محصولات فولادی كيفی؛ راز مقاوم‌سازی ساختمان‌ها

كنفرانس ملی ساخت وساز در مناطق زلزله‌خیز صبح و عصر روزهای جمعه و شنبه در سالن وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد. كاهش آسیب پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله و آشنایی كارشناسان و متخصصان منطقه ای و كشوری با آخرین فناوری های رایج در عرصه مقاوم‌سازی و بهسازی زلزله‌ای، هدف از برگزاری این كنفرانس بود.

اصفهان زیبا: كنفرانس ملی ساخت وساز در مناطق زلزله‌خیز صبح و عصر روزهای جمعه و شنبه در سالن وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد. كاهش آسیب پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله و آشنایی كارشناسان و متخصصان منطقه ای و كشوری با آخرین فناوری های رایج در عرصه مقاوم‌سازی و بهسازی زلزله‌ای، هدف از برگزاری این كنفرانس بود. كنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز میزبان یكی از شركت‌های بزرگ تولیدكننده فولاد اصفهان بود. شركت ذوب آهن اصفهان در این كنفرانس مشاركت داشت و مدیر بازاریابی و فروش این شركت فولادی در اظهارنظرهای خود ،به تبیین تاثیر استفاده از محصولات فولادی با كیفیت در پایداری سازه‌ها در شرایط زلزله پرداخت.

ضرورت استفاده حداكثری از محصولات نورد گرم در سازه‌های فولادی و استفاده از میلگردهای استاندارد در سازه های بتنی برای كشوری مانند ایران كه 75درصد كلانشهرها در كنار گسل هایی مانند گسل شمال به جنوب شرقی تبریز، گسل ری در تهران قراردارند و لزوم استفاده از محصولات ساختمانی استاندارد واقعی و نظارت بر ساخت و سازهای علمی و مقاوم در برابر زلزله از جمله موارد مطرح شده توسط شركت ذوب آهن اصفهان در این كنفرانس بود. مدیر بازاریابی و فروش ذوب‌‌آهن اصفهان به تشریح ضرورت استفاده از تیرآهن های بال پهن به جای استفاده از محصولات ساخته شده با ورق پرداخت و مزایای آن را افزایش پایداری سازه ها ، کاهش مصرف فلز و سبک سازی سازه و کاهش هزینه سازه بیان كرد. مهدی سرلک اظهاركرد: توجه ویژه و نظارت بر کیفیت محصولات فولادی ساختمانی باید جزء اولویت های سازمان های نظارتی قرار گیرد و دستگاه های مربوط در جهت تغییر روش خرده فروشی آهن از شاخه ای به وزنی با هدف جلوگیری از توزیع محصولات سبک ، بی‌کیفیت و خارج از استاندارد اقدام کنند. به گفته وی، كیفیت فولاد و محصولات ساختمانی و نظارت سختگیرانه بر ساخت و ساز ، از مهم ترین ابزارهای موثر برای ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله در جهان است.سرلک تصریح كرد: بیش از 75 درصد شهرهای كشور در معرض خطر زلزله قرار دارند؛ در ایران هر دو سال یک زلزله با شدت شش ریشتر و هر 10 سال یک زلزله باشدت بیش از شش ریشتر رخ می دهد و عامل اصلی ضایعات جانی و اقتصادی در زلزله مربوط به خرابی‌های سازه ای است كه منطقی ترین راه برای کاهش خسارت ها و تلفات ناشی از زلزله، برنامه ریزی کلان در زمینه ساخت و ساز ساختمان های جدید و نیز مقاوم سازی ساختمان های موجود است. مدیربازاریابی و فروش شركت ذوب آهن اصفهان با اشاره به راز مقاومت سازه های ژاپنی در زلزله های شدید ادامه داد: ژاپنی ها در زمان ساخت بنا، باور دارند که این ساختمان ها روزی زلزله را تجربه خواهد کرد؛ ضمن اینكه تجربیات خوددر زمینه وقوع زلزله های گذشته را به کار گرفته و در ساخت وسازهای بعدی اعمال می‌كنند. علاوه بر آن، كشوری مانند ژاپن استانداردهایی را برای استفاده از محصولات و سازه ها با رفتار بهتر در برابر زلزله تبیین كرده اند و از محصولات ساختمانی با كیفیت بالا بهره برداری می‌كنند. سرلک خاطرنشان كرد: براساس تحقیقات روی زلزله‌های اخیر در مناطق مختلف دنیا،دلیل اصلی تخریب سازه های اسكلت فلزی در مقابل زلزله ، عدم اجرای صحیح اتصالات است؛ زیرا اجرای جوش در تمام خسارت های ناشی از زلزله در ساختمان های فلزی اتصالات براساس محاسبات مربوط و رعایت آیین نامه اجرای جوشش كامل انتخاب نوع باری، آمپر مناسب، شرایط آب و هوا و تخصص کافی جوشکاران، به ویژه در مناطق محروم وکشورهای در حال توسعه غیر ممکن به نظر می رسد.

كیفیت پایین مصالح؛ بلای جان ساختمان ها
سرلک گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت بسیاری از مصالح ساختمانی و مطابقت نداشتن آنها با ویژگی های استاندارد، خسارت های زیادی به کشور وارد می شود و كیفیت پایین محصولات ساختمانی بلای جان ساختمان ها شده است. مدیر بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان خاطرنشان كرد: دلیل پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی پایین بودن سطح فناوری تولید در بسیاری از واحدها و کنترل نشدن آنها در کارخانه پیش از ورود به بازار است ؛ زمانی که یک حادثه اتفاق می افتد تمامی مشکلات متوجه مهندس ناظر می شود، در حالی که وظایف اصلی در این زمینه بر دوش افرادی است که اجازه استفاده از مصالح غیر استاندارد را می دهند.

رشد بی رویه ساخت و ساز با تیر ورق
مدیر فروش و بازاریابی ذوب آهن اصفهان ادامه داد: طی سال های اخیر شاهد تغییر الگوی ساخت ساختمان های فلزی و استفاده افراطی از تیر ورق به جای محصولات فولادی نورد شده در ساخت و سازه های فولادی هستیم. ساخت اسکلت های فلزی با استفاده از تیر ورق به دلیل حجم بالای عملیات جوشکاری، پایداری سازه در شرایط زلزله را تهدید می‌کند.سرلک افزود: افزایش گرایش به بلندمرتبه سازی از یک طرف و نبود تنوع کافی در عرضه محصولات نورد شده به ویژه تیرآهن ها، رشد بی رویه ساخت و ساز با تیرورق عریض و بال پهن از طرف دیگر، فراهم شدن زیرساخت های توسعه استفاده از تیرورق از جمله گسترش روز افزون کارگاه های ساخت تیرورق و تبدیل این نوع الگوی ساخت به یک فرهنگ و عادت از جمله مهم ترین دلایل رشد افراطی مصرف ورق در سازه های فلزی است. وی با اشاره به مزایای مقاطع نوردی نسبت به تیرورق توضیح داد: كاهش زمان ساخت و آماده سازی كاهش هزینه ساخت ، كاهش ضایعات و پرت مصالح ، كاهش قیمت تمام شده ، كاهش سطح اتصالات جوشی، افزایش اطمینان در ساخت و ساز وكاهش نارسایی های ناشی از سطح كیفیت و دقت در جوشكاری از جمله مهم‌ترین مزیت های مقاطع نوردی نسبت به تیرورق است.به گفته مدیر فروش و بازاریابی ذوب آهن اصفهان، طراحی سازه بر اساس آیین نامه های طراحی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله، استفاده از مصالح استاندارد و با كیفیت بر اساس نتایج طراحی ، اجرای صحیح اصول ساخت از مهم ترین اصول پایداری در زلزله به شمار می روند. سرلک افزود: تولیدکنندگان مختلف در ارتباط با محصولات مقاوم به لرزه به دنبال ایجاد چهار فاکتور اساسی استحکام، داکتیلیته، نسبت استحکام کششی به استحکام تسلیم و خواص جوشکاری مناسب در محصولات، تاكید بر مقاومت و شكل پذیری سازه فولادی هستند؛ بنابراین به منظور تامین مقاومت به زلزله در ساختمان ها، لازم است میلگردها استحکام کافی و داکتیلیته مناسب و توانایی مقاومت درمقابل سیکل های تغییر فرم تحت کرنش های پلاستیک بالا را داشته باشند. مدیربازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان ادامه داد: در حال حاضر محصولات ذوب آهن اصفهان به دو روش عملیات حرارتی یا ترمكس در خط فولادهای كم كه در برخی موارد با عنوان فرایند كوئنچ و آلیاژC-MN كه در برخی موارد با عنوان كوئنچ و خودتمپر QST شناخته می شوند و روش دوم میکروآلیاژی شده و خنک شده با هوا توسط افزودن عناصر آلیاژی نظیر وانادیوم، نیوبیوم وتیتانیوم است. وی گفت: بیش از 90 درصد میلگردهای تولیدی ذوب آهن اصفهان به روش عملیات غیر حرارتی تولید می شود که این فرآیند درسایر شرکت های تولیدکننده کشور وجود ندارد یا کمتر دیده می شود كه در این فرآیند افزایش مقاومتی مکانیکی با افزودن عناصر فرو آلیاژی انجام می‌گیرد . وی افزود: محصولات فولادی تولیدی به لحاظ فرآیند تولید از مرحله استخراج مواد اولیه از معدن تا تولید محصول نهایی، تحت کنترل است و سنگ آهن مصرفی در پروسه تولید چدن و فولاد به دلیل دارابودن عناصری مانند وانادیوم و تیتانیوم منجر به بهبود خواص مكانیكی فولاد تولید می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار