورت بهره گیری از بانک های تخصصی

وی ادامه داد: سایز و استیل این شرکت ها کوچک است و توان رقابت ندارند و بر حسب ظرفیت شان می توانند مقدار کمی رونق بیابند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه بانک ها به دلیل معوقات و چک های برگشتی در ارائه وام ها همکاری نکردند، گفت: بانک ها به جای دادن وام ابتدا تصفیه حساب می کنند و از دادن وام هم خودداری می کنند و به این دلیل بانک ها قابل دفاع نیستند.

وی ادامه داد: ما باید از بانک های تخصصی استفاده بیشتری ببریم و باید صادرات تولید را بالا ببریم و توانمندسازی در افزایش تولید گسترش دهیم.

روغنی پیشنهاد داد تا به کارخانجات تولیدی و صنعتی مشوق هایی تعلق گیرد به طور مثال با وام های ارزان قیمت یا دریافت نکردن سود وام می توان این تشویق ها را انجام داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار