دژخیم سرطان یا نه به طبیعت؟!

از بیماری‌هایی مثل سرطان می‌ترسیم؛ اما اصلا توجهی به عامل اصلی آن نداریم. این موضوعی است که دکتر موسی صالحی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به آن پرداخته است و تلنگری است برای ما...

اصفهان زیبا: از بیماری‌هایی مثل سرطان می‌ترسیم؛ اما اصلا توجهی به عامل اصلی آن نداریم. این موضوعی است که دکتر موسی صالحی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به آن پرداخته است و تلنگری است برای ما:

رازی از سلامت
اکسیدان‌ها عمدتا با فرمول Oمنفی،OH منفی و H2O2 به دلیل ضرورت تنفس و نقش اکسیژن در سوخت سلولی و تولید انرژی، با انسان همزاد هستند و دایم در جریان خون حضور دارند و بعضا تا سیتوپلاسم سلول هم نفوذ می‌کنند؛ اما تا اکسیژن جریان عادی ترکیب با قندها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه را طی می‌کند نقش مثبت خود را انجام می‌دهد، از نخستین مرحله‌ای که اکسیژن ورود به چرخه سوخت را ترک می‌کند تولید اکسیدان‌ها شروع شده و نقش قوی و منفی اکسیژن آغاز می‌شود که همان تولید اکسیدان‌هاست. طبیعت و حکمت ناظر بر هستی برای کاهش یا حذف اثر منفی اکسیدان‌ها تولید شده از اکسیژن رها شده در سلول، آنتی اکسیدان‌ها را طراحـــی کـــرده و در اختیار انسان قرار داده است. مهم ترین و کارساز‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها همان‌ها هستند که در میوه‌ها و سبزیجات به فراوانی پراکنده‌اند، مثل فیتوکیمیکال‌ها، ویتامین‌C، ویتامین‌E، کاروتنوییدها و قوی ترین ابزار تولید اکسیدان‌ها هم نشاسته‌ها هستند مثل نان سفید، برنج سفید، کیک، کلوچه، شیرینی، ماکارونی و قند و شکر و نوشابه. قندهای بدون ویتامین اکسیژن آماده ســـوخت را از چرخه خارج کرده و تبدیل به اکسیدان‌ها می‌کنند.حال به نسبتی که ما قندهای بدون ویتامین به خون وارد می‌سازیم، در تولید اکسیدان‌ها که همان عوامل تولید سرطان هستند کمک کرده‌ایم و به نسبتی که میوه و سبزی می‌خوریم، یعنی آنتی اکسیدان‌ها را وارد خون می‌کنیم و از تشکیل عوامل تولید سرطان جلوگیری کرده‌ایم.پس خطرهای متعددی که از عادات غلط غذایی بر مردم ما هموار شده و میلیون‌ها نفر را راهی بیمارستان می‌کند، قندهای بدون ویتامین مثل نان سفید، برنج سفید، ماکارونی، کیک، کلوچه، شیرینی، قند، شکر، نوشابه است که تنها مسئول تولید سرطان نیستند بلکه مسئول اول بیماری‌های چاقی، چربی بالا، فشارخون بالا، قند خون بالا و کبد چرب هم هستند.در واقع از سویی قند ‌خون ما از طریق قند نان و برنج بالا می‌رود، از سویی دیگر چربی خون به‌خاطر استفاده زیاد از روغن یا مصرف روغن‌های نامناسب افزایش پیدا می کند. روغن‌هایی که در آن سیب زمینی، گوشت، کدو، بادمجان و خیلی از مواد غذایی دیگر را سرخ می‌کنیم، با این تصور که غذای مفیدی می‌خوریم، درحالی که این گونه همه مواد مغذی را از دست داده‌ایم.به هرحال می‌توان گفت، بیماری‌هایی مثل سرطان، چاقی، دیابت و کبد چرب حاصل تمام زحماتی است که ما در کشت، داشت و برداشت و حمل و آسیاب کشیده‌ایم!

آن روی قضیه!
چند لیتر آب برای یک کیلو گندم، برای یک کیلو برنج، برای یک کیلو کنجد هزینه کرده ایم؟! چقدر هزینه کشت و داشت و برداشت و حمل و آسیاب کرده ایم؟! که چه بشود؟! همه را به عنوان سبوس گندم، سبوس برنج و تفاله کنجد دور بریزیم یا خوراک دام کنیم. مواد مغذی مورد نیاز بدن ما چه می‌شود؟! برای تولید یک کیلو گندم ما بیش از دو هزار لیتر آب به‌کار می‌بریم آبی که از لایه‌های 150 و200 متری آهکی بیرون کشیده‌ایم، قیمت این آب بسیار بالاست به گونه‌ای که هر سه لیتر آن در بازار دنیا یک دلار به فروش می‌رود و هر لیتر آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس به هشت هزار تومان فروخته می‌شود. ما دو هزار لیتر آب می‌دهیم و یک کیلو گندم می‌گیریم درحالی که می‌توانستیم به اشکال مختلف این آب را به بازار جهانی عرضه کنیم و به ازاء هر لیتر آن یک کیلوگرم گندم وارد کنیم.برای تولید هر کیلو برنج هم بیش از چهار هزار لیتر آب مصرف می‌کنیم و بعد یک کیلو برنج را به روز سیاه نشانده و با سفید کردن و آبکش کردن آن را به عامل بیماری تبدیل می‌کنیم. برای تولید ذرت علوفه‌ای نیز هزار لیتر آب مصرف می‌شود و برای تولید یک کیلو گوشت ما ناچاریم 15 کیلو ذرت علوفه‌ای به دام دهیم و می‌بینیم که برای یک کیلو گوشت 15هزار لیتر آب مصرف کرده‌ایم و آن‌گاه با سرخ کردن و کباب کردن مواد مغذی را از بین برده و ترکیبات سرطان‌زا ایجاد می‌کنیم.این بد غذایی منجر شده که اکنون سطح آب زیرزمینی مناطق فارس‌، کرمان، اصفهان به بیش از‌300 تا400 متر برسد و آن‌چنان تاثیر مخربی بر طبیعت ایران گذاشته است که مناطق وسیعی از ایـــران مزارع و تاکســـتان‌هـــای خـــود را از دســــت داده است.

نتیجه:
بدیهی است اگر ما انرژی کافی از طریق غذا دریافت می‌کردیم و مغز ما قدرت تجزیه و تحلیل داشت، خیلی زودتر از این باید به اصلاح فرآوری و روش‌های پخت و پز خود می‌پرداختیم تا ما هم مثل همه مردم دنیا با پنج قاشق برنج ویتامین‌دار سیر شویم و ناچار نشویم در بشقاب و سینی پلو بخوریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار