یازده گام بهبود

دانستن چگونگی رفتار با مردم به اندازه شایستگی های فنی و مدیریتی اهمیت دارد. به بدترین کارفرمایی که تا حال داشته اید فکر کنید.

دانستن چگونگی رفتار با مردم به اندازه شایستگی های فنی و مدیریتی اهمیت دارد. به بدترین کارفرمایی که تا حال داشته اید فکر کنید. به یاد آورید که چطور فقدان مهارت های رفتار با دیگران در او باعث دلسردی و عدم بهره وری دیگران و خروج شما با ناامیدی شد.یک انسان موفق نیمی کارمند است، نیمی سیاستمدار. او می داند کار کردن با دیگران به خصوص در دنیای کنونی که مملو از انسان های دمدمی مزاج و زود رنج است، روال ارتباطی خاصی را می طلبد. او سخن یکی از بزرگان جامعه شناس که «هنگام برخورد با مردم به خاطر داشته باشید با مخلوقات منطق طرف نیستید،بلکه با مخلوقات احساسات، موجوداتی که سرشار از تبعیض، روحیات پیش داوری و تعصب هستند و با غرور و خودبینی دست بگریبانند طرف هستید»، را مد نظر دارد.در این قسمت برخی از قوانین اصلی ارتباطات انسانی در فضای کاری را مشاهده می کنید. برای مهارت یافتن در آنها، باید این قوانین جزئی را از خود درآورید.

دیگران را با نام صدا بزنید:این خوشایند ترین صدا برای گوش هر کسی است. وقتی نام فردی را به کار می برید، در حقیقت پیغام خود را به صورتی اختصاصی و تنها برای شخص او مبدل می سازید. همچنین علاقه‌مندی و میزان اهمیت شما را نسبت به فرد می‌رساند. این یک ابزار ساده فریبنده برای کاستن از جبهه گری های شخص است؛ چرا که یک نوع وجه ضمان و تعهد به وجود می آورد. جملات خود را با اسامی افراد آمیخته و با سوالاتی نظیر، «علی، امروز خوب هستی؟» آغاز کنید.

اشتباه خود را بپذیرید:ممکن است تصورکنید که اگر اشتباهی که مرتکب شده اید را بگردن نگیرید، وجهه خود را از دست خواهید داد. این کار درست نیست. اعتراف به اشتباهات در محیط کار یکی از ستوده ترین اعمال است؛ چون اندک افرادی مبادرت به آن می کنند. بیاموزید که چگونه تکبر و خودخواهی را کنار گذاشته و بپذیرید که کامل نیستید. فقط در این کار زیاده روی نکنید؛ مثــــلا لازم نیست با عذرخواهی های فراوان در جلسات اقدام به بیان اشتباهات خود کنید. یک جمله «من اشتباه کردم و متوجه آن می شوم»، کفایت می کند.

دیگران را با معیارهای بالا درنظر بگیرید:اندک افرادی در بین ما که معمولا عقل کل خطاب می‌گردند، به نظر می رسد این گونه فکر می کنند که هیچ کسی جز خودشان قادر به انجام صحیح امور نیست. جزء این گروه از افراد نباشید. به قابلیت های دیگران اعتماد کنید. در واقع به آنها در انجام دادن کارها به بهترین وجه ممکن اطمینان داشته باشید. این به معنای داشتن انتظارات بیش از حد نیست. باور داشتن یک فرد او را تشویق به انجام کارها با حداکثر توان کرده و از نا امیدی جلوگیری به عمل می آورد.

علاقه ای صادقانه و صمیمی از خود نشان دهید:« کارها خوب پیش میره علی جان؟خوبه، میشه این پرونده ها رو برام چک کنی؟» این به معنای ابراز علاقه نبوده و بیشتر به دوستی خاله خرسه شباهت دارد. هر فردی در دفتر کار شما دارای سابقه ای غنی از علایق، تجارب و سلایق است. حتی اگر نقطه اشتراکی با هم ندارید، در مورد اطرافیانتان اطلاعات کسب کنید.اگر یکی از همکاران شما گفت که شرکت در گیم های آنلاین را دوست دارد، در مورد آن از او سوال کنید، حتی اگر برای شما جالب نیست. نه تنها می توانید چیز جدیدی یاد بگیرید، اگر در آینده به آن گرایش پیدا کنید، از امتیازاتی برخوردار خواهید شد. مردم دوست دارند که دیگران آنها را به خاطر داشته باشند.

از دیگران تعریف و تمجید کنید:فقط نگویید «خوب بود.» در مورد تعریف خود صریح تر بوده و نشان دهید که در مورد آنچه که فرد در حقیقت انجام داده، آگاهی دارید. «علی، تو خیلی خوب جلسه را اداره کردی به خصوص وقتی همه از مسیر موضوع اصلی منحرف شده بودند»، این یک مثال خوب است. در عین حال سعی کنید به ندرت و فقط زمانی که واقعا نیاز است انتقاد کنید. انتقاد را طوری بیان کنید که مانند یک نصیحت سازنده از طرف دوستی قابل اعتماد در نظر گرفته شود.

مراقب حرف هایتان باشید:اگر تصمیم پیگیری کاری را ندارید، نگویید که آن را انجام خواهید داد. اعتبار شما ارتباط تنگاتنگی با کلامتان دارد. اگر به قول خود عمل نکنید، در مورد کارهای بزرگ به شما اعتماد نشده و در نتیجه پیشرفتی نخواهید کرد.

قدردانی و سپاسگزاری کنید:اگر فردی لطفی به شما کردو برای انجام کاری برای شما از خواسته خود گذشت، مطمئن شوید که به این سعی و تلاش آگاه شوید. شما به خودی خود مستحق لطف نبوده و کسی به شما بدهکار نیست. اگر مورد لطف واقع شدید، تشکر کرده و درعوض مقابله به مثل کنید.

با فکر و با ملاحظه باشید:هرگز تصور نکیند که دیگران سخنان شما را مساعد و ارزشمند تلقی خواهند کرد. برخی افراد به صورت طبیعی تک تک کلماتی که شخص بیان می کند را برای یافتن یک رودررویی شخصی مورد جستجو قرار می دهند. شما نمی توانید این گونه افراد را تغییر دهید؛ اما قادرید نزد آنها حرف های خود را با دقت سازمان دهی کنید. پیش از صحبت کردن فکر کنید و مطمئن شوید که هیچ ابهامی که باعث سوء تعبیر شود در سخنان شما وجود ندارد.همچنین می توانید سعی در فهمیدن نقطه نظرات دیگران کنید تا از بروز سوء تفاهمات ممانعت به عمل آورید. ممکن است عمیقا« اعتقاد بر حقانیت خود داشته باشید؛ اما متوجه شوید که دیگران به همین منوال درباره عقاید و باورهایشان می اندیشند. شما باید نظرات آنها را محترم شمرده و ببینید چرا آنها این‌گونه فکر می کنند. به جای مشاجره از دیگران بخواهید در مورد مواضعشان توضیح دهند. مجبور نیستید موافقت کنید؛ اما می توانید بگویید «من متوجه هستم شما چه می گویید.»

از خود گذشتگی کنید: گه گاهی از مکان شغلی خود خارج شده و به دیگران در کارهایشان کمک کنید. این عمل را بدون اینکه از شما درخواست شود انجام دهید. گفتن«کمک لازم نداری؟» یک تاثیر دوگانه در پی دارد. ابتدا، شما دیگران را تشویق به از خود گذشتگی کرده و در نتیجه محیط کاری مثبت تری ایجاد خواهد شد. دوم، برای خود لطفی متعاقب را خریداری می کنید؛ چرا که مهربانی همیشه بازمی گردد.

متواضع و فروتن باشید:تلاش های مشهود برای تحت تاثیر قرار دادن همکاران و اشخاص مافوق نتیجه عکس به همراه خواهد داشت. هیچ کس آدم خودنما را دوست ندارد. اگر می خواهید کمالات شما توسط دیگران تصدیق شوند، کافی است تمرین بردباری بیشتری بکنید. کامیابی های شما زمانی مصداق واقعی پیدا می کنند که اجازه دهید دیگران خود متوجه آنها گردند نه اینکه مرتب صحبت از آن به میان آورید.

به حفظ آبروی دیگران کمک کنید:هر کسی اشتباه می کند. به دفعه قبلی که اشتباهی خجالت آور مرتکب شدید فکر کنید. دوست نداشتید کسی بیاید و اشتباه شما را کوچک جلوه داده و از جدیت آن بکاهد؟ پس همین کار را شما در مورد دیگران انجام دهید. با خندیدن به اشتباهی که شخص ( نه با خندیدن به خود شخص ) مرتکب شده به همراه ضربه ای دوستانه به شانه های او از پریشانیش کاسته و بگویید، «این برای بهترین افراد این شرکت هم ممکن است پیش بیاید.» با این کار به او و به دیگران اطمینان می‌دهید که دنیا به پایان نرسیده است. اگر مناسب است، به جای جلب توجه بی مورد نسبت به اشتباه رخ داده، هیچ چیزی نگویید.

پاکسازی میدان مین
محیط کاری می تواند میدان مینی از اشخاص زود رنج و احساساتی باشد. دارای خصوصیات خود بودن آن را خنثی نمی کند. با دانستن قوانین برخورد با دیگران سیاستمدارترین فرد محل کار خود باشید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار